InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Kentekencard in plaats van papieren kentekenbewijs

Kentekencard in plaats van papieren kentekenbewijs

Kentekencard in plaats van papieren kentekenbewijs Sinds 1 januari 2014 is het papieren kentekenbewijs vervangen door de kentekencard. Deze vervanging is vooral gericht op het gemak van het digitaliseren. Papieren documenten worden steeds vaker vervangen door pasjes ter grootte van creditcards. Dit hebben wij al gezien bij het rijbewijs en het identiteitsbewijs. De pasjes bieden niet alleen gemak en comfort, maar ze zetten de weg open naar een verdere digitalisering. Met de kentekencard kunnen kentekens eenvoudiger en via het internet worden overgeschreven. Daarnaast kunt u als eigenaar van een auto het pasje eenvoudig in uw portemonnee bewaren.

Van drie delen naar één deel

Het papieren kentekenbewijs bestond vroeger uit drie delen, namelijk het tenaamstellingsbewijs, overschrijvingsbewijs en het voertuigbewijs. Sinds 1 juni 2004 is het teruggebracht naar twee delen, namelijk deel 1 en deel 2. Deel 1 is weer opgesplitst in deel 1A en 1B. Deel 1A is het voertuigbewijs, deel 1B het tenaamstellingsbewijs. Deel 2 moet niet in de auto bewaard worden, want hiermee is de auto over te schrijven op een andere naam. Vanaf 1 januari 2014 worden deze papieren documenten vervangen door de kentekencard.

Voordelen van de kentekencard

De nieuwe kaart is eenvoudig toe te voegen aan de overige pasjes. Het is niet meer nodig om belangrijke documenten in de auto te laten liggen. Daarnaast is het natuurlijk eenvoudiger geworden om een kenteken over te schrijven op een andere naam. In de toekomst zal dit zelfs volledig digitaal worden gemaakt. De voordelen voor de auto-eigenaar zijn gering. De voordelen liggen voornamelijk bij de instanties die zich bezighouden met kentekenregistraties.

Hoe kan een kenteken nu over worden geschreven?

Aan de kentekencard is een unieke tenaamstellingscode gekoppeld. Deze code bestaat uit negen cijfers. Het eerste deel van deze code krijgt u bij overschrijving van het kenteken op naam. Het tweede deel van de code wordt u samen met de kentekencard laten toegestuurd. De code hoort bij de auto en is nodig om het kenteken in de toekomst weer over te schrijven op naam van iemand anders. Deze code vervangt eigenlijk het overschrijvingsbewijs en kan het beste thuis bewaard worden. De code hebt u bijvoorbeeld ook nodig bij het schorsen van de auto.

Wordt de kentekencard alleen afgegeven voor nieuwe auto’s?

Nee, op het moment van overschrijving wordt het papieren document gelijk vervangen door de kaart. Ook bij het opheffing van een geschorste auto wordt de nieuwe kaart al afgegeven.

Meldcode van de auto niet gelijk bekend

Een nadeel van de nieuwe vorm van kentekenregistratie is dat de kaart wordt nagestuurd. Dit wordt geregeld door de RDW. Het probleem is dat u voor het verzekeren van de auto meer gegevens nodig hebt dan alleen het kenteken van de auto. Een belangrijk gegeven dat op het kentekenbewijs staat is de meldcode. Dit viercijferig getal heeft de verzekeraar nodig om uw kenteken als verzekerd te registreren. Zonder deze code kan het kenteken niet worden geregistreerd door de verzekeraar. De code kunt u achterhalen bij de verkoper van de auto. Ook kunt u onder de motorkap kijken. Hier staat het chassisnummer. De meldcode bestaat uit de laatste vier cijfers van het chassisnummer. Met uw DigiD kunt u deze gegevens ook achterhalen via de website van de RDW.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://blog.allsecur.nl/auto-2/kentekencard-meer-informatie-en-tips/#sthash.q3uk2WJw.dpuf
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/uit-welke-delen-bestaat-een-kentekenbewijs.html

Reageer op het artikel "Kentekencard in plaats van papieren kentekenbewijs"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 18-01-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!