InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > MSC Oscar – grootste containerschip

MSC Oscar – grootste containerschip

MSC Oscar – grootste containerschip De schepen die vracht vervoeren en de cruiseschepen worden steeds maar groter. De MSC Oscar is een reus die containers vervoert. Het is ten tijde van de tewaterlating, in januari 2015, officieel het grootste containerschip van de wereld. Of hij die titel lang zal houden is de vraag, want het is groot, groter en nog groter in de schepenwereld. Nederlands grootste haven, Rotterdam, haalt de reuzen feestelijk binnen.

MSC Oscar

Vrachtvervoer via zee vindt in enorme containerplaats die worden vervoerd via grote containerschepen. De vrachtschepen voor containers worden steeds groter en kunnen steeds meer containers in één keer verschepen.
De MSC Oscar is een enorm containerschip, op het moment van haar tewaterlating de kampioen in haar soort. Het schip werd op de DSME werf in Zuid-Korea gebouwd door Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) en op 8 januari 2015 gedoopt. Het heeft 140.500.000 dollar gekost. De reder is van plan meer zusterschepen te laten bouwen.
MSC Oscar is een schip van het Zwitserse Mediterranean Shipping Company (MSC). De capaciteit van het containerschip is 19.224 TEU. TEU is de maat van een container: Twenty feet Equivalent Unit. Het plan was om een schip te bouwen dat 18.000 containers kon vervoeren, maar tijdens het bouwproces werd dat aantal verhoogd.

Oscar

Het schip is 396 meter lang - vier voetbalvelden groot - en is daarmee korter dan ander reuze containerschepen. Die iets langere schepen kunnen echter niet zoveel containers vervoeren als deze MSC Oscar.
MSC Oscar is 59 meter breed en heeft een diepgang van 16 meter. De vaarroute zal vooral tussen Azië en Europa liggen.
Het schip is genoemd naar de zoon van de President en CEO van het bedrijf, Diego Aponte. Bij MSC is het een traditie om te vernoemen.

Ruim

De containers worden op het dek geladen en kwetsbare lading wordt in het ruim vervoerd. De techniek op het schip is zeer geavanceerd. In de machinekamer liggen innovatieve motoren; de moderne dieselmotoren zijn zuinig. De romp is dubbel en daardoor extra sterk.
De MSC Oscar vaart onder Panamese vlag.

Rotterdam

De MSC Oscar deed op 3 maart 2015 voor het eerst Rotterdam aan. Deze Nederlandse haven kan dit soort grote containerschepen aan. In januari kwam er ook een enorm schip binnen, de CSCL Globe, die tot de komst van de MSC Oscar de grootste was. De CSCL Globe kan 19.000 containers verschepen. De Maasvlakte bij Rotterdam begroette in januari nog een andere reus, de Pioneering Spirit, die grote constructies in één stuk kan vervoeren.

De schepen worden steeds groter, want hoe meer containers in één keer verscheept kunnen worden, hoe lager de kosten per container. Rotterdam liet speciaal de Tweede Maasvlakte aanleggen om deze containergiganten te kunnen verwelkomen. Rotterdam heeft daarmee zijn positie als grote haven in de wereld voorlopig veiliggesteld. De reuzeschepen worden feestelijk binnengehaald door de havenstad. Elke keer maken de Rotterdammers er weer een feestje van, of het nu een containerschip is, cruiseschip, hefvaartuig of buitenlands marineschip. De MSC Oscar die Rotterdam binnenliep haalde het NOS Journaal.

MSC

  • MSC staat voor Mediterranean Shipping Company. Het is een particuliere wereldwijde organisatie met een netwerk van meer dan 480 kantoren in 150 landen en een team van meer dan 24.000 medewerkers.
  • MSC heeft een vloot van 465 containerschepen met een inname capaciteit van 2.439.000 TEU (update januari 2015).
  • MSC vaart 200 routes over de hele wereld en maakt gebruik van de diensten van 315 havens. De zeevrachtdienst wordt aangevuld met de transportdienst van MSC. De pakketten kunnen van deur tot deur worden aangeboden.
  • MSC heeft een kantoor in Rotterdam.

