InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Je eerste auto kopen, wat kost dat?

Je eerste auto kopen, wat kost dat?

Je eerste auto kopen, wat kost dat? Je hebt je rijbewijs gehaald en je bent er klaar voor; eindelijk je eigen auto kopen. Dit geeft je een stuk vrijheid. Maar welke kosten komen kijken bij de aankoop van een auto en de maandelijkse kosten?

Aanschaf van een auto

Voordat je over gaat tot aanschaf van een auto zijn er een aantal zaken waar je over na moet denken. Immers kun je je wellicht de auto veroorloven die je mooi vindt, maar deze auto kan je in een later stadium veel geld gaan kosten als je niet oplet. Denk bijvoorbeeld goed na over:
  • Hoe vaak ga je de auto gebruiken en hoeveel kilometers ga je ermee rijden? Dit is namelijk van invloed op zowel de benzinekosten als op onderhoud van de auto. Hoe vaker je een auto gebruikt en hoe meer kilometers er mee gereden worden des te meer benzine het zal kosten en des te eerder zal een auto reparaties en onderhoud nodig hebben die ook geld kosten.
  • Wanneer je een tweedehands auto gaat kopen is het belangrijk te weten van welk bouwjaar de auto is en hoeveel kilometers er al met de auto is gereden. Een tweedehands auto is prima natuurlijk, maar als er veel mee gereden is of als de auto erg oud is, dan zullen er eerder reparaties gedaan moeten worden en zal er ook vaker onderhoud plaats moeten vinden aan de auto.

APK keuring

APK staat voor Algemene Periodieke Keuring. Wanneer je een auto koopt (vooral tweedehands), let dan op wanneer de auto voor het laatst is gekeurd. Een APK keuring hoeft niet duur te zijn, maar als er tijdens een keuring bepaalde onderhoudswerkzaamheden moeten plaatsvinden of reparaties moeten plaatsvinden, kan dit je tot in de honderden euro’s gaan kosten. Overigens, spreek met de persoon die je APK keuring doet af dat deze contact met je opneemt voordat deze reparaties gaat doen aan je auto. Je kunt dan nog overleggen over de prijs of welke reparaties je je kunt veroorloven. Een APK keuring moet over het algemeen eens in de twee jaar plaatsvinden. Wanneer de auto nieuw is hoeft deze pas na vier jaar gekeurd te worden.

WA verzekering

Voordat je in een auto (als bestuurder) mag rijden moet je in het bezit zijn van een Wettelijke Aansprakelijkheids verzekering. Deze verzekering zul je nodig hebben mocht je in een ongeluk terecht komen. Of je schuldig bent of niet aan dit ongeluk, eventuele aansprakelijkheid en reparatie kosten kunnen dan geheel of gedeeltelijk verhaald worden op deze verzekering. Binnen deze verzekering kun je je extra verzekeren voor :
  • Rechtsbijstand verzekering (voor rechtshulp ten gevolge van een ongeval en aansprakelijkheid)
  • Schadeverzekering (verzekeren van schade aan je auto door een auto-ongeval)
  • Casco verzekering (verzekering voor ook andere inzittenden in je auto tijdens een ongeval)
  • Ongevallenverzekering (verzekeren van schade tijdens een ongeval)
Een WA basisverzekering kost gemiddeld acht euro per maand en wordt meer naarmate je je verzekering uitbreidt.

Belastingen

Ben je in het bezit van een auto, dan moet je hiervoor motorrijtuigenbelasting betalen. Hoeveel je betaalt hangt af van het bouwjaar van de auto, het type auto en het gewicht van de auto. In Nederland betaal je bijvoorbeeld meer belasting als je een zware auto hebt. Dit is niet in alle landen het geval. Stel dat je een personenauto rijdt die tussen de duizend en twaalfhonderd kilo weegt dan betaal je per maand iets van veertig euro.

Benzine

Het is algemeen bekend dat de prijs van benzine vrij hoog is maar ook kan de prijs van dag tot dag verschillen. Als je in een zuinige auto rijdt, dan verbruikt je auto minder benzine en kan dus langer rijden op een volle tank. In een gemiddelde tank gaat 40 liter. Een volle tank van 40 liter met Euro 95 benzine kost 67 Euro.

De kosten per maand

Als we nu de kosten gaan optellen, dan zijn onderstaande gegevens ongeveer je maandelijkse kosten. Houd er wel rekening mee dat de uiteindelijke maandelijkse kosten afhangen van hetgene hierboven allemaal is genoemd.
AfsluitenKosten per maand
Belasting40 Euro
Verzekering8 Euro
Benzine67 Euro
Totaal115 Euro
Houd daarnaast rekening met de APK keurings-kosten en wat daarbij komt kijken. Zet hiervoor bijvoorbeeld elke maand ook een bedrag opzij.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een auto per kilometer?Wat kost een auto per kilometer?Een auto bezitten is een dure aangelegenheid. Alleen al de afschrijving kost voor een nieuw aangeschafte auto een paar d…
Auto kopen - Benzine, LPG3 of DieselAuto kopen - Benzine, LPG3 of DieselKoop je een auto rijdend op benzine, diesel of LPG? Wat is nu het voordeligst als je een tweedehands auto koopt: Benzine…
Auto importeren vanuit DuitslandAuto importeren vanuit DuitslandHet kan financieel erg aantrekkelijk zijn om een tweede hands auto te kopen in Duitsland en deze vervolgens naar Nederla…
Kilometervergoeding van de baas kan niet uitKilometervergoeding van de baas kan niet uitDe werkgever mag de werknemer maximaal €0,19 geven voor zakelijk gereden kilometers. Een hogere vergoeding mag, maar zal…
Benzine, lpg of dieselBenzine, lpg of dieselBrandstof heeft het autorijden de laatste jaren veel duurder gemaakt. Vanaf het begin van 2009 wordt benzine steeds duur…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexas Fotos, Pixabay
  • www.allesoververzekeren.nl
  • www.wikipedia.nl
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Je eerste auto kopen, wat kost dat?"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 22-03-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!