Aandachtspunt | Borden | Verklaring - Aanvulling |
---|---|---|
A Verkeersborden Snelheid | ||
Aandachtspunt: je wordt geacht de snelheid te rijden bij passage van het verkeersbord. Wees bedacht op snelheidsverschillen | A1 | Verklaring: maximumsnelheid Aanvulling: geen aanvulling |
Aandachtspunt: eventueel versnellen is pas toegestaan na passage van het bord. Wees bedacht op snelheidsverschillen | A2 | Verklaring: einde maximumsnelheid Aanvulling: geen aanvulling |
Aandachtspunt: aangegeven snelheid is maximum toegestane snelheid en géén adviessnelheid | A3 | Verklaring: maximumsnelheid op een elektronisch signaleringsbord Aanvulling: de snelheid kan worden aangepast aan wisselende verkeerssituaties |
Aandachtspunt: wisselende snelheden. Bestuurders die bekend zijn met de situatie zullen over het algemeen sneller rijden | A4 | Verklaring: adviessnelheid Aanvulling: de snelheid ligt over het algemeen 20 kilometer lager dan op het traject gebruikelijk is |
Aandachtspunt: als bij A4 omschreven | A5 | Verklaring: einde adviessnelheid Aanvulling: geen aanvulling |
B Verkeersborden Voorrang | ||
Aandachtspunt: het bord is binnen de bebouwde kom vóór een kruispunt, en buiten de bebouwde kom ná een verhard kruispunt geplaatst | B1 | Verklaring: voorrangsweg Aanvulling: voorrang verlenen: het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen |
Aandachtspunt: heb na passage van dit bord weer extra aandacht voor gelijkwaardige kruispunten, uitritten e.d. | B2 | Verklaring: einde voorrangsweg Aanvulling: zie aanvulling bij B1 |
Aandachtspunt: je moet voorrang krijgen van bestuurders op de kruisende weg. Voorrang mag je nooit nemen! | B3 | Verklaring: voorrangskruispunt Aanvulling:zie aanvulling bij B1 |
Aandachtspunt: je moet voorrang krijgen van bestuurders van links | B4 | Verklaring: voorrangskruispunt. Zijweg links Aanvulling: zie aanvulling bij B1 |
Aandachtspunt: je moet voorrang krijgen van bestuurders van rechts | B5 | Verklaring: voorrangskruispuint. Zijweg rechts Aanvulling: zie aanvulling bij B1 |
Aandachtspunt: bord B6 geplaatst in combinatie met haaientanden. Extra aandacht bij afslaan voor fietsers, voetgangers | B6 | Verklaring: verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg Aanvulling: zie aanvulling bij B1 |
Aandachtspunt: stoppen betekent ook echt stil staan vóór de stopstreep. Bord is doorgaans geplaatst in situaties waar slecht zicht is op (snel rijdende) bestuurders op de kruisende weg | B7 | Verklaring: stop; verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg Aanvulling: zie aanvulling bij B1 |
C Verkeersborden Geslotenverklaring | ||
Aandachtspunt: veelal gebruikt bij wegafsluitingen. Geldt niet voor voetgangers | C1 | Verklaring: Gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters, en geleiders van rij- of trekdieren of vee. (dus bestuurders) Aanvulling: geslotenverklaring: verbod de betrokken weg in te rijden of in te gaan alsmede de betrokken weg te gebruiken |
Aandachtspunt: in tegenovergestelde richting van de weg is bord C3 geplaatst. Let op voor welke groep weggebruikers de gesloten-verklaring geldt, of niet geldt. Dit wordt dan aangegeven op een onderbord | C2 | Verklaring: eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (dus bestuurders) Aanvulling: bestuurders: alle weggebruikers, behalve voetgangers |
Aandachtspunt: zie C2, welk bord aan de tegenovergestelde richting van de weg is geplaatst. Let bij voorsorteren bij links afslaan in -aan deze wegen gelegen zijwegen- of er geen uitzonderingen van groepen weggebruikers geldt ten aanzien van het eenrichtingsverkeer | C3 | Verklaring: eenrichtingsweg Aanvulling: geen aanvulling |
Aandachtspunt: zie de omschrijving bij bord C3 | C4 | Verklaring: eenrichtingsweg (bord geplaatst op T- splitsingen) Aanvulling: kruispunt: kruising of splitsing van wegen |
Aandachtspunt: let op tegenliggers | C5 | Verklaring: inrijden toegstaan Aanvulling: geen aanvulling |
Aandachtspunt: motorrijders kan je dus wel verwachten, motorrijders met zijspan niet. Bord veelal geplaatst op smalle wegen, waar passeren problemen of gevaar kan opleveren | C6 | Verklaring: gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen Aanvulling: motorvoertuigen: alle gemotoriseerde voertuigen, behalve bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen. |
Aandachtspunt: houd in het algemeen rekening met het feit dat een vrachtauto niet zo maar even versnelt of stil staat en een grote dode hoek heeft. Denk op kruispunten aan de sleeplijn van deze motorvoertuigen | C7 | Verklaring: gesloten voor vrachtauto’s Aanvulling: vrachtauto: motorvoertuig, niet ingericht voor het vervoer van personen, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kg. |
Aandachtspunt: een 25-km voertuig is op afstand te herkennen aan een driehoekig oranje bord met afgeplatte hoeken en een rode rand. Denk aan snelheidsverschillen | C8 | Verklaring: gesloten voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h. Aanvulling: geen aanvulling |
Aandachtspunt: doorgaans geplaatst bij wegen waar sneller kan en mag worden gereden dan 50 (autoweg) en 60 (autosnelweg) km/h. | C9 | Verklaring: Gesloten voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsers, bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen. Aanvulling: geen aanvulling |
Aandachtspunt: denk aan de juiste wijze van beladen. Voor specifieke gewichtsverhoudingen en het juiste rijbewijs, kijk bij volgend artikel | C10 | Verklaring: gesloten voor motorvoertuigen met aanhangwagen Aanvulling: aanhangwagens: voertuigen die door een voertuig worden voortbewogen of kennelijk bestemd zijn om aldus te worden voortbewogen, alsmede opleggers. |
