InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Parkeren bij het Museumplein Amsterdam

Parkeren bij het Museumplein Amsterdam

Parkeren bij het Museumplein Amsterdam Het Museumplein in Amsterdam is de ideale plek voor een cultureel dagje uit. Rondom dit plein liggen Nederlands meest bekende musea: het onlangs heropende Rijksmuseum, het Stedelijk Museum en het van Gogh Museum. De muziekliefhebber kan kiezen voor het Concertgebouw. Parkeren in de buurt is echter nog niet zo simpel. De meest eenvoudige, maar wel iets duurdere optie, is parkeren in de parkeergarage onder het Museumplein.

Het Museumplein

Het Museumplein is een van de trekpleisters van Amsterdam. Het plein ligt net ten zuiden van het centrum van Amsterdam en heeft voor iedere doelgroep iets te bieden. De meeste toeristen komen er voor de grote en internationaal bekende musea, Amsterdammers komen er om in het gras te liggen, te voetballen, skaten of te basketballen. Klassieke muziek liefhebbers kunnen genieten van een concert in het Concertgebouw. In de zomer kunnen ouders en kinderen spelen rondom de grote vijver, die in de winter dienst doet als sfeervolle schaatsbaan. In 1883 werd op deze locatie al de Wereldtentoonstelling van dat jaar georganiseerd. In 1885 werd aan de kop van het plein het Rijksmuseum geopend, waardoor het plein gedoopt werd tot 'Museumplein' (hoewel de naam pas in 1903 officieel werd vastgesteld). Het plein van tegenwoordig is echter pas ontstaan na een grote herinrichting in 1999 door architect Sven Ingvar Andersson. Dit is ook de periode waarin de ondergrondse Albert Heijn en parkeergarage werden gerealiseerd. De gemeente Amsterdam zocht al jaren naar een oplossing voor het gebrek aan parkeermogelijkheid en wist ook niet waar het een supermarkt kwijt kon. Door deze ondergronds te realiseren werd dit probleem opgelost. Hierdoor is gelijk een iconisch stukje van het Museumplein ontstaan: een schuine met gras begroeide helling tegen het dak van de Albert Heijn. Dit is voor velen hun favoriete plek tijdens een mooie zomerdag of concert om op te liggen en het plein te overzien.

Parkeren onder het Museumplein

De Parkeergarage onder het Museumplein bevindt zich aan de van Baerlestraat. Er kunnen in totaal 600 auto's geparkeerd worden verspreid over twee verdiepingen van 25.000m2. De doorrijhoogte is 1,90 meter. De parkeergarage wordt geëxploiteerd door Qpark, de grootste aanbieder van parkeerplekken in Amsterdam. Deze internationale organisatie is professioneel georganiseerd wat een aantal voordelen biedt, zoals het live bekijken van het aantal vrije parkeerplekken online. Zo kun je altijd van te voren kijken of je je auto kwijt kunt. Helemaal bij grote events (zoals bijv. de heropening van het Rijksmuseum) is het niet onverstandig dit van te voren te checken. Het komt dan regelmatig voor dat de parkeergarage vol is. Gelukkig heeft Qpark naast de parkeergarage op het Museumplein altijd nog een aantal andere garages in de buurt beschikbaar: Europarking aan het eind van Elandsgracht, parkeergarage Westerpark en de parkeergarage onder de Bijenkorf of de Kolk. Van hieruit is het Museumplein gemakkelijk per openbaar vervoer te bereiken.

Het adres van de parkeergarage onder het Museumplein

  • Van Baerlestraat 33b
  • 1071 AP Amsterdam

Conctact

Voor vragen kunt u bellen naar: 0900 - 44 66 880 (doordeweeks te bereiken van 08:00-18:00 uur. Kosten: 0,45 per gesprek).

Award

In 2002 heeft de Qpark op het Museumplein de Q-Park onder het Museumplein de ESPA Award ontvangen. Deze Award wordt uitgereikt door de European Parking Association wanneer een parkeergarage aan alle gestelde eisen met betrekking tot veiligheid, kwaliteit, toegankelijkheid en snelheid voldoet.

Lees verder

© 2013 - 2019 Yvej, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gratis parkeren in AmsterdamHet is een bekend feit: in Amsterdam is parkeren een dure aangelegenheid. De tarieven voor het parkeren in de straat lig…
Amsterdam duurste stad om te parkerenAmsterdam duurste stad om te parkerenParkeren in het centrum van Amsterdam is een probleem. Lukt het u toch om een plaatsje te bemachtigen, dan moet u de hoo…
Bronnen en referenties
  • http://www.parkeren-amsterdam.com/museumplein
  • http://www.q-park.nl/nl/parkeren-bij-q-park/per-stad/amsterdam/museumplein
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Parkeergarage_Museumplein
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Museumplein

Reageer op het artikel "Parkeren bij het Museumplein Amsterdam"

Infoteur: Yvej
Gepubliceerd: 20-12-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!