Mediterranean Shipping Company (Nederland) B.V.,
Westblaak 216-218
3012 KP Rotterdam


Containers en veiligheid

Er kleeft een groot nadeel aan deze grote containerschepen. Wanneer ze onderweg in moeilijkheden komen, dan is er geen enkel bergingsschip dat de lading veilig kan stellen. Er staan te veel containers op het schip om een adequate bergingsactie uit te kunnen voeren. Bij elke zware storm zijn er meldingen van losgeslagen ladingen en containers op drift. Soms spoelen ze op de kust aan, maar het merendeel verdwijnt naar de diepte en kan een belemmering voor de vaarroute gaan vormen. Drijvende containers vormen een gevaar voor alles dat in zee staat of door de zee gaat.

Tracking systeem

MSC heeft een tracking systeem waarmee de containers over de hele wereld online gevolgd kunnen worden. Bestuurders van vooral kustgemeenten, zoals de Waddeneilanden met een drukke vaarroute voor de kust, pleiten voor een chip in elke container waaruit de inhoud van de container en de positie gelezen kan worden. Kustgemeenten hebben er alle belang bij om te weten wat er in een container zit die in hun buurt overboord slaat en wellicht heel of kapot op de kust aanspoelt. Bij gevaarlijke lading kunnen dan de juiste maatregelen genomen worden.

Steeds meer containereenheden worden uitgerust met opvolgingssystemen, maar nog lang niet alle. De verwachting is dat in 2016 ongeveer 3,6% van alle containers aan dek een real-time container tracking systeem hebben.
Het systeem werkt onder meer via satellietverbinding en kan elk moment de positie van een container bepalen.

Lees verder

© 2015 - 2017 Sjaanfanameland, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Duurzaamheid op de Tweede MaasvlakteDuurzaamheid op de Tweede MaasvlakteDe Tweede Maasvlakte: er wordt al jaren over gesproken. Deze uitbreiding van de Rotterdamse haven moet ervoor gaan zorge…
Hoe bestrijd je maden in de containerMaden, niemand houdt er van maar soms komen ze in je container terecht. Zeker in de zomer als het warm en broeierig weer…
De container-revolutieScheepskapiteins zijn er al duizenden jaren lang aan gewend, vracht te behandelen. Ze hebben geleerd hoe deze gestuwd mo…
Rotterdam, van Vissershaven tot StadshavenRotterdam heeft zich ontwikkeld van een vissershaven aan de Rotte tot een wereldhaven en stad. De nieuwste plannen zijn…
Hoe bestrijd ik maden in mijn container?De containers zijn voor velen een doorn in het oog. Ze zien er niet uit en nemen veel ruimte in beslag. Als de container…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kees Torn / Wikimedia Commons
  • http://www.nrcq.nl/2015/03/03/zo-blijven-we-de-grootste-schepen-ter-wereld-feestelijk-onthalen geraadpleegd op 4 maart 2015
  • http://en.wikipedia.org/wiki/MSC_Oscar geraadpleegd op 4 maart 2015
  • http://www.transport-online.nl/site/56580/grootste-containerschip-msc-oscar-vandaag-in-rotterdam/ geraadpleegd op 4 maart 2015
  • http://www.vesselfinder.com/news/2712-MSC-Oscar-officially-the-biggest-containership-in-the-world-as-it-sailed-from-the-shipyard geraadpleegd op 4 maart 2014
  • http://www.vesselfinder.com/news/2956-MSC-Oscar-Worlds-largest-containership-to-be-classed-by-DNV-GL geraadpleegd op 4 maart 2015
  • https://www.msc.com geraadpleegd op 4 maart 2015
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/TEU geraadpleegd op 4 maart 2015
  • http://www.bernadetgribnau.nl/msc-oscar/ geraadpleegd op 4 maart 2015
  • http://www.nieuwsbladtransport.nl/Nieuws/Article/tabid/85/ArticleID/23702/ArticleName/Aantalcontainersmetopvolgingssysteemgroeitspectaculair/Default.aspx geraadpleegd op 5 maart 2015

Reageer op het artikel "MSC Oscar – grootste containerschip"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 17-03-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Special: Vaartuigen
Bronnen en referenties: 10
Schrijf mee!