Aandachtspunt: motorrijders zijn gevoeliger voor zijwind. Achteropkomend 'verdwijnen' ze makkelijker in de dode hoek van de spiegels. Bij file-rijden mogen motorrijders stapvoets tussen de verkeersstromen door inhalen | C11 | Verklaring: gesloten voor motorfietsen Aanvulling: motorfiets: motorvoertuig op twee wielen, al dan niet met zijspan- of aanhang-wagen |
Aandachtspunt: doorgaans geplaatst in verkeersluwe verblijfsgebieden | C12 | Verklaring: gesloten voor alle motorvoertuigen Aanvulling: motorvoertuigen: alle gemotoriseerde voertuigen, behalve bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen. |
Aandachtspunt: doorgaans geplaatst, daar waar fietsen en recreatie centraal staat | C13 | Verklaring: gesloten voor bromfietsen, snorfietsen en voor gehandicapten voertuigen, met inwerking zijnde motor. Aanvulling: geen |
Aandachtspunt: doorgaans geplaatst op wegen waar hogere snelheden gereden kunnen en mogen worden | C14 | Verklaring: gesloten voor fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor Aanvulling: geen |
Aandachtspunt: zie C14 | C15 | Verklaring: gesloten voor fietsers, bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen Aanvulling: geen |
Aandachtspunt: doorgaans geplaatst bij autowegen en autosnelwegen | C16 | Verklaring: Gesloten voor voetgangers Aanvulling: voetganger: zij die zich te voet voortbewegen. Ook personen op skeelers moet je als voetganger benaderen |
Aandachstpunt: doorgaans geplaatst bij smalle, bochtige wegen, waar het nemen van bochten of obstakels voor langere voertuigen problemen oplevert | C17 | Verklaring: gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die met inbegrip van de lading langer zijn dan op het bord is aangegeven Aanvulling: geldt voor voertuigen. Voertuigen: fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen, trams en wagens. |
Aandachtspunt: doorgaans geplaats bij smallere wegen, waarbij bredere voertuigen problemen kunnen geven. | C18 | Verklaring: Gesloten voor voertuigen die met inbegrip van de lading breder zijn dan op het bord aangegeven Aanvulling: zie aanvulling C17 |
Aandachtspunt: Tunnels, viaducten en overige obstakels geven problemen bij onderdoor rijden van voertuigen, die hoger zijn dan op het bord aangegeven | C19 | Verklaring: gesloten voor voertuigen die met inbegrip van de lading hoger zijn dan op het bord is aangegeven Aanvulling: zie aanvulling C17 |
Aandachtspunt: doorgaans geplaatst bij wegen, waar zwaardere voertuigen schade aan de weg, of de direkte omgeving kunnen veroorzaken | C20 | Verklaring: gesloten voor voertuigen waarvan de aslast hoger is dan op het bord is aangegeven Aanvullling: het betreft hier de aslast. Hoe meer assen het voertuig heeft, hoe groter het totaalgewicht mag zijn. Zie ook C17 |
Aandachtspunt: zie aandachtspunt C20 | C21 | Verklaring: gesloten voor voertuigen en samenstellingen van voertuigen waarvan de aslasten of de totaalmassa hoger is dan op het bord staat aangegeven Aanvulling: totaalmassa is het totaalgewicht van het voertuig, plus het laadvermogen van dat voertuig |
Aandachtspunt: geplaatst ter ontlasting van woonwijken, tunnels e.d. in verband met mogelijk gevaar | C22 | Verklaring: Gesloten voor voertuigen met bepaalde gevaarlijke stoffen Aanvulling: denk hierbij aan stoffen die van zichzelf gevaarlijk zijn, of stoffen die door een chemische reactie met andere stoffen gevaar kunnen opleveren. |
Geldend met ingang van 1 mei 2009 | C22a | Gesloten voor motorvoertuigen die niet voldoen aan de eisen, genoemd in artikel 86d |
Geldend met ingang van 1 mei 2009 | C22b | Einde geslotenverklaring voor motorvoertuigen die niet voldoen aan de eisen, genoemd in artikel 86d |
Aandachtspunt: let op onrustig verkeers-gedrag door rijstrookwisselingen van bestuurders | C23-01 | Verklaring: spitsstrook open Aanvulling: in gebruik ter bevordering van de doorstroming, vermindering van de file-druk en ontlasting van het milieu |
Aandachtspunt: als C23-01. Geef 'invoegers' de ruimte als de spitsstrook vrijgemaakt moet worden | C23-02 | Verklaring: spitsstrook vrijmaken Aanvulling: bij oprijden of verlaten van de spitsstrook mag de doorgetrokkken belijning overreden worden |
Aandachtspunt: let eventueel ook op (onder)borden die de opengestelde tijden aangeven | C23-03 | Verklaring: spitsstrook gesloten Aanvulling: de vluchtstrook mag nu weer alleen in noodgevallen gebruikt worden |
D Verkeersborden Rijrichting | ||
Aandachtspunt: vlak vóór en op een rotonde mogen bestuurders anders dan links inhalen. Extra aandacht voor rijlijn- of rijstrook- verplaatsingen | D1 | Verklaring: rotonde: verplichte rijrichting Aanvulling: geef richting aan bij eventuele rijstrookwisselingen en het verlaten van de rotonde |
Aandachtspunt: let op bestuurders die het bord pas laat opmerken, twijfelen en pas laat handelen | D2 | Verklaring: gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft Aanvulling: borden zijn geplaatst bij kruispunten waar anders de doorstroming en de veiligheid in gevaar kan komen. De verplichte rijrichting moet dit voorkomen |
Aandachtspunt: zie D2 | D3 | Verklaring: bord mag aan beide zijden worden voorbijgegeaan Aanvulling: zie D2 |
Aandachtspunt: zie D2 | D4 | Verklaring: gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven Aanvulling: zie D2 |
Aandachtspunt: zie D2 | D5 | Verklaring: gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven Aanvulling: zie D2 |
Aandachtspunt: zie D2 | D6 | Verklaring: gebod tot het volgen van één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven Aanvulling: zie D2 |
Aandachtspunt: zie D2 | D7 | Verklaring: gebod tot het volgen van één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven Aanvulling: zie D2 |
