InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > Yong Sheng vaart om de noord

Yong Sheng vaart om de noord

Yong Sheng vaart om de noord Vrachtschip Yong Sheng van rederij Cosco heeft geschiedenis geschreven. Het schip nam in augustus 2013 als eerste de korte route van China naar Europa, om de noord. De route ging via de Noordelijke IJszee, door wat de Noordoostpassage wordt genoemd. Wat Willem Barentsz voor ogen had is de Yong Sheng meer dan vierhonderd jaar later gelukt.

Nova Zembla

Willem Barendsz

De Nederlander Willem Barentsz had het willen doen, maar hem lukte het niet. De ontdekkingsreiziger zocht naar de doorgang om de noord, een kortere handelsroute van het westen naar het oosten en daarmee een zuinigere route, zonder de stormen van de Kaap en zonder de piraten in de Indische Oceaan. In 1596 kwam hij vast te zitten bij Nova Zembla en wat er daarna met hem gebeurde is beschreven, bezongen en verfilmd. Barendsz en zijn mannen overwinterden in het Behouden Huys, het houten onderkomen dat de zeevaarder op het eiland bouwde. Wat hem in de zestiende eeuw niet lukte is het vrachtschip Yong Sheng van rederij Cosco in 2013 wel gelukt.

China Ocean Shipping Company

Cosco (China Ocean Shipping Company) voerde het eerste commerciële transport via de Noordelijke IJszee uit. De doorvaart van China naar Europa gaat daarmee niet via Afrika en dat scheelt heel wat kilometers. De Yong Sheng voer van Dalian in China naar de Tweede Maasvlakte met containerkranen. Normaal zou hij via de Indische Oceaan zijn gevaren en door het Suezkanaal. De reder is voorzichtig met die route vanwege de onrust in Egypte, naast het Suezkanaal, en de piraten voor de Somalische kust. Reders kijken daarom uit naar een alternatieve route en Cosco heeft hem gevonden. De tijdwinst van de route om de noord is aanzienlijk. Het schip doet er twee weken korter over om Europa te bereiken. Dat en de veiligheid zijn de belangrijkste redenen voor de reder om bovenlangs te gaan varen. Het scheelt tevens veel brandstof en de uitstoot van broeikasgas CO2 is beduidend minder.

Bron: Oyoyoy / Wikimedia CommonsBron: Oyoyoy / Wikimedia Commons

Noordelijke IJszee-route

De noordelijke route wordt de Noordoostpassage of Noordelijke Zeeroute genoemd. De passage is ontstaan vanuit de klimaatverandering die in de zomermaanden meer ijs in de Noordelijke IJszee laat smelten. Het schip voer op eigen kracht, zonder ijsbrekers. Cosco gaat de nieuwe route structureel gebruiken. De Noordelijke IJszee-route van Dalian naar de Tweede Maasvlakte is 11.500 kilometers. De vaartijd is 33 dagen. De route via het Suezkanaal is 23.000 kilometer. Voorlopig is Cosco de enige rederij die de route gaat gebruiken. Maersk neemt de route nog niet op in het vaarschema. Hun schepen zijn te groot voor de Noordpoolroute. Bovendien is de doorgang niet het hele jaar toegankelijk. In de winter is de zee dichtgevroren. Een nadeel van de noordelijke route is bovendien de afwezigheid van havens onderweg en dat betekent dat er onderweg niet geladen of gelost kan worden.

Yong Sheng

De vrachtvaarder is in 2002 gebouwd in Roemenië onder regie van de toenmalige werf Damen Hoogezand. Het is een ijsversterkt schip dat speciaal geconstrueerd is om zware lading te kunnen vervoeren. Het schip werd samen met een zusterschip gebouwd in opdracht van Carisbrooke Shipping in Engeland, die het schip in 2007 doorverkocht aan de Chinese rederij Cosco.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Yong Sheng vaart om de noord"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 24-03-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Special: Vaartuigen
Schrijf mee!