Riva Aquarama Lamborghini

Riva Aquarama Lamborghini Toen Ferrucio Lamborghini eind jaren zestig een boot wilde kopen, ging hij op bezoek bij de gerespecteerde bootbouwer Carlo Riva. De twee leeftijdsgenoten konden het goed vinden met elkaar en de koop was dan ook snel gesloten. Ferrucio Lamborghini koos voor de populaire Riva Aquarama. Wel had de heer Lamborghini nog enkele aanpassingen in gedachten. Hij wilde namelijk geen gebruik maken van de gebruikelijke Amerikaanse motoren. Er moest een motor uit zijn eigen fabriek in de boot komen: een 4-liter V12 van 350 pk. Sterker nog, er moesten twee van deze motoren in de boot geplaatst worden. En zo geschiedde. Het resultaat was een unieke - 700 pk. sterke - Riva Aquarama. Inhoudsopgave

Riva-boten

In de jaren zestig was de leiding van botenbouwer Riva in handen van Carlo Riva, de kleinzoon van Pietro Riva die het bedrijf in 1842 had opgericht. Carlo Riva bleek goed te beseffen wat de wensen van de klanten waren. Met name de Riva Aquarama die in 1962 op de markt kwam, was een schot in de roos. De fraai gevormde houten boten waren razendsnel, maar ook peperduur. Een Riva kostte eind jaren zestig zo’n 13 miljoen lire, terwijl een Ferrari 365GT 2+2 'slechts' 8 miljoen lire kostte. De kopers lieten zich echter niet afschrikken door de forse aanschafprijs. De Riva-boten werden zelfs zeer geliefd onder de 'rich and famous'. Bekende bezitters van een Riva waren bijvoorbeeld Peter Sellers, Prins Reinier van Monaco, Brigitte Bardot en Sophia Loren.

Riva Aquarama

De Aquarama was een slanke, houten boot van 8,02 meter lang. De boten werden standaard uitgerust met twee motoren. Meestal ging het om grote Amerikaanse 8-cylinder-motoren van Chrysler of Cadillac. Voor de Riva-boten waren deze motoren zeer geschikt. De motoren hadden namelijk veel trekkracht bij relatief weinig toeren. Voor boten is dit een goed uitgangspunt. De vermogens van de gebruikte motoren liepen uiteen van 260 pk voor een 'small block' tot wel 400 pk voor een 'big block'. Met deze motoren werd een maximum snelheid bereikt van ongeveer 40 knopen (75 km/uur). Uiteindelijk werden er vier verschillende types op de markt gebracht, waaronder de Aquarama Lungo die als enige van de serie iets langer was (8,72 meter). Totaal zijn er van de Riva Aquarama 768 exemplaren gebouwd.

Lamborghini

In eerste instantie maakte Lamborghini alleen tractoren. De zaken gingen dermate goed dat Ferrucio Lamborghini enkele Ferrari’s kon aanschaffen. Teleurgesteld over de matige bouwkwaliteit van de Ferrari’s besloot Lamborghini in 1963 zelf sportauto’s te maken. De eerste Lamborghini werd getoond op de autosalon van Genève in 1964. Het betrof de 350GT met een 3,5 liter 12-cilinder motor met 270 pk. Later werd deze motor vervangen door een 4 liter 12-cilinder motor met 320 pk. Deze nieuwe motor werd ook in de opvolgende jaren gebruikt voor de opvolgers van de 350GT.

De wensen van Lamborghini

De Riva Aquarama werd door zijn elegantie en snelheid ook wel de 'Ferrari op het water' genoemd. Veel kopers waren wel gecharmeerd van deze omschrijving. Lamborghini dacht hier echter anders over. De Riva Aquarama die gekocht werd door Lamborghini had bouwnummer 278 en was standaard uitgerust met twee Amerikaanse V8-motoren van ieder 260 pk. Lamborghini gaf aan Riva de opdracht om deze motoren te vervangen door twee 12-cilinder-motoren. Dezelfde motor die ook onder de motorkap lag van zijn Lamborghini 350GT. De motoren moesten naast elkaar en achterin de boot geplaatst worden. Hiernaast wilde Lamborghini dat het gebruikelijke uitlaatsysteem vervangen werd door een open systeem. Op deze manier zou het indrukwekkende geluid van de dubbele 12-cilinders het beste tot zijn recht komen. Het bleek een duidelijke, maar geen eenvoudige opdracht te zijn. Om de druk nog wat op te voeren wilde Lamborghini ook nog dat de boot binnen drie maanden gereed was.

