Riva Yachts, de tijdloze schoonheden op het water

Riva Yachts, de tijdloze schoonheden op het water Italiaanse klasse, luxe afwerking en een uniek design met hout, chroom en glas. De kenmerken van één van ’s werelds bekendste jachtenbouwers, Riva Yachts. Niet alleen de uitstraling, ook de techniek die gebruikt wordt maakt van de Riva jachten een uniek kunstwerk voor op het water. Na de oprichting in 1842 aan het Meer van Iseo in Italië, heeft Riva vele jachten en speedboten gemaakt, allemaal met die ontastbare Italiaanse flair. Riva spreekt dan ook zelf over zijn boten als ‘verfijnde, elegante en tijdloze schoonheden voor op het water’.

Geschiedenis

19e eeuw

De geschiedenis van Riva gaat terug tot 1842, toen het bedrijf als scheepswerf werd opgericht in Sarnico, aan het Meer van Iseo, in Italië. Het bedrijf werd in de beginjaren meteen flink op de proef gesteld toen, door een storm op het meer, bijna alle boten en vissersschepen vernield waren. Pietro Riva bood aan om alle schepen te repareren, waarmee gelijk het vertrouwen van de lokale bevolking werd gewonnen. Vlak na de eerste creaties van Riva had het bedrijf dus al een groot respect opgebouwd vanuit de bevolking. Dit werd nog groter toen de schepen van een perfecte stijl en kwaliteit bleken te zijn. Ook de technische hoogstanden gaven een duw in de rug van het Italiaanse bedrijf. Zo was Riva één van de eerste schepenbouwers die gebruik maakte van de interne scheepsmotoren.

1900-1950
Na de Eerste Wereldoorlog werden de scheepswerf en bijbehorende schepen veranderd in een echt merk, Riva Yachts. Hiermee werd ook gelijk overgestapt van functionele schepen naar luxe, snelle speedboten en jachten. Vooral tussen 1920 en 1930 werden met deze boten verschillende prijzen gewonnen in wedstrijden en concoursen.
In de jaren 50, toen Carlo Riva het hoofd bij Riva was, werden er verschillende houten speedboten gemaakt, zoals de Ariston en de Tritone. De Tritone was het eerste jacht dat aangedreven werd door 2 motoren, twee 6 cilinders, welke beide 175 pk leverden! Ook was dit de grootste Riva ooit, met een lengte van bijna 8 meter. Voor de komende 10 jaar domineerde de Tritone het hoogste segment binnen de jachten en werd het schip verkocht aan verschillende beroemdheden van over de hele wereld, waaronder de toenmalige prins van Monaco. In de jaren ’50 werd daarnaast in de Riva fabriek ook begonnen met de serieproductie van de speedboten.

1950-2000
1962 was het geboortejaar van één van de bekendste Riva jachten ooit: de Riva Aquarama. Het jacht was bijna volledig uit gelakt mahoniehout gemaakt, wat voor een unieke, elegante uitstraling zorgde. Ook de lengte van 8,02 meter droeg bij aan het elegante voorkomen. De naam ‘Aquarama’ is afgeleid van de, destijds populaire, breedbeeld Cinerama schermen in bioscopen in Amerika. Het bolle, brede raam van de Aquarama hint daar ook naar. De Aquarama had altijd de beschikking over 2 motoren, welke elk 185 pk leverden en zorgden voor een topsnelheid van maar liefst 73 km/h! De Aquarama is, ongewijzigd, in productie geweest tot 1996. De Aquariva is de opvolger. Vanwege de populariteit van de Aquarama zijn er verschillende 'special-editions' van gemaakt. Een bekende hiervan is de Aquarama die in samenwerking met Lamborghini gebouwd is: de Riva Aquarama Lamborghini. Deze Aquarama werd in 1968 besteld door Ferruccio Lamborghini zelf, met als ‘personal touch’ 2 Lamborghini V12-motoren achterin voor de aandrijving. Dit zorgde voor een gecombineerd vermogen van maar liefst 700 pk!

In 1969 was er een belangrijke ontwikkeling in de jachtbouw: de productie van fiberglas nam toe. Dit materiaal werd daarna steeds vaker toegepast in de jachtbouw, omdat het op meerdere vlakken beter is dan hout. Ook Riva begon met het maken van fiberglas schepen, maar sommige modellen werden nog wel afgewerkt met het voor Riva kenmerkende mahoniehout. Daarnaast droeg Carlo Riva in september 1969 de complete jachtbouw over aan het Amerikaanse Whittaker. Hij bleef als directeur tot 1971. Gino Gervasoni, partner sinds 1950, volgde hem op, om vervolgens in 1989 afscheid te nemen van zijn baan. Dit betekende het einde van de familienaam Riva in het zo groot geworden bedrijf. In 1988 had daarnaast de Engelse groep ‘Vickers’ (welke ook in het bezit was van Rolls Royce) 100% van de aandelen van Riva gekocht. De schepen die onder de vlag van Vickers gemaakt werden, hadden helaas nooit de aantrekkingskracht die de schepen van voorheen hadden.

In 2000 kocht de Ferretti Group Riva over, waardoor het merk weer onder de Italiaanse vlag schepen ging produceren. Dit heeft de populariteit van Riva weer doen toenemen. De Ferretti Group heeft, naast Riva, nog 6 merken onder haar hoede, welke allemaal luxe, unieke jachten produceren en verkopen.

2000 tot nu

In 2004 opende Riva, in samenwerking met de Ferretti Group, een nieuwe scheepswerf in La Spezia. Deze werf werd geopend met het oog op de verbreding van het aanbod, dat Riva en Ferretti wilden gaan maken, maar ook om het unieke, Italiaanse imago te behouden. De werf heeft een oppervlakte van maar liefst 60.000 m2.

