Auto kopen - Benzine, LPG3 of Diesel

Auto kopen - Benzine, LPG3 of DieselKoop je een auto rijdend op benzine, diesel of LPG? Wat is nu het voordeligst als je een tweedehands auto koopt: Benzine, LPG3 (autogas) of Diesel. Bij hoeveel kilometer per jaar kan voor een particulier een diesel of auto op LPG al gunstig zijn. Het gemiddeld particulier autogebruik ligt rond de 12.000 gereden kilometers per jaar. Kan jij de keuze binnen het occasion aanbod verruimen? Kijk binnen onderstaande vergelijking van een aantal automerken en automodellen of je prijsvoordeel kunt behalen en / of de maandelijkse autokosten kunt drukken door een overwogen keuze van de brandstof te maken.

Auto op Benzine, LPG of Diesel

Wat is nu de meest gunstige aankoop?
Vooraf zijn er natuurlijk best wel een aantal kanttekeningen. Je moet bij aanschaf van een auto onder andere denken aan:
  • Auto’s op LPG of op diesel hebben over het algemeen meer kilometers op de teller staan. Dit hoeft bij goed onderhoud en kennis van de onderhoudshistorie, plus aanwezigheid van de NAP* geen probleem te zijn.
  • Over het algemeen zal een auto op LPG bij gebruik wat meer onderhoudskosten vragen, een dieselmotor daarentegen wat minder dan een benzinemotor.
  • Voor auto’s op diesel of LPG geldt over het algemeen een hoger ledig gewicht, zodat meer motorrijtuigenbelasting verschuldigd is.
  • De catalogusprijs / nieuwprijs bij aankoop van de auto heeft invloed op de hoogte van de verzekering
  • De meerkosten die bij aanschaf van een auto met een dieselmotor of bij installatie van LPG betaald zijn vind je in de prijzen van tweedehands auto’s niet of nauwelijks terug. Deze meerkosten zijn ten opzichte van een auto met benzinemotor als eerste verdiend en tellen in de afschrijving bijna niet mee.
  • Milieuaspecten die de afweging zouden kunnen beïnvloeden (CO2 – uitstoot) zijn buiten beschouwing gelaten.

* NAP Autopas kilometerstanden. Deze stichting houdt vanaf 1991 de kilometerhistorie van voertuigen bij om fraude met het terugdraaien van kilometerstanden tegen te gaan.

Vergelijking personenauto's Benzine, LPG(3) en Diesel

In de onderstaande vergelijking gelden de volgende gegevens als uitgangspunt voor de vermelde merken / modellen
  • komen alle uit het C-segment voor automodellen; de zogenaamde kleine middenklasse
  • het bouwjaar van de voertuigen is 2005
  • 5-deurs carrosserie, 1500 of 1600cc motor voor benzine auto’s en auto’s op LPG, 1400 tot 1900cc motor voor auto’s met dieselmotor
  • vallen in de wegenbelastingklasse van 1151 tot en met 1250, of….1251 tot en met 1350 kilogram
  • vermelde hoogte van de motorrijtuigenbelasting is in euro's per jaar
  • hoogte van de wegenbelasting (opcenten) is gebaseerd op de die van de provincie Noord-Holland*
  • gebaseerd op een gemiddeld particulier autogebruik van 12.000 kilometer per jaar

* kijk hier voor de hoogte van de motorrijtuigenbelasting of wegenbelasting per gewichtsklasse en per provincie!



Verder is het gemiddeld verbruik van de verschillende typen motoren gesteld op:

Benzine
Verbruik 1 liter per 13 kilometer = 1:13 bij een literprijs van € 1,62
= 12.000 : 13 = 923 liter á 1,62 = € 1495 euro per jaar

LPG3
Verbruik 1 liter per 10 kilometer = 1:10 bij een literprijs van € 0,80
= 12.000 : 10 = 1200 liter á 0,80 = € 800 per jaar

Diesel
Verbruik 1 liter per 17 kilometer = 1:17 bij een literprijs van € 1,32
= 12.000 : 17 = 706 liter á 1,32 = € 932 per jaar



B = benzine, L = LPG3, D = diesel
Belasting = Motorrijtuigenbelasting / Wegenbelasting

Merk / ModelBrandstofkosten per 12.000 kmBelasting BenzineBelasting
LPG3
Belasting DieselTotaal per jaar
Volkswagen GolfB 1495
L 800
D 932
6008721228B 2095
L 1672
D 2160
Fiat StiloB 1495
L 800
D 932
5167361228B 2011
L 1536
D 2160
Ford FocusB 1495
L 800
D 932
4325961228B 1927
L 1396
D 2160
Peugeot 307B 1495
L 800
D 932
5167361096B 2011
L 1537
D 2028
Toyota CorollaB 1495
L 800
D 932
4325961096B 1927
L 1396
D 2028
Renault MeganeB 1495
L 800
D 932
4325961096B 1927
L 1396
D 2028
Citroen C4B 1495
L 800
D 932
5167361096B 2011
L 1536
D 2028
Audi A3B 1495
L 800
D 932
5167361228B 2011
L 1536
D 2160
© 2011 - 2025 Jvd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Vanaf 2021 is InfoNu gestopt met het publiceren van nieuwe artikelen. Het bestaande artikelbestand blijft beschikbaar, maar wordt niet meer geactualiseerd.
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst
  • Autoweek
  • Autorij-instructie.nl
Reacties
J. Neijens, 18-04-2015
Ben van plan een bmw 320i touring aan te schaffen. Van 2012 en zo'n 50.000 km gereden. Ik rij per jaar 40.000 km. Is een diesel dan voordeliger?Reactie infoteur, 19-04-2015
Beste J,

In het algemeen kan je stellen dat het omslagpunt rond de 20.000 km per jaar ligt.
Het verschil in motorrijtuigenbelasting is eenvoudig te vergelijken via:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting/

De provincies rekenen hierbij "opcenten". Deze kunnen per provincie verschillen.

Mvg - Sjaak
Marc, 21-11-2012
L.s.
Ik overweeg een lpg3 installatie voor mijn Hyundai Tucson 2.0I Dynamic Style uit 2005. De auto rijdt op benzine 1:10. Is er iemand die mij misschien kan vertellen hoe ik erachter kan komen wat het verbruik van LPG3 zal zijn of hier ervaringen mee heeft? Ik heb op internet gekeken maar vind daar maar 1 reactie met een verbruik van 1:7, 5. Dit vind ik erg hoog. Op 2e hands autosites vermeldt men 1:12 maar ik denk dat dit weer wat overdreven is. Ik hoop op informatie / reacties om een goede beslissing te kunnen nemen. Dank, MarcReactie infoteur, 21-11-2012
Beste Marc,

Ik hoop dat een ander uit ervaring met de Hyundai kan spreken, maar…
het verbruik is voor een groot deel afhankelijk van de beheersing van de rechter voet en de toepassing van Het Nieuwe Rijden (zie http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/103103-examen-autorijles-waar-let-de-examinator-ook-op.html )
Voor LPG moet je ongeveer een meerverbruik van 10% ten opzichte van de benzineuitvoering aanhouden.

Mvg - Sjaak