Kilometervergoeding van de baas kan niet uit
De werkgever mag de werknemer maximaal 0,19 geven voor zakelijk gereden kilometers. Een hogere vergoeding mag, maar zal wel belast worden met inkomstenbelasting.
Fiscaal is het toegestaan om zakelijke kilometers onbelast te vergoeden. Een vergoeding boven de 0,19 zal fiscaal belast worden, ook in het geval de hogere kosten aangetoond kunnen worden. Het is eenvoudig aan te tonen dat 19 cent onvoldoende is om de kosten te dekken, maar de Belastingdienst geeft hierin geen ruimte. In het geval de werkgever 27 cent per kilometer gaat vergoeden, zal 8 cent gezien worden als te belasten loon.
Reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer is onvoldoende
De kosten van een liter benzine zijn sterk aan het stijgen. Voor onderstaande berekening gaan wij uit van een literprijs van 1,85. Autos worden steeds zuiniger, maar op korte afstanden is de verbruik nog steeds hoog. Voor de berekening gaan wij uit van een auto die 10 kilometer kan rijden op één liter benzine. Een werknemer die zakelijke kilometers moet maken is in dit voorbeeld alleen al 18,5 cent per kilometer kwijt aan benzine. Eigenlijk zal ook nog de afschrijving, onderhoud, verzekering en belasting uitgedrukt per kilometer in de prijs verwerkt moeten worden.
Wat kost een auto per kilometer?
Dit is van meerdere factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld de afschrijving op de auto, het verbruik en het aantal kilometers per jaar beïnvloeden de kosten per kilometer sterk. Volgens het Nibud variëren de kosten per kilometer van 0,31 tot 0,49 per kilometer. Bij het laagste bedrag is uitgegaan van een kleine stadsauto. Het hoogste bedrag geldt voor een middenklasse auto. De kosten zullen nog hoger liggen bij duurdere en exclusieve autos. Dat wordt voor een groot deel veroorzaakt door de hogere afschrijving.
Zakelijk rijden is te duur voor een werknemer
Een werknemer die veel kilometers moet rijden voor de baas kan tegenwoordig geen genoegen meer nemen met een vergoeding per kilometer van slechts 0,19. Uitgaande van de laagste kosten volgens het Nibud moet de werknemer 0,12 per kilometer zelf toeleggen. Uitgaande van 15.000 zakelijk kilometers per jaar, kost het de werknemer
1.800 aan netto geld. Uitgaande van een middenklasse auto komen de kosten zelfs op
4.500.
Een auto van de zaak in plaats van een kilometervergoeding
Een werknemer die veel zakelijke kilometers moet maken is beter uit met een auto van de zaak. Bij veel zakelijke kilometers per jaar kan de werkgever ook niet anders dan een auto ter beschikking stellen. Voor de werknemer kan het zeer interessant zijn om een auto te kiezen waarvoor slechts een bijtelling geldt van 14 procent. Dit houdt namelijk in dat er ook privé met de auto kan worden gereden zonder dat er veel belasting over betaald moet worden.
Wat kost een auto van de zaak met een bijtelling van 14 procent voor de werknemer?
Voor de bijtelling is bepalend de oorspronkelijke catalogusprijs, het salaris en het percentage aan bijtelling. Uitgaande van 14 procent bijtelling wordt dit percentage genomen van de catalogusprijs. De uitkomst wordt opgeteld bij het inkomen en moet dus belasting over betaald worden. Stel, de auto kost 25.000. De bijtelling bedraagt 14 procent van 25.000: 3.500. Dit bedrag wordt bij het inkomen opgeteld. Zit u in de 52 procent schijf, dan bedragen de kosten voor u
1.820 per jaar. Zit u in de 42 procent schijf, dan bedragen de kosten:
1.470 per jaar (=122,50 per maand). De kosten worden eventueel nog hoger door een eigen bijdrage die de werkgever vraagt van de werknemers.