Riva vandaag de dag

In de afgelopen 20 jaren heeft Riva een exclusief en divers aanbod van super-de-luxe jachten opgebouwd. Het huidige modellengamma beslaat 12 modellen; 3 flybridge schepen, 4 coupés en 5 open schepen. De jachten hebben een lengte van 22 voet (6,7 meter) tot 122 voet (37,2 meter) en worden allemaal gemaakt met behulp van fiberglas. Naast de wat kleinere speedboten is Riva dus ook ingestapt in het segment van de grote, luxe jachten. Natuurlijk wordt er nog wel rekening gehouden met de traditie van Riva, de jachten hebben namelijk nog steeds een uniek design en worden afgewerkt met de mooiste materialen. Bovendien past Riva op vele boten nog mahoniehout toe als afwerking, om zo de klassieke ‘feel’ weer te krijgen.

De historische Aquarama is, sinds 2000, vervangen door de Riva Aquariva. Ook dit is weer een schip met een prachtige combinatie van klassiek mahoniehout en modern chroom en glas. De Aquariva is, ook net als de Aquarama, beschikbaar in verschillende lengtes en uitvoeringen en maakt altijd gebruik van twee motoren.

De scheepswerf in La Spezia is in de laatste jaren de belangrijkste faciliteit geworden voor Riva en de Ferretti Group. De grootste jachten van de Ferretti Group worden hier namelijk geproduceerd en ook worden op deze locatie de nieuwe boten getest en afgeleverd aan de klanten. Daarnaast bevinden zich hier vele kantoren.

Riva in Nederland

Naast de fanclubs van Riva in Nederland, zijn er twee officiële verkooppunten van Riva waar nieuwe Riva schepen verkocht worden. Dit zijn Lengers Yachts en Boesch/Riva in Kaag. Verder vinden we in Nederland een aantal specialisten in klassieke schepen van onder andere Riva. Deze specialisten bieden meestal onderhoud, restauratie en opslag van uw schip aan. Ook kunnen deze bedrijven de consument helpen bij het vinden van zijn/haar ultieme jacht.

Lengers Yachts, gevestigd in Muiden, is de grootste officiële dealer in de Benelux en Noord-Duitsland van alle merken van de Ferretti Group. In 1970 is het bedrijf begonnen met het aanbieden van luxe, gebruikte schepen. Dit ging zo goed dat het al vrij snel nieuwe schepen erbij ging aanbieden. Sinds 1996 is Lengers Yachts de officiële dealer van de Ferretti Group.
Boesch/Riva biedt naast Riva schepen ook Boesch schepen aan vanaf de vestiging in Kaag. Dit merk is misschien minder bekend dan Riva, ook Boesch schepen zijn van een hoge kwaliteit en hebben een elegante, klassieke uitstraling. Al sinds 1920 is het bedrijf in de ban van houten, klassieke schepen.

Riva, een lifestyle

De afgelopen decennia heeft Riva Yachts zich tot een ware lifestyle ontwikkeld. Dit komt onder andere door de personen die in Riva schepen flaneerden en door de omgeving waar deze boten veel worden gebruikt. Riva roept bij de kenners gelijk het warme, luxe gevoel op van de Cote d’ Azur of andere luxe oorden op aarde. Bekende namen als Brigitte Bardot en Sean Connery hebben kunnen genieten van hun eigen Riva, waardoor het merk ook al snel bekend werd onder de grotere namen van deze wereld.
Kortom, Riva is en zal waarschijnlijk ook in de toekomst, één van de bekendste jachtenbouwers in de wereld blijven, door het ijzersterke imago dat is opgebouwd.
© 2015 - 2024 Strevre, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Riva Aquarama LamborghiniRiva Aquarama LamborghiniToen Ferrucio Lamborghini eind jaren zestig een boot wilde kopen, ging hij op bezoek bij de gerespecteerde bootbouwer Ca…
Zware lading-schepen: niets is onmogelijk!Zware lading-schepen: niets is onmogelijk!Alle goederen die door hun vorm, gewicht of afmetingen niet in een container, of los in een schip vervoerd kunnen worden…
Osprey 38 – speedboot voor de koningOsprey 38 – speedboot voor de koningDe Nederlandse scheepswerf Wajer Jachtbouw Holland heeft een type motorjacht in het assortiment waar de koning en koning…
De boten van de Vikingen: van soorten tot bouwDe boten van de Vikingen: van soorten tot bouwVikingen werden als het ware met boten grootgebracht. De schepen hadden niet enkel een belangrijke rol bij de handel maa…

MSC Zoe en MSC Oscar – grote containerschepenMSC Zoe en MSC Oscar – grote containerschepenDe schepen die vracht vervoeren en de cruiseschepen worden steeds maar groter. De MSC Oscar en de MSC Zoe zijn reuzen di…
Britannic, het onbekende zusterschip van de TitanicBritannic, het onbekende zusterschip van de TitanicIn 1907 ontstond het idee om drie schepen te bouwen die groter en luxueuzer waren dan elk ander schip ter wereld. Ze zou…
Bronnen en referenties
  • http://www.riva-yacht.com/en-us/home.aspx
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Riva_Aquarama
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Ferretti_Group
  • http://lengersyachts.com/
  • http://www.rmauctions.com/lots/lot.cfm?lot_id=1065424 (geraadpleegd op 23 februari 2015)
  • http://www.gizmag.com/lamborghini-riva-aquarama/29402/
Strevre (5 artikelen)
Gepubliceerd: 24-02-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Bronnen en referenties: 6
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.