Britannic, het onbekende zusterschip van de Titanic

Britannic, het onbekende zusterschip van de Titanic In 1907 ontstond het idee om drie schepen te bouwen die groter en luxueuzer waren dan elk ander schip ter wereld. Ze zouden bekend worden onder de naam ‘Olympic class liners’. Een van deze drie schepen zou meer dan honderd jaar later nog steeds bekend zijn: de Titanic. Ze had echter nog twee zusterschepen, de Olympic en de Britannic. Vooral over de Britannic is weinig bekend, wat ook te maken kan hebben met haar korte leven: ze voer slechts een jaar op zee.

Gigantic

Toen het idee ontstond om drie grote, luxueuze schepen te bouwen, werd afgesproken dat alle drie de schepen ook een naam zouden krijgen die grootsheid uit zou stralen. Daarnaast moest er rekening gehouden worden met de andere namen van de White Star Line, de scheepvaartmaatschappij waar de drie schepen bij zouden gaan horen. De meeste scheepsnamen van de White Star Line eindigden namelijk op –ic. Daarom werd afgesproken dat de drie nieuwe schepen Olympic, Titanic en Gigantic zouden gaan heten. Later zou de naam Gigantic in Britannic veranderd worden.

De basisinformatie

Na de Olympic en Titanic was de Gigantic de derde Olympic class liner. Op 30 november 1911 werd er begonnen met de bouw. Op het moment dat de Titanic zonk in de nacht van 14 op 15 april, lag de Gigantic dus nog in de steigers. Kort daarna werd besloten dat de naam Gigantic niet meer geschikt was na wat er met de Titanic gebeurd was en werd haar naam veranderd in de meer neutrale naam Britannic.

De tewaterlating van de Britannic was op 26 februari 1914. Ze was het grootste schip van de drie Olympic class liners met een lengte van 882 feet en negen inches (meer dan 269 meter) en een maximale breedte van 94 feet (28,65 meter). Haar totale inhoud was 58.158 ton. De Britannic was uitgerust met 29 boilers en drie propellers, waardoor ze een maximale snelheid van 23,75 knopen kon halen.

De Eerste Wereldoorlog

Voordat de Britannic helemaal afgebouwd kon worden, verklaarde Groot-Brittannië in augustus 1914 de oorlog aan Duitsland. Hierdoor ging de prioriteit op de scheepswerven naar het (om)bouwen van schepen voor de oorlog en liep de bouw van de Britannic vertraging op. Pas in mei 1915 mocht het schip voor het eerst de zee op om haar scheepstesten te ondergaan.

Omdat er in die tijd vraag was naar schepen om soldaten te vervoeren rondom Gallipoli (een schiereiland bij Turkije), kreeg de Britannic een nieuwe rol als ziekenhuisschip toegewezen. Ze werd overgeschilderd met witte verf en kreeg opvallende rode kruizen en een groene streep. Zo vertrok ze in november 1915 naar Gallipoli.

Een jaar lang voer ze vijf keer zonder problemen tussen Gallipoli en Groot-Brittannië heen en weer. Op 12 november 1916 vertrok ze voor de zesde keer, dit keer op weg naar het Griekse eiland Lemnos. Het zou haar laatste reis worden.

Het zinken

Op 21 november voer de Britannic langs Cape Matapan (Griekenland) om vervolgens met een snelheid van 21 knopen door te varen. Rond kwart over acht die ochtend hoorde de bemanning aan boord ineens een explosie. De kapitein van het schip, Bartlett, had meteen door dat de situatie ernstig was, hoewel hij op dat moment nog niet wist dat het schip een mijn geraakt had.

Er stroomde water naar binnen in vier van de waterdichte compartimenten van het schip en door een technisch mankement met de waterdichte deuren liep het water door naar een vijfde compartiment. De Britannic was weliswaar aangepast aan de nieuwe veiligheidsregels die gemaakt waren na het zinken van de Titanic, maar omdat er diverse patrijspoorten open stonden voor de ventilatie aan boord van het schip maakte de Britannic nog sneller water dan de Titanic.

Reddingsboten

In een poging het schip te redden, wilde kapitein Bartlett het schip aan land laten lopen op het eiland Kea, waar ze vlakbij waren. Dit was echter niet duidelijk voor de rest van de bemanning van het schip. Zij probeerden zelf reddingsboten te lanceren, met als resultaat dat twee reddingsboten rond half negen te water werden gelaten, om bijna onmiddellijk terecht te komen onder de gigantische propellers van het schip. Zowel de boten als de inzittenden werden aan stukken gescheurd. Kapitein Bartlett staakte daarop zijn actie om het eiland Kea te bereiken, waardoor de derde reddingsboot veilig was.

Iets over half negen gaf Bartlett het commando om het schip te verlaten. Zelf bleef hij nog tot ongeveer negen uur aan boord. Toen gaf hij nog een laatste signaal met zijn fluitje voor ook hij het schip verliet. Slechts een paar minuten later, om zeven over negen, verdween de Britannic geheel onder water. Van de mensen die aan boord van het schip waren, werden er 1036 gered. Dertig mensen hadden het zinken echter niet overleefd.

Het wrak

In 1975 ontdekte Jacques Cousteau het wrak van de Britannic op 120 meter diepte in de Egeïsche Zee, vlakbij het eiland Kea. In 1996 onderzocht Dr. Robert Ballard (die in 1985 het wrak van de Titanic ontdekte) het schip verder en in 2003 deed Carl Spencer hetzelfde. Door hun onderzoeken is onder andere duidelijk geworden dat het schip inderdaad op een mijn is gebotst en niet geraakt is door een Duitse onderzeeër, wat beweerd werd.
© 2015 - 2024 Miriammylene, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Is de Titanic echt gezonken?Is de Titanic echt gezonken?De meeste mensen kennen het verhaal van de Titanic wel, het luxe cruiseschip dat in 1912 zonk na een aanvaring met een i…
Olympic, het zusterschip van de TitanicOlympic, het zusterschip van de TitanicEen van de bekendste schepen ter wereld was de Titanic, het schip dat tijdens haar eerste reis tegen een ijsberg botste…
De ondergang van de TitanicOngeveer 100 jaar geleden is het dat het toen grootste schip ter wereld op haar eerste reis gezonken is. De ondergang va…
De ondergang van de TitanicDe ondergang van de TitanicHet paradepaardje van de White Star line liep op 14 april 1912, op ongeveer 153 km ten zuiden van de Grand Banks van New…

Riva Yachts, de tijdloze schoonheden op het waterRiva Yachts, de tijdloze schoonheden op het waterItaliaanse klasse, luxe afwerking en een uniek design met hout, chroom en glas. De kenmerken van één van ’s werelds beke…
Pioneering Spirit – grootste offshore werkschip van AllseasPioneering Spirit – grootste offshore werkschip van AllseasPioneering Spirit, hij heette aanvankelijk Pieter Schelte, is een vaartuig van 382 meter lang en 124 meter breed en het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Allan Green, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • The Titanic, The Memorabilia Collection, Igloo Books, 2012
  • Foto is afkomstig van https://en.wikipedia.org/wiki/HMHS_Britannic
Miriammylene (63 artikelen)
Laatste update: 10-04-2019
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.