De motoren van Lamborghini

De eerste motor voor de Lamborghini 350GT was eigenlijk bedoeld voor de racerij. De motor had een toerenbereik tot maar liefst 11.000 toeren en leverde 400 pk. Voor dagelijks gebruik was deze motor ongeschikt. Ook de levensduur zou door het extreme maximale toerental beperkt zijn. In verband hiermee werd de motor 'terug getuned' voor het gebruik in een sportauto. In de aangepaste versie had de motor nog 270 pk en een maximaal toerental van 6.500. In 1966 werd de cilinderinhoud vergroot naar 3.929 cc en nam het vermogen toe tot 320 pk. Dit is de motor die Ferrucio Lamborghini in gedachten had voor zijn boot. De betreffende motor was echter niet geschikt om 1-op-1 in een boot te plaatsen. Ingrijpende aanpassingen van de motor waren noodzakelijk. Om te beginnen moest de motor meer 'kracht onderin' krijgen. Met andere woorden: het vermogen moest bij lagere toerentallen al beschikbaar komen. Om dit te bereiken moest de cilinderinhoud van de motoren vergroot worden. De diameter (boring) en de hoogte (slag) van de cilinders werd vergroot. Het gevolg hiervan was dat er allerlei onderdelen van de motor ook aangepast moesten worden. Aangezien dit een uniek project was, moesten alle nieuwe onderdelen ontworpen en gemaakt worden. Een tijdrovend klusje. Tenslotte was er nog een probleem. De aandrijfassen van beide motoren roteerden in dezelfde richting. Voor de beste prestaties moest één motor linksom draaien en de ander rechtsom.

Uiteindelijk zijn alle aanpassingen geslaagd. In augustus 1968 werd de Riva Aquarama Lamborghini te water gelaten. In de motorruimte van de boot lagen twee Lamborghini 12-cilinder-motoren met een totaal vermogen van 700 pk. Iedere motor was uitgerust met zes dubbele Weber carburateurs (dus 12 in totaal). De topsnelheid van de boot bedroeg 48 knopen (90 km/uur), terwijl de snelste Aquarama destijds 'slechts' 40 knopen haalde (75 km/uur). Een unieke boot was geboren.

Riva spoorloos

De Riva Aquarama Lamborghini is uiteindelijk ruim 20 jaar in bezit geweest van Ferrucio Lamborghini. Uiteindelijk heeft hij de boot in 1988 verkocht aan zijn vriend Angelo Merli. Toen de nieuwe eigenaar in 1993 overleed, is de boot lange tijd spoorloos geweest. Iedere liefhebber kende het verhaal van de boot, maar niemand wist waar de boot gebleven was. Totdat een Nederlandse Riva-liefhebber de boot in 2010 weer op het spoor kwam. De boot bleek vlak bij het plaatsje Punta (Italië) onder een zeil te liggen. De boot was lange tijd niet gebruikt en de ouderdom had de nodige sporen achtergelaten. Ondanks de forse vraagprijs besloot de Riva-liefhebber de knoop door te hakken. Hij kocht de bijzondere Riva en liet hem overbrengen naar de bekende Nederlandse restaurateur, Riva World.

Het begin van de restauratie

De eigenaar van Riva World, Sandro Zani, had al de nodige ervaring opgedaan met het restaureren van klassieke Riva’s. Het was dan ook niet voor niets dat Riva World benaderd werd voor de restauratie van de bijzondere Riva Aquarama Lamborghini. In eerste instantie leek de restauratie niet anders te zijn dan andere restauraties. Het houtwerk was op sommige plekken slecht en zou gerepareerd of vervangen moeten worden. Ook de leren bekleding had zijn beste tijd gehad. De grootste uitdaging zouden echter de typerende motoren worden. De vorige eigenaar had namelijk besloten om de Lamborghini motoren te verwijderen (!). De plaats in de motorruimte werd nu ingekomen door twee 'standaard' motoren van Amerikaanse afkomst. Men moest dus op zoek naar twee Lamborghini motoren. Om precies te zijn: twee identieke 4-liter 12-cilinder motoren. De eerste motor was snel gevonden. Deze motor bevond zich in het Ferruccio Lamborghini Museum in Italië. Het was zelfs één van de originele motoren die destijds in de Riva gemonteerd waren. De blijdschap was echter van korte duur, want het museum was niet bereid om de motor te verkopen. Uiteindelijk is het museum later wel bijzonder behulpzaam geweest bij de restauratie. De hulp ging zelfs zo ver dat Sandro Zani toestemming kreeg om de originele motor uit elkaar te halen om de speciale, handgemaakte onderdelen te bestuderen. Met de originele onderdelen als voorbeeld kon men exact dezelfde onderdelen laten maken. Zonder deze hulp had men veel opnieuw moeten uitdokteren en ontwerpen.

Motoren gevonden

In de zoektocht naar geschikte motoren werd er één motor gevonden in Amerika. De andere motor schijnt uit Duitsland afkomstig te zijn. Nu de motoren gevonden waren, kon begonnen worden aan de noodzakelijke aanpassingen. Dit project werd uitgevoerd door Carubo Engineering in Californië. Hierbij werd tevens de hulp ingeroepen van Bob Wallace. Hij was destijds nauw betrokken bij de bouw van de Lamborghini 350GT en was ook hoofdtestrijder voor Lamborghini. Met zijn hulp kon men de draairichting van één van de motoren aanpassen en konden andere aanpassingen uitgevoerd worden. Net als bij de oorspronkelijke motoren werd het toerental verlaagd en de cilinderinhoud vergroot. De cilinderinhoud nam toe naar een indrukwekkende 5,5 liter per motor. Dit werd o.a. gerealiseerd door een plaat van 9 mm. op de cilinderrijen te bevestigen waardoor de slag van de cilinders toenam.

Verdere restauratie

Hoewel de motoren voor de meeste hoofdbrekens zorgden, was de restauratie van de rest van de Riva ook niet echt eenvoudig. Riva World besloot de restauratie erg grondig aan te pakken. Dit betekende dat alle schakelaars en alle bedrading uit de boot verwijderd werd. Alle metalen onderdelen werden gepoetst en zo nodig opnieuw gegalvaniseerd. Hiernaast werden alle aangetaste houten onderdelen vervangen door nieuwe onderdelen. Ook de mahoniehouten onderkant van de Riva werd geheel vervangen. Tenslotte werd de Riva voorzien van maar liefst 25 nieuwe laklagen. Het resultaat van deze ingrijpende restauratie was een Riva die niet van nieuw te onderscheiden was. Het hele restauratieproject heeft uiteindelijk maar liefst drie jaar geduurd. In 2013 was de boot klaar en werd overgebracht naar het Meer van Iseo in Italië: de plek waar de boot ooit gemaakt en te water gelaten is. Een van de opvarenden tijdens de proefvaart was de tevreden kijkende Carlo Riva.

Wat kost dat nou?

Voor een goed onderhouden (of gerestaureerde) Riva Aquarama zijn prijzen van meer dan een half miljoen euro geen uitzondering. Voor de Riva Aquarama Lamborghini zal ongetwijfeld wat dieper in de buidel getast moeten worden. De Riva heeft in juni 2015 te koop gestaan. De vraagprijs werd hierbij helaas niet vermeld. Volgens het Duitse Auto News zou de waarde liggen tussen de 2 en 3 miljoen euro. Sandro Zani van Riva World zou tegen hen onthuld hebben dat de Riva verzekerd was voor een bedrag van 2,7 miljoen euro. Een bijzondere prijs voor een bijzondere boot.
© 2015 - 2024 Boei, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Riva Yachts, de tijdloze schoonheden op het waterRiva Yachts, de tijdloze schoonheden op het waterItaliaanse klasse, luxe afwerking en een uniek design met hout, chroom en glas. De kenmerken van één van ’s werelds beke…
Lamborghini Sesto ElementoDe Lamborghini Sesto Elemento is een sportwagen van het Italiaanse bedrijf Lamborghini. Deze wagen breekt met zijn uniek…
De mooiste plaatsen aan het GardameerDe mooiste plaatsen aan het GardameerNoord Italië staat naast grote steden als Milaan, Verona, Bergamo en Venetië, bekend om de verschillende meren. De drie…
Als miljonair leven voor beginnersEindelijk is het gelukt u bent miljonair. U bezit een vermogen van meer dan één miljoen euro. Wat kosten de speeltjes va…

VliegdekschepenVliegdekschepen, ook wel bekend als een vliegkampschip, worden veel gebruikt door de marine. Door middel van het grote d…
Onderzeeboot: het geheime wapen onder waterOnderzeeboot: het geheime wapen onder waterEén van de meest tot de verbeelding sprekende schepen is de onderzeeboot. Ook wel onderzeeër genoemd. De grote kracht va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Reverent, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Lamborghini, bezocht op 15-12-2015
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Lamborghini_350_GT, bezocht op 15-12-2015
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Lamborghini_350_GT, bezocht op 15-12-2015
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Riva_Aquarama, bezocht op 15-12-2015
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Bob_Wallace_(test_driver) , bezocht op 15-12-2015
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Ferruccio_Lamborghini, bezocht op 15-12-2015
  • http://www.lamborghiniclub.nl/, bezocht op 15-12-2015
  • http://www.riva-world.com/Home.html, bezocht op 15-12-2015
  • http://www.carobu.com/Lamborghini/Magazine%20Articles/Riva%20Rivival%20Article.pdf, bezocht op 15-12-2015
  • http://www.esse-group.com/LTCB/barn-find-riva/lamborghini-perlita-too-infographic/, bezocht op 15-12-2015
  • http://www.riva-yacht.com/en-us/riva/history.aspx, bezocht op 15-12-2015
  • http://www.autoblog.nl/nieuws/lamborghini-350-gt-klassieke-ronde-lijnen-58385, bezocht op 15-12-2015
  • http://www.lambocars.com/lambonews/riva_aquamara_powered_by_two_lamborghini_v12_owned_by_ferruccio.html, bezocht op 15-12-2015
  • http://www.gizmag.com/lamborghini-riva-aquarama/29402/, bezocht op 15-12-2015
  • http://www.topgear.com/car-news/classic/restored-boat-two-lambo-v12s, bezocht op 15-12-2015
  • http://rivagb.com/the-riva-legend/history/, bezocht op 15-12-2015
  • http://www.auto-news.de/auto/news/anzeige_Riva-Aquarama-Lamborghini-Privates-Boot-von-Ferruccio-Lamborghini-wird-verkauft-mit-Preis_id_36996, bezocht op 15-12-2015
Boei (59 artikelen)
Laatste update: 30-12-2019
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Bronnen en referenties: 18
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.