E Verkeersborden Parkeren en stilstaan | ||
Aandachtspunt: parkeerverboden gelden in situaties waar anders de doorstroming en de verkeersveiligheid in het geding komt. | E1 | Verklaring: parkeerverbod Aanvulling: parkeren: zie artikel |
Aandachtspunt: als er een verbod geldt stil te staan, mag je uiteraard ook niet parkeren | E2 | Verklaring: verbod stil te staan Aanvulling: stil staan is het vrijwillig stil zetten van het voertuig. |
Aandachtspunt: veelal geplaatst daar waar de doorgang van voetgangers belemmerd wordt | E3 | Verklaring: verbod fietsen en bromfietsen te plaatsen Aanvulling: bij negeren van het verbod kan de fiets of bromfiets verwijderd worden |
Aandachtspunt: wordt zowel binnen als buiten de bebouwde kom (parkeerhavens en parkeerstroken) aangelegd | E4 | Verklaring: parkeergelegenheid Aanvulling: een in Nederland ontwikkeld bord, naar aanleiding van de olympische spelen in Amsterdam. Wordt nu internationaal toegepast |
Aandachtspunt: alleen toegestaan voor taxi's | E5 | Verklaring: Taxistandplaats Aanvulling: voertuigen belast met het vervoer van personen met blauwe kentekenplaten |
Aandachtspunt: laat de parkeerruimte rondom een gehandicaptenparkeerplaats voldoende vrij (rolstoel e.d.) | E6 | Verklaring: gehandicaptenparkeerplaats Aanvulling: de gehandicaptenparkeerkaart dient -achter het voorruit- duidelijk zichtbaar te zijn |
Aandachtspunt: betreft niet alleen vrachtauto's, maar kunnen allerlei voertuigen zijn. Het gaat om de handeling van het laden en lossen | E7 | Verklaring: gelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen Aanvulling: waar de grens ligt is niet helemaal duidelijk. 1 bos bloemen is geen laden en lossen, maar b.v. 50 bossen wel |
Aandachtspunt: de afbeelding op de borden kunnen ook andere catagorieën zijn | E8 | Verklaring: parkeergelegenheid alleen bestemd voor de voertuigcatagorie of groep voertuigen die op het bord is aangegeven Aanvulling: op onderborden kan aanvullende informatie gegeven worden |
Aandachtspunt: eventueel aangevuld met gegevens op een onderbord | E9 | Verklaring: parkeergelegenheid alleen bestemd voor vergunninghouders Aanvulling: zie E8 |
Aandachtspunt: het bord wordt alleen bij binnenrijden van de zone geplaatst en niet meer herhaald | E10 | Verklaring: parkeerschijf-zone Aanvulling: voor houders van gehandicaptenparkeerkaarten gelden ruimere regels |
Aandachtspunt: het bord wordt bij verlaten van de zone geplaatst en niet meer herhaald | E11 | Verklaring: Einde parkeerschijf-zone Aanvulling: geen aanvulling |
Aandachtspunt: aangelegd ter ontlasting van (winkel)centra's en woonkernen | E12 | Verklaring: parkeergelegenheid ten behoeve van overstappers op het openbaar vervoer Aanvulling: veelal rijden er in dergelijk situaties 'pendeldiensten' |
Aandachtspunt: voertuig staat veelal onbeheerd. Let op waardevolle spullen in het voertuig | E13 | Verklaring: parkeergelegenheid ten behoeve van carpoolers Aanvulling: carpooling is beter voor het milieu en beperkt de kosten. Het overwegen waard, zeker met oog op de aankomende kilometer-heffing |
F Verkeersborden Overige geboden en verboden | ||
Aandachtspunt: let op snelheidswisselingen rondom een dergelijk bord | F1 | Verklaring: verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen Aanvulling: in tegenstelling tot bord C6 geldt het verbod voor alle motorvoertuigen |
Aandachtspunt: let op bestuurders die al vroegtijdig besluiten in te halen | F2 | Verklaring: einde verbod voor motorvoertuigen elkaar onderling in te halen Aanvulling: zie bij F1 |
Aandachtspunt: blijf ondanks het verbod wel op eventuele manoeuvres van de vrachtauto(s) letten | F3 | Verklaring: verbod voor vrachtauto’s om motorvoertuigen in te halen Aanvulling: vrachtauto: motorvoertuig, niet ingericht voor het vervoer van personen, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kg. |
Aandachtspunt: let ook hier weer op bestuurders die vroegtijdig besluiten in te halen | F4 | Verklaring: einde verbod voor vrachtauto’s om motorvoertuigen in te halen Aanvulling: zie F3 |
Aandachtspunt: probeer je moment van doorrijden veilig en sociaal te kiezen | F5 | Verklaring: verbod voor bestuurders door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting Aanvulling: lees: 'bij nadering van verkeer'. Dit betekent dat je ook voetgangers uit tegengestelde richting voor moet laten gaan |
Aandachtspunt: dwing het 'voor laten gaan' niet af | F6 | Verklaring: bestuurders uit tegengestelde richting moeten verkeer dat van deze richting nadert voor laten gaan Aanvulling: zie F5. Weet ook hier het verschil tussen bestuurders en verkeer |
Aandachtspunt: op kruispunten waar dit bord geplaatst is kan keren gevaar opleveren voor de verkeersveiligheid en/of doorstroming | F7 | Verklaring: keerverbod Aanvulling: keren mag -tenzij het door verkeersregels verboden is- bijna overal, mits het geen éénrichtingsweg is en vlot en veilig gebeurt, zonder het overige verkeer te hinderen |
Aandachtspunt: let op weggebruikers die bij het zien van het bord al reageren, in plaats van ná passage van het bord | F8 | Verklaring: einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden Aanvulling: elektronische signaleringsborden gaan echter boven de standaard verkeersborden. Dit geldt ook voor aanwijzingen van het bevoegd gezag en verkeerslichten |
Aandachtspunt: verboden, geboden of aanwijzingen op elektronische signalerings-borden kunnen voortdurend worden aangepast aan de situatie | F9 | Verklaring: einde van alle op signaleringsborden aangegeven verboden Aanvulling: de op het elektronisch signaleringsbord weergegeven gebod of verbod gaat boven de ter plaatse aangegeven verboden of geboden op de standaard verkeersborden. |
