InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Verkeersborden -1- Snelheid Voorrang en Geslotenverklaringen

Verkeersborden -1- Snelheid Voorrang en Geslotenverklaringen

In Nederland hebben wij een heleboel verschillende soorten verkeersborden. Van sommige is de betekenis voor iedereen duidelijk, anderen zijn niet zo bekend. Daarom in deze serie artikelen uitleg over de verschillende soorten verkeersborden en wat hun betekenis is.

A-borden, B-borden en C-borden

A-borden zijn alle verkeersborden die iets aangeven over de snelheid en B-borden geven allemaal iets aan over het al dan niet verlenen van voorrang. C-borden zijn verkeersborden die betrekking hebben op geslotenverklaringen.

A-borden

Maximum snelheid, verboden harder te rijden dan de snelheid die er op dit bord staat. In geval van dit bord is dit 50 km/uur.
Einde maximumsnelheid, na dit bord mag je weer zo hard rijden als op de soort weg waar op je rijdt toegestaan is.
Maximumsnelheid elektronisch aangegeven, dit bord zie je veel op de snelweg en heeft dezelfde betekenis als het eerste verkeersbord.
Adviessnelheid, er wordt advies gegeven over hoe hard je op een bepaald stuk wel zou kunnen rijden. Dit bord zie je vaak voor onoverzichtelijke bochten etc. Je bent niet verplicht hier 50 km/uur te rijden, maar het is wel aan te raden.
Einde adviessnelheid.
30 km. zone, dit bord geeft het begin van een 30 km. zone aan, waar je maximaal 30 km/uur mag rijden.
Einde 30 km. zone.

B-borden

Voorrangsweg, je rijdt op een voorrangsweg en hebt bij ieder kruispunt op deze weg voorrang.
Einde voorrangsweg, je rijdt nu weer op een gewone weg waar alles van rechts voorrang heeft.
Voorrangskruising, je nadert een kruising met wegen naar links en rechts. Je hebt voorrang op verkeer vanuit deze wegen.
Voorrangskruising, je nadert een kruising met een weg naar rechts. Je hebt voorrang op verkeer vanuit deze weg.
Voorrangskruising, je nadert een kruising met een weg naar links. Je hebt voorrang op verkeer vanuit deze weg.
Verleen voorrang, als je dit bord tegenkomt moet je voorrang verlenen aan alle verkeer. Meestal staan er hier ook driehoeken op de grond met de punt naar jou toe, dit heten haaientanden.
Stop, als je dit bord tegenkomt moet je, hoe dan ook, stoppen. Hierbij staat er meestal ook een stopstreep op de weg geschilderd.

C-borden

Gesloten, in beide richtingen.
Gesloten, in deze richting.
Eenrichtingsweg.
Eenrichtingsweg.
Inrijden toegestaan.
Gesloten, voor het voertuig dat op het bord staat. Dit kunnen motorvoertuigen, tractoren, vrachtwagens, fietsen, motoren, voertuigen met aanhangers etc. zijn.
Gesloten, voor voertuigen die breder zijn dan de aangegeven breedte, in dit geval 2,3 m.
Gesloten, voor voertuigen die hoger zijn dan de aangegeven hoogte, in dit geval 3,1 m.
Gesloten, voor voertuigen die langer zijn dan de aangegeven lengte, in dit geval