InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > Leren motorrijden: voertuigbeheersing AVB

Leren motorrijden: voertuigbeheersing AVB

Leren motorrijden: voertuigbeheersing AVB Om je felbegeerde categorie A op je rijbewijs te mogen bijschrijven en jezelf motorrijder te mogen noemen, moet je drie examens afleggen: theorie, voertuigbeheersing en verkeersdeelname. Elk van deze drie kent zo zijn eigen tips en trucs, do’s en don’ts. Voor iedereen is het verschillend waar de struikelblokken liggen en waar het latent talent. Toch zijn veel ex-lessers het erover eens dat de voertuigbeheersing (AVB) het lastigste onderdeel is van motorrijles, op weg naar het behalen van het motorrijbewijs. Hoe jonger je bent, hoe gemakkelijker voertuigbeheersing (AVB genaamd) je meestal zal afgaan. Wat oudere mensen hebben namelijk vaak meer moeite met risico’s nemen en alarmbellen uitzetten. Door schade en schande wijs geworden, kan het best lastig zijn om tegennatuurlijke manoeuvres uit te halen op een machine die in eerste instantie jou beheerst in plaats van andersom. Daarom helpt het soms om de focus een klein beetje te verleggen. Net even een andere insteek kan je precies dat kleine zetje geven om de capriolen, die je moet uithalen voor AVB, onder de knie te krijgen.

Uren ploeteren

Waar je het meest baat bij hebt tijdens het lessen voor AVB is de wetenschap dat iedereen wel eens een dipje heeft. Dacht je net dat het slalommen geweldig ging, lukt het ineens niet meer. Had je alle vertrouwen in je eigen kunnen bij het wegrijden uit het parkeervak, laat je de volgende les ineens de motor vallen. Het is soms zwaar, steeds diezelfde oefeningen op datzelfde terrein, toch weer afgeleid door die vervelende pylonnen waar je juist niet naar moest kijken van je instructeur … Geef niet op, je kunt het! Bij iedereen valt vroeger of later het kwartje. En bedenk dat de één veel moeite heeft met de snelle oefeningen, zoals uitwijken of de vertragingsoefening, en de ander juist met de langzame oefeningen, zoals het draaien van een 8-je of de langzame slalom. Het is geen schande om uren te ploeteren op het oefenterrein. Elk uurtje extra is meer veiligheid straks op de weg, ook als je de eerste keer niet slaagt voor het examen.

Bron: Real napster / PixabayBron: Real napster / Pixabay

De verplichte en keuze-oefeningen voor het examen AVB

Je weet misschien al dat er clusters zijn waaruit je een aantal verplichte oefeningen krijgt op het examen. Uit cluster 2, 3 en 4 krijg je bovendien nog een oefening die de examinator vrij mag bepalen. Je doet dus zeven oefeningen en je weet van tevoren welke vier je daarvan in ieder geval zal moeten doen.

Cluster 1:

  • Lopen met de motor (verplicht)

Cluster 2:

  • Langzame slalom (verplicht)
  • Denkbeeldige 8
  • U linksom
  • U rechtsom
  • Stapvoets rijden
  • Wegrijden uit parkeervak links
  • Wegrijden uit parkeervak rechts

Cluster 3:

  • Uitwijken (verplicht)
  • Snelle slalom
  • Vertragingsoefening

Cluster 4:

  • Noodstop (verplicht)
  • Precisiestop
  • Stopproef

Het leukste examen

De examinator zal je vertellen dat AVB het leukste examen is dat er bestaat. Want bij welk examen krijg je nou veertien kansen om vijf oefeningen goed te doen? Tijdens het examen mag je namelijk elke oefening één keer opnieuw doen, als het de eerste keer niet lukt. Bovendien hoeven maar vijf van de zeven oefeningen die je worden opgedragen goed te gaan, als je maar niet twee fouten hebt in hetzelfde cluster. Sommige examinatoren laten je de eerste oefening zelf uitkiezen. Dat geeft jou de kans om een lastige oefening, die je moeilijk vindt, te ‘elimineren’. De meest gevreesde oefening is meestal het draaien van een 8. Op de tweede plaats staat bij veel mensen de ‘halve cirkel’ of ‘U’. En wat beginnende motorrijders juist vaak makkelijk vinden, is het stapvoets rijden of het wegrijden uit het parkeervak. Aangezien de langzame slalom een verplichte oefening is, kun je ervoor kiezen om te beginnen met stapvoets rijden. Omdat je maar twee oefeningen per cluster krijgt, zorg je er op deze manier voor dat je de 8 en de U niet hoeft te doen … Het is maar dat je het weet.

Bron: Jingoba / PixabayBron: Jingoba / Pixabay

De theorie van de praktijk

Maar niet iedereen heeft het geluk om een oefening te mogen kiezen tijdens het examen. En hoe meer jij zeker van jezelf bent, hoe groter de kans dat je zult slagen. Wat kun je doen om de oefeningen beter onder de knie te krijgen? Er zijn wel wat tips die je kunt uitproberen tijdens de les om het juiste gevoel bij de oefeningen te pakken te krijgen. Je zou het de ‘theorie van de praktijk’ kunnen noemen.

De langzame oefeningen

  • Ga bij langzame oefeningen iets voorover zitten, dat stuurt makkelijker
  • Bedien de koppeling met je vingertoppen. Dat voorkomt (bij het laten opkomen) het laten schieten op het punt van je gewrichten.
  • Langzame slalom: heel zacht rijden. Vooral je rem erbij is belangrijk. Neem de ruimte voor deze oefening (vaak is er op het examenterrein veel meer ruimte dan je gewend bent van het oefenterrein) en zorg dat je alles onder controle hebt vóór je aan de oefening begint. Zoek je punt op: heb je ingestuurd, kijk dan alvast waar je vervolgens naartoe moet.
  • Bij U en 8: eerst kijken waar je naartoe moet, dan een ‘tikje’ geven aan je stuur om de motor makkelijker te kunnen afschuinen (naar links tikken als je naar rechts moet en andersom), goed doorkijken!
  • Vind je afschuinen van de motor eng? Laat je instructeur het je dan eens voordoen. Dan zie je hoe plat een motor kan liggen in een bocht, zonder om te vallen. Zolang hij maar blijft rollen.
  • Het ‘wegduwen’ van de motor om hem af te schuinen kan heel onnatuurlijk voelen, je tart de zwaartekracht misschien voor je gevoel. Concentreer je in dat geval op het optillen van je linker- of rechterbil. Je verlegt zo de focus van iets dat omlaag, naar de grond moet, naar iets dat omhoog, weg van de grond mag. En het effect is exact hetzelfde.
  • Bij 8 rijden: na de eerste bocht linksom zo dicht mogelijk langs midden-pylon rijden om alvast naar rechts in te zetten.
  • NB slalommen en wegrijden uit parkeervak: recht uit de oefening rijden!

De remproeven

  • Bij remoefeningen laat schakelen en recht vooruit blijven kijken.
  • Bij remmen voor de precisie-stop niet meteen de koppeling in, maar pas halverwege (dan blijf je veel stabieler).
  • Bij remmen voor stopproef en noodstop: gas dichtdraaien (dus niet knijpen met je duim erbij).
  • Noodstop: handrem aanzetten en dan door-knijpen, laatste moment voetrem los(ser) (zo voorkom je dat je de motor in de abs hangt. Motor zonder abs: zo voorkom je dat hij blokkeert).

Snelle oefeningen

  • Bij snelle slalom: naar links en naar rechts ‘trappen’ in combi met alvast je volgende oriëntatiepunt zoeken.
  • Bij versnellen: rij kort in de eerste versnelling, lange in de tweede, geef meteen vol gas om op tijd de 50 km/u te halen, dan pas schakelen naar derde, bij de pylon vol remmen en dan met trekkende motor door de slalom. Bedenk dat dit een combinatie is van twee oefeningen die je al kunt: stopproef (die maak je bijna helemaal af) en snelle slalom.
  • Uitwijken: zoek je oriëntatiepunt! Dus eerst links, dan rechts, dan als laatste recht vooruit.

In het algemeen

  • Bij wegrijden te allen tijde veel gas geven. Wees nooit bang om te véél gas te geven. De bediening en beheersing doe je namelijk via rem en koppeling. Een motor die afslaat gaat nergens meer heen. En een motor die niet meer rolt … die valt gewoon om.
  • Lopen met de motor: handrem in-knijpen met op- en afstappen. Motor goed rechtop houden en er dicht bij blijven lopen is veel minder zwaar.
  • Te allen tijde: ver vooruit kijken!
  • Voor het examen: neem de tijd en vooral de ruimte voor elke oefening! Eerst de beheersing, dan pas de oefening.

Op een forum voor motorrijders kun je veel steun hebben van lotgenoten: mensen die net als jij hard aan het oefenen zijn voor hun motorrijbewijs én mensen die dit al achter de rug hebben en nog steeds voor je klaar staan met goede raad en daad.

Lees verder

© 2016 - 2017 Chelsea, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het motorrijbewijsHet motorrijbewijsMotorrijden wordt steeds populairder in Nederland. Motorrijden is een makkelijke en snelle manier om de woon-werk kilome…
Bijzondere verrichtingen voor het motorrijbewijsOm het motorrijbewijs te halen, moet je 3 examens doen. Ten eerste het theorieexamen, waarbij je minimaal 44 van de 50 v…
VRO Training voor de motorVRO Training voor de motorIedere motorrijder heeft er vaag wel eens iets van gehoord, misschien zelfs van bekenden vernomen dat het enorm goed is,…
Het scooter certificaat. Wat is het?Welke veranderingen heeft het scooter certificaat de afgelopen jaren ondergaan en hoe steekt de toets nu eigenlijk in el…
Het nieuwe bromfietsrijbewijs 2010: ook praktijkexamen doenHet nieuwe bromfietsrijbewijs 2010: ook praktijkexamen doenHet nieuwe bromfietsrijbewijs 2010 schrijft voor dat mensen ook praktijkexamen moeten doen om op een bromfiets, snorfiet…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Leren motorrijden: voertuigbeheersing AVB"

Infoteur: Chelsea
Laatste update: 04-11-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Special: Beginnen met motorrijden
Schrijf mee!