Aandachtspunt: wordt in het dagelijks verkeer gehanteerd door verkeersbrigadiers | F10 | Verklaring: Stop. In het bord kan worden aangegeven door wie of waarom het bord wordt toegepast Aanvulling: (werden) geplaatst bij grensovergangen en douaneterreinen |
G Verkeersborden Verkeersregels | ||
Aandachtspunt: let op wisselende snelheden en geef richting aan bij alle rijstrookwisselingen, dan wel zijdelingse verplaatsingen | G1 | Verklaring: autosnelweg Aanvulling: het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan voor bestuurders van motorvoertuigen, waarmee met een snelheid van ten minste 60 km/u. mag en kan worden gereden |
Aandachtspunt: deze wegen kunnen over gaan in autowegen, 80-km. wegen, erftoegangswegen of het binnenrijden van de bebouwde kom. Let op snelheidsaanpassing zie G1. | G2 | Verklaring: einde autosnelweg Aanvulling: zie G1. Op autosnelwegen heb je geen kruisend verkeer of verkeerslichten. Dit maakt het één van de veiligste type wegen, waar echter wel met hoge snelheid gereden kan worden |
Aandachtspunt: op autowegen kun je wel kruisend verkeer en / of verkeerslichten verwachten. De snelheid wordt rondom verkeerslichten -op plusminus 300 meter afstand hiervan- teruggebracht tot een snelheid die minimaal 20 km lager ligt | G3 | Verklaring: autoweg Aanvullling: het gebruik van de autoweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig, waarmee met een snelheid van ten minste 50 km per uur mag en kan worden gereden |
Aandachtspunt: deze wegen kunnen overgaan in gebiedsontsluitingswegen, erftoegangswegen of het binnenrijden van de bebouwde kom | G4 | Verklaring: einde autoweg Aanvulling: zie G3. Let op snelheidsaanpassingen, welke aflopend op de verkeersborden (B1) wordt aangegeven |
Aandachtspunt: er zijn binnen een erf géén voetgangersvoorzieningen aangebracht (trottoir). Wonen en spelen staan in deze gebieden centraal. Het erf mag door voetgangers over de gehele breedte gebruikt worden | G5 | Verklaring: erf Aanvulling: er mag in een erf slechts stapvoets -maximaal 15 km/u- gereden worden. Binnen het erf hebben bestuurders van rechts voorrang |
Aandachtspunt: meestal verlaat je een erf via een uitrit, waarbij je alle verkeer voor moet laten gaan (ook voetgangers) | G6 | Verklaring: einde erf Aanvulling: parkeren in een woonerf mag alleen in de daartoe bestemde parkeervakken |
Aandachtspunt: voetgangers: personen die zich te voet voortbewegen. Dit kan ook zijn met de fiets aan de hand of op b.v. skeelers | G7 | Verklaring: voetpad Aanvulling: voetgangers gebruiken het trottoir of voetpad. Als er geen trottoir of voetpad aanwezig is, gebruiken zij achtereenvolgens het fiets- of fiets/bromfietspad, de berm, of de uiterste zijden van de rijbaan |
Aandachtspunt: zie G7 | G8 | Verklaring: einde voetpad Aanvulling: de regels voor voetgangers zijn ook van toepassing op gehandicaptenvoertuigen die het voetpad volgen |
Aandachtspunt: passeer ruiters op de openbare weg altijd met voldoende tussenruimte, maak geen onnodig lawaai en voorkom schrikreacties | G9 | Verklaring: ruiterpad Aanvulling: ruiters gebruiken het ruiterpad. Als het ruiterpad ontbreekt, gebruiken ze de berm of rijbaan |
Aandachtspunt: zie G7. Houd als medeweggebruiker rekening met onberekenbaar gedrag van dieren | G10 | Verklaring: einde ruiterpad Aanvulling: bij het einde van het ruiterpad extra aandacht voor ruiters die op de rijbaan komen of de weg oversteken |
Aandachtspunt: veelal gelegen daar waar de snelheidsverschillen te groot zijn en / of de verkeersveiligheid in gevaar kan komen | G11 | Verklaring: verplicht fietspad Aanvulling: indien aanwezig, gebruiken fietsers en snorfietsers het verplichte fietspad of brom/fietspad |
Aandachtspunt: aandacht voor fietsers en snorfietsers die hun rijlijn verleggen bij einde van het verplichte (en relatief veilige) fietspad. | G12 | Verklaring: einde verplicht fietspad Aanvulling: daar waar de fietser en snorfietsers weer op de rijbaan geleid worden, wordt gebruik gemaakt van een 'doorsteek', welke op de rijbaan veelal gemarkeerd wordt door een wit puntstuk en / of witte belijning |
Aandachtspunt: zie G11 | G12a | Verklaring: fiets/bromfietspad Aanvulling: bij afwezigheid van een fiets/bromfietspad gebruiken bromfietsers de rijbaan. Binnen de bebouwde kom: maximumsnelheid bromfietsen op de rijbaan 45 km/u, op het bromfietspad 30 km/u |
Aandachtspunt: zie G11 | G12b | Verklaring: einde fiets/bromfietspad Aanvulling: zie aanvulling G12 |
Aandachtspunt: veelal gelegen in bossen, parken en recreatiegebieden | G13 | Verklaring: onverplicht fietspad Aanvulling: bestemd voor fietsers en snorfietsers met uitgeschakelde motor |
Aandachtspunt: zie G13 | G14 | Verklaring: einde onverplicht fietspad Aanvulling: zie aanvulling G13 |
H Verkeersborden Bebouwde kom | ||
Aandachtspunt: door de unieke vorm van het bord reeds op afstand te herkennen. | H1 | Verklaring: bebouwde kom Aanvulling: maximumsnelheden: motorvoertuigen 50 km/u, brommobielen en bromfietsen op de rijbaan 45 km/u, snorfietsen, tractoren en motorvoertuigen met beperkte snelheid 25 km/u. |
Aandachtspunt: overgang in snelheden gelden pas bij passage van het bord | H2 | Verklaring: einde bebouwde kom Aanvulling: tenzij anders aangegeven geldt vanaf het bord voor motorvoertuigen een maximumsnelheid van 80 km/u, met uitzondering van tractoren |
J Verkeersborden Waarschuwing | ||
Aandachtspunt: aandacht voor goede controle over het stuurgedrag van het eigen voertuig en het stuurgedrag van anderen | J1 | Verklaring: slecht wegdek Aanvulling: goede schokbrekers en een juiste bandenspanning zijn van belang |
Aandachtspunt: matig tijdig de snelheid, zodat je de bocht -bij voorkeur zonder te remmen- veilig kunt ronden | J2 | Verklaring: bocht naar rechts Aanvulling: houd rekening met de centrifugaalkracht in bochten. Hoe hoger de snelheid, hoe groter de kans de macht over het stuur te verliezen, te kantelen of uit de bocht te vliegen |
Aandachtspunt: zie J2. | J3 | Verklaring: bocht naar links Aanvulling: zie J2. Kijk -op afstand- tijdig de bocht door, zodat je weet waar je uiteindelijk naar toe rijdt |
Aandachtspunt: zie J2 en J3 | J4 | Verklaring: s-bocht(en), eerst naar rechts Aanvulling: zie J2 en J3. houd rekening met je rijlijn en die van andere bestuurders |
Aandachtspunt: zie J2, J3 en J4 | J5 | Verklaring: s-bocht(en), eerst naar links Aanvulling: zie J2, J3 en J4 |
Aandachtspunt: kies de juiste (lagere) versnelling, zodat je voldoende trekkracht hebt | J6 | Verklaring: steile helling Aanvulling: houd voldoende volgafstand om snelheidsverschillen van anderen op te kunnen vangen |
Aandachtspunt: kies de juiste (lagere) versnelling, zodat je op de motor kunt afremmen | J7 | Verklaring: gevaarlijke daling Aanvulling: te veelvuldig remmen kan de werking van de remmen laten doen afnemen |
Aandachtspunt: veelal kort na een bocht geplaatst, waarbij het gevaar bestaat dat de aandacht onvoldoende bij het naderend -gevaarlijk- kruispunt ligt | J8 | Verklaring: gevaarlijk kruispunt Aanvulling: matig de snelheid en let goed op bestuurders van rechts |
Aandachtspunt: is op ruime afstand -als aanduiding- van een rotonde geplaatst | J9 | Verklaring: rotonde Aanvulling: signaleer tijdig hoe de voorrangssituatie is geregeld |
Aandachtspunt: tevens beveiligd met rood (stoppen) en wit (doorgaan) licht | J10 | Verklaring: overweg met overwegbomen Aanvulling: overweg: kruising van een weg en een spoorweg, die wordt aangeduid door middel van bord J12 of J13 |
Aandachtspunt: bij afwezigheid van beveiligingsvoorzieningen uiterst voorzichtig naderen. Stop voor de overweg, om je te overtuigen dat er geen treinen naderen | J11 | Verklaring: overweg zonder overwegbomen Aanvulling: het is verboden een overweg op te gaan, indien je niet direkt kan doorgaan en deze niet direct kunt vrijmaken. Kijk dus tevens over de overweg om te kijken of je direkt door kunt |
Aandachtspunt: Andreaskruis: overweg zonder beveiligingsvoorzieningen, uiterst voorzichtig naderen, stoppen | J12 | Verklaring: overweg met enkel spoor Aanvulling: weggebruikers laten bij een overweg een railvoertuig voorgaan; stilstaan en parkeren is op en overweg verboden |
Aandachtspunt: zie J12. Dubbel Andreaskruis: aanduiding van twee of meer sporen | J13 | Verklaring: overweg met twee of meer sporen Aanvulling: zie J12. Bij afwezigheid van het Andreaskruis, wordt het verkeer geregeld door verkeerslichten of door een bevoegd persoon |
Aandachtspunt: situatie die je hoofdzakelijk aantreft binnen de bebouwde kom van (rand)stedelijke gebieden | J14 | Verklaring: tram(kruising) Aanvulling: tijdig snelheid minderen en het railvoertuig voor laten gaan |
Aandachtspunt: geef na sluiten van de brug met name zwakkere verkeersdeelnemers voldoende gelegenheid hun weg te vervolgen | J15 | Verklaring: beweegbare brug Aanvulling: brug open - motor uit |
Aandachtspunt: houd rekening met wegwerkers en verkeerstekens die een aanpassing van de snelheid of rijlijn aangeven | J16 | Verklaring: werk in uitvoering Aanvulling: wegwerkzaamheden vinden altijd plaats ter verbetering van de situatie. Heb geduld en geef wegwerkers de ruimte |
Aandachtspunt: let op snelheidsverschillen en wijfelend gedrag, ook bij tegenliggers | J17 | Verklaring: rijbaanversmalling Aanvulling: los een eventuele stremming ter plekke soepel en velig op |
Aandachtspunt: zie J17 | J18 | Verklaring: rijbaanversmalling rechts Aaanvulling: zie J17. Geef richting aan bij een belangrijke zijdelingse verplaatsing |
Aandachtspunt: zie J17 en J18 | J19 | Verklaring: rijbaanversmalling links Aanvulling: ze J17 en J18 |
Aandachtspunt: pas je snelheid tijdig aan op de omstandigheden en houd voldoende volgafstand aan | J20 | Verklaring: slipgevaar Aanvulling: gladheid ontstaat ook bij regen, na een lange periode van droogte. Vuil en olie lossen dan op |
Aandachtspunt: pas je snelheid aan en wees alert; ook op beweging tussen geparkeerde auto's en aan de zijden van de weg. Kijk ver vooruit en maak je blik 'breed' | J21 | Verklaring: kinderen Aanvulling: bord veelal geplaatst bij scholen, kinderspeelplaatsen. Denk aan speels en onoplettend gedrag van m.n. kleine kinderen |
Aandachtspunt: zie J21 | J22 | Verklaring: voetgangersoversteekplaats Aanvulling: bij een VOP moet je de voetganger vóór laten gaan, zonder dat deze aan je bedoelingen hoeft te twijfelen. Stop tijdig, daarbij oplettend voor het achteropkomend verkeer |
Aandachtspunt: let op overstekende voetgangers | J23 | Verklaring: voetgangers Aanvulling: voetgangers: personen te voet, maar b.v. ook personen die zich voortbewegen op skeelers en bestuurders van gehandicapten-voertuigen die het trottoir volgen |
Aandachtspunt: houd rekening met verschil in gedrag tussen fietsers, snorfietsers, brom-fietsers en eventuele gehandicaptenvoertuigen | J24 | Verklaring: fietsers en bromfietsers Aanvulling: snorfietsers moeten de regels van fietsers volgen |
Aandachtspunt: minder tijdig snelheid om opspatten van stenen zoveel mogelijk te voorkomen | J25 | Verklaring: losliggende stenen Aanvulling: gevaar voor lakschade aan je eigen voertuig of die van anderen. Let op schrikreacties door het geluid van opspattende stenen |
Aandachtspunt: hulp bij te water geraken: breng één of meerdere life-hammers aan in de auto. | J26 | Verklaring: kade of rivieroever Aandachtspunt: zie 'auto te water' |
Aandachtspunt: wijk in principe niet uit bij een confrontatie met groot wild | J27 | Verklaring: groot wild Aanvulling: aanrijding met groot wild vindt meestal plaats in situaties waar harder wordt gereden (80 km). Uitwijken en krachtig remmen leidt dan mogelijk tot slippen en of ongeval |
Aandachtspunt: komt incidenteel nog voor dat door het vee gebruik wordt gemaakt van de openbare weg | J28 | Verklaring: vee Aanvulling: vee is onberekenbaar. Geef boer/begeleider en vee de gelegenheid en de ruimte |
Aandachtspunt: veelal geplaatst, daar waar éénrichtingsverkeer overgaat in verkeer uit beide richtingen | J29 | Verklaring: tegenliggers Aanvulling: let op de snelheid en de rijlijn van jezelf, alsook die van de tegemoetkomende bestuurders |
Aandachtspunt: let op verplaatsing van de aandacht van de weg naar het vliegtuig; in het bijzonder van bestuurders die ter plekke onbekend zijn | J30 | Verklaring: laagvliegende vliegtuigen Aanvulling: let op: schrik door overdadig veel geluid bij laag overvliegen van het vliegtuig, met name bij geopende portierramen |
Aandachtspunt: let op de rijlijn en plotselinge koersverandering van zowel jezelf als anderen. Let speciaal op voertuigen met aanhangwagens en vrachtverkeer. Deze vangen meer wind (vrachtauto) of zijn instabieler (aanhanger, caravan). | J31 | Verklaring: zijwind Aanvulling: voelbaar bij harde wind: vooral bij bruggen en de overgang van bebouwing naar de open ruimte |
Aandachtspunt: geplaatst daar waar door een bocht of andere belemmering vroegtijdig zicht op de verkeerslichten wordt ontnomen | J32 | Verklaring: verkeerslichten Aanvulling: houd voldoende afstand op de voorligger en minder tijdig snelheid, omdat je eventueel opgestelde voertuigen voor het verkeerslicht niet tijdig kunt waarnemen en geen zicht hebt op de stremming of doorstroming |
Aandachtspunt: veelal voorafgegaan door onrustig verkeersgedrag, rijstrookwisselingen en snelheidsverschillen. Kan ook worden weergegeven op een elektronisch signalerings-bord. Het aanhouden van voldoende volgafstand zorgt er vaak voor dat je rustig door kunt rijden | J33 | Verklaring: file Aanvulling: pas je snelheid aan, let op bestuurders vóór, naast en achter de auto en gebruik voor aansluiten aan de file -indien wenselijk- je alarmlichten tot je achter je auto door een ander voertuig wordt afgedekt |
Aandachtspunt: probeer zo veel mogelijk de nieuwsgierigheid te bedwingen en blijf je aandacht op het verkeer richten | J34 | Verklaring: ongeval Aanvulling: zie 'verkeersongeval - hoe te handelen' |
Aandachtspunt: pas de snelheid en de volgafstand aan op de (wisselende) omstandigheden. Gebruik het mistachterlicht alleen in de wettelijk voorgeschreven situaties, in verband met verblinden en hinderlijke reflectie op het (vochtige) wegdek | J35 | Verklaring: slecht zicht door sneeuw, regen of mist Aanvulling: gebruik van het mistachterlicht is slechts toegestaan bij sneeuw en dichte mist, indien het zicht minder is dan 50 meter. |
Aandachtspunt: rijd zeer voorzichtig, houd voldoende afstand en voorkom krachtig remmen. Ga bij slippen van het gas en blijf rustig sturen in de gewenste rijrichting | J36 | Verklaring: ijzel of sneeuw Aanvulling: het rijden in een hogere versnelling, tijdig terugschakelen en op de motor afremmen, verkleint het gevaar op slippen of doorglijden |
Aandachtspunt: tijdig snelheid minderen tot de aard van het gevaar duidelijk is en je gedrag hierop aanpassen | J37 | Verklaring: gevaar Aanvulling: algemeen gevaarsteken; de aard van het gevaar is aangegeven op het onderbord |
Aandachtspunt: verkeersdrempels hebben tot doel de snelheid te laten doen verminderen | J38 | Verklaring: verkeersdrempel Aanvulling: met gepaste snelheid naderen en overrijden. Voorkom schade aan het voertuig en het wegdek |
Aandachtspunt | Borden | Verklaring - Aanvulling |
---|---|---|
K Verkeersborden Bewegwijzering | ||
Aandachtspunt: zie artikel 'aanpassing blauwe verkeersborden' | K1 | Verklaring: lage beslissingswijzer langs autosnelweg voor de doorgaande richting, met interlokale doelen en routenummer autosnelweg |
Aandachtspunt: zie artikel 'aanpassing blauwe verkeersborden' | K2 | Verklaring: voorwegwijzer langs autosnelweg voor de afgaande richting met afstandsaanduiding, interlokale doelen, verwijzing naar vliegveld/luchthaven en routenummer niet-autosnelweg |
Aandachtspunt: zie artikel 'aanpassing blauwe verkeersborden' | K3 | Verklaring: beslissingswijzer langs autosnelweg voor de afgaande richting naar een verzorgingsplaats, met de naam van de parkeerplaats en symbolen die de aard van de voorzieningen aangeven |
Aandachtspunt: zie artikel 'aanpassing blauwe verkeersborden' | K4 | Verklaring: hoge beslissingswijzer langs autosnelweg met rijstrookpaneel voor de doorgaande richting en aftakkingspaneel voor de afgaande richting, met interlokale doelen, routenummers autosnelweg en Europese hoofdroutes |
Aandachtspunt: zie artikel 'aanpassing blauwe verkeersborden' | K5 | Verklaring: voorwegwijzer langs niet-autosnelweg, met interlokale doelen, routenummers, viaductsymbool en aanduiding industrieterrein |
Aandachtspunt: zie artikel 'aanpassing blauwe verkeersborden' | K6 | Verklaring: beslissingswijzer langs niet-autosnelweg met interlokale doelen en routenummers niet-autosnelweg |
Aandachtspunt: zie artikel 'aanpassing blauwe verkeersborden' | K7 | Verklaring: wegwijzer voor fietsers en bromfietsers (handwijzer), met lokaal doel, interlokaal doel, stedelijk fietsroutenummer (boven) en met interlokale doelen en interlokaal fietsroutenummer (onder) |
Aandachtspunt: zie artikel 'aanpassing blauwe verkeersborden' | K8 | Verklaring: wegwijzer voor fietsers en bromfietsers (stapelbord) met interlokale doelen en een via een alternatieve route te bereiken doel (cursief) |
Aandachtspunt: zie artikel 'aanpassing blauwe verkeersborden' | K9 | Verklaring: omleiding. Maatregel op voorwegwijzer langs niet-autosnelweg |
Aandachtspunt: zie artikel 'aanpassing blauwe verkeersborden' | K10 | Verklaring: voorwegwijzer binnen de bebouwde kom met interlokaal doel, lokaal doel, een dagrecreatiecentrum, objecten en stadsroutenummers |
Aandachtspunt: zie artikel 'aanpassing blauwe verkeersborden' | K11 | Verklaring: voorsorteren op niet-autosnelweg. Bord met interlokale doelen, routenummers en verwijzing naar autosnelweg |
Aandachtspunt: zie artikel 'aanpassing blauwe verkeersborden' | K12 | Verklaring: wijkwegwijzer binnen de bebouwde kom met wijknamen (in verkeersgebieden) |
Aandachtspunt: zie artikel 'aanpassing blauwe verkeersborden' | K13 | Verklaring: wijkwegwijzers binnen de bebouwde kom met wijknummers (in verkeersgebieden) |
Aandachtspunt: geplaatst ter voorkoming van vervoer van gevaarlijke stoffen door woonwijken, tunnels e.d. | K14 | Verklaring: route voor het vervoer van bepaalde gevaarlijke stoffen Aanvulling: het betreft hier voornamelijk giftige, chemische en explosieve stoffen |
L Verkeersborden Informatie | ||
Aandachtspunt: denk -afhankelijk van de hoogte- ook aan eventuele belading op het dak van het voertuig (fietsen e.d.) | L1 | Verklaring: hoogte onderdoorgang Aanvulling: vaak geplaatst in combinatie met borden die een omleidingsroute voor hogere voertuigen aangeven |
Aandachtspunt: laat voetgangers vóór gaan, zonder dat zij hoeven te twijfelen aan je bedoeling | L2 | Verklaring: voetgangersoversteekplaats VOP Aanvulling: alle bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen die oversteken of op het punt staan dit te gaan doen, voor laten gaan |
Aandachtspunt: stoppen bij een halte is voor bestuurders alleen toegestaan voor het onmiddellijk in- en uit laten stappen van passagiers (of op- en afstappen) | L3
L3a | Verklaring: bushalte / tramhalte Aanvulling: parkeren bij een halte is verboden ter hoogte van de geblokte markering of binnen 12 meter vóór en na het bord |
Aandachtspunt: kijk ver vooruit en kies tijdig de juiste rijstrook | L4 | Verklaring: voorsorteren Aanvulling: bij een onderbroken witte streep mag nog van rijstrook gewisseld worden; vanaf de doorgebroken witte streep moet je de rijstrook blijven volgen |
Aandachtspunt: houd rekening met de rijstrookvermindering en onrustig verkeersgedrag | L5 | Verklaring: einde rijstrook Aanvulling: geef invoegende bestuurders de ruimte |
Aandachtspunt: signaleer veranderingen tijdig en houd rekening met bestuurders die de splitsing laat opmerken | L6 | Verklaring: splitsing Aanvulling: veelal een onrustig verkeersbeeld ter plekke |
Aandachtspunt: signaleer tijdig veranderingen; op enig moment komt de situatie met bord L5 | L7 | Verklaring: aantal doorgaande rijstroken Aanvulling: plaats op de weg is rechts. Onnodig links rijden is één van de grootste ergernissen |
Aandachtspunt: bepaal -indien mogelijk- vóór inrijden van de weg al de mogelijkheid tot keren of achteruit rijden | L8 | Verklaring: doodlopende weg Aanvulling: keren is een bijzondere manoeuvre, waarbij je al het overige verkeer voor moeten laten gaan |
Aandachtspunt: zie L8 | L9 | Verklaring: vooraanduiding doodlopende weg Aanvulling: zie L8. |
Aandachtspunt: er kunnen andere verkeerstekens op het bord zijn weergegeven | L10 | Verklaring: vooraanduiding verkeersmaatregel voor de aangegeven richting Aanvulling: signaleer tijdig voor wie de maatregel wel of niet bestemd is. Dit maakt dat je ook een voorspelling kunt maken van het gedrag van andere bestuurders |
Aandachtspunt: zie L10 | L11 | Verklaring: verkeersbord geldt alleen voor de aangegeven rijstrook of rijstroken Aanvulling: zie L10 |
Aandachtspunt: zie L10 | L12 | Verklaring: verkeersbord geldt alleen voor de aangegeven rijstrook Aanvuling: zie L10 |
L Informatie - Tunnelveiligheid | ||
Aandachtspunt: bord wordt geplaatst bij elke tunnel, langer dan 250 meter. Houd rekening met personen die tunnelvrees hebben. Houd voldoende volgafstand aan | L13 | Verklaring: verkeerstunnel Aanvulling: vaak schommelende snelheden i.v.m. verschil in voertuigen, klimmen en dalen en de eerder genoemde tunnelvrees |
Aandachtspunt: aangelegd in situaties waar de vluchtstrook afwezig of niet toereikend is, zowel in als buiten tunnels. Kan ook ter vervanging van bord BB06 worden geplaatst | L14 | Verklaring: vluchthaven Aanvulling: extra aandacht voor medeweggebruikers bij naderen en verlaten |
Aandachtspunt: als L14, maar met extra voorzieningen | L15 | Verklaring: vluchthaven voorzien van een noodtelefoon en brandblusapparaat Aanvulling: zie L14. Maak ook door middel van gebruik van de richtingaanwijzer vroegtijdig duidelijk wat je wilt gaat doen |
Aandachtspunt: alleen te gebruiken in acute nood | L16 | Verklaring: noodtelefoon Aanvulling: geen aanvulling |
Aandachtspunt: zie afbeelding bord | L17 | Verklaring: brandblusapperaat Aanvulling: geen aanvulling |
Aandachtspunt: zie L17 | L18 | Verklaring: noodtelefoon en brandblusapparaat Aanvulling: geen aanvulling |
Aandachtspunt: let -indien een noodsituatie zich voordoet- op de meest dichts bijzijnde of veiligste weg naar de uitgang | L19 l-L19 r | Verklaring: dichts bijzijnde uitgang of twee dichts bijzijnde uitgangen in de op het bord aangegeven richting en afstand Aanvulling: let op de richting: rechts of links |
U-borden. Geven een alternatieve route aan bij calamiteiten/ongevallen/files op autosnelwegen |
P. Curfs, 03-03-2013
Wat betekent op het onderbord bij parkeerbord voor vergunning houders (zone 10)?
Reactie infoteur, 04-03-2013
Beste P,
Ik zou het niet met zekerheid kunnen zeggen (is geen officieel RVV bord)
Mogelijk geeft dit een (bepaald of beperkt) gebied aan voor bedrijven/organisaties waarvoor binnen bepaalde gebieden plaatsen zijn gereserveerd waar geparkeerd mag worden (b.v. gedeeld autogebruik zoals b.v. Green Wheels)
Mvg - Sjaak
J. F. V. Nijnatten, 27-06-2012
Het gaat om het volgende onderwerp. Verplicht fietspad en onverplicht fietspad. Een jaar geleden waren wij verplicht om een snorscooter te kopen omdat mijn echtgenote niet meer kon fietsen, wij zijn 64 en 65 jaar. Wij zijn geen mensen om de de hele dag achter de geraniums te gaan zitten en houden van de natuur dus gaan er veel opuit om te genieten van de natuur. Wij wonen in Breda en rijden dan ook veel rond over verplichte fietspaden en rijden allerlei routes die aangegeven zijn. De bromscooter rond niet harder dan 25 a'27 km/uur. Gisteren kwamen we ineens tot de ontdekking dat bijna alle borden verplicht fietspad zijn vervangen voor het bordje onverplicht fietspad, en daar mogen wij niet rijden volgens de wet. Nu doet de fietsersbond heel goed werk maar ik begrijp niet waarom wij moeten boeten voor wat de jeugd aanricht met hun opgevoerde snorscooters, moeten wij nu weer achter de geraniums en kunnen wij niet meer genieten van de omgeving.
De volgende stap zal zijn dat de jeugd met bakfietsen (verplicht op het fietspad) vol kinderen die over het fietspad rijden worden geweerd, net als wij. Waar is het einde, kunnen de mensen nu helemaal niets meer van elkaar hebben. Pak de jeugd aan met hun opgevoerde scooters, daar durven ze niet aan, ook wij hebben daar last van en belanden weleens in de berm omdat ze het zo leuk vinden op de laatse halve meter uit te wijken en een hele grote mond te krijgen. Graag uw antwoord en wij hopen dat we onze snorscooter niet weg hoeven te doen.
P.s niemand kan mij vertellen in Breda waarom deze maatregel is genomen.
m.v.g. J.F.v.Nijnatten
Reactie infoteur, 28-06-2012
Beste J,
Meestal zijn het 'stiltegebieden' en/of 'natuurgebieden' waar rust en recreatie het hoofddoel zijn.
Het feit dat je alleen met een snorfiets met uitgeschakelde motor op de onverplichte fietspaden mag rijden heeft te maken met het feit dat snorfietsers de regels van fietsers moeten volgen, maar dit kennelijk voor snorfietsers in het bewuste gebied niet gewenst is.
Het zal een gemeentelijk beleid zijn waar ik verder weinig van kan zeggen. Alternatief zou wellicht een elektrische fiets kunnen zijn.
Dat te hard en/of roekeloos rijden op -met name- bromfietsen feitelijk is beloond door de veranderde regelgeving, ben ik met u eens. Dit is echter wel een persoonlijke mening en wordt niet gestaafd door de ongevalcijfers. Beetje 'de kip of het ei'.
Mvg - Sjaak
Henk de Jong, 16-06-2011
Als ik een kruising nadert met alleen haaientanden op de weg en geen bord moet ik dan ook voorrang geven [bord b6] graag uw antwoord vgr h de jong
Reactie infoteur, 16-06-2011
Beste Henk,
Over het algemeen zal op een kruispunt waar voorrang verleend moet worden aan bestuurders op de kruisende weg verkeersbord B6 in combinatie met haaietanden worden geplaatst / aangebracht, maar… haaietanden hebben (ook) een zelfstandige functie. Dit betekent dat de regel gelijk blijft als er alleen haaietanden zijn aangebracht. (alhoewel dit de situatie niet duidelijker maakt)
Vereiste is wel dat de haaietanden duidelijk zichtbaar zijn; dit is de taak van de wegbeheerder.
Mvg - Sjaak
S. Poppelaars, 08-02-2010
Ben op zoek naar de betekenis van het verkeersbord: verticaal rechthoekig, blauw met witte rand. Bovenin een wit vierkant met boven en onder een zwarte balk. In het midden de letters "K+R". Indeling bord hetzelfde als E12.
Graag uw antwoord.
Alvast hartelijk dank.
S. Poppelaars
Reactie infoteur, 08-02-2010
Beste,
Dit bord vormt een onderdeel van de E-serie en is geplaatst bij een "gelegenheid tot het afzetten van iemand"
Mvg - Sjaak
J. K. Raaijmakers, 10-11-2009
Ik ben al lang op zoek naar de betekenis van het volgende verkeersbord :
een rechthoekig bord, in verticale opstelling(= korste kanten boven en onder), met de afbeelding van afwisselend zwarte en witte banen van 3 centimer die onder een hoek van 45-60 zijn aangebracht.
Je komt dit bord vaak tegen bij op- en afritten, bij bruggen, uitvoegstroken enz.
Kunt U mij helpen? Vriendelijk dank, groeten,
J.K.Raaijmakers.
Reactie infoteur, 10-11-2009
Beste J.K.,
Middels dit bord wordt je geattendeerd op een versmalling of einde van de vluchtstrook.
Zie ook: http://www.autorij-instructie.nl/?p=386
Mvg - Sjaak
Wouter Heek, 10-12-2008
Deze site is heel handig om de verkeersborden te leren.
Maar misschien is het ook handag om de aanwijzingen van de politie te plaatsen?!
Reactie infoteur, 10-12-2008
Beste Wouter,
Dank je.
Is dit de bedoeling:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/12726-verkeersregelaars-en-wegmarkeringen.html
Mvg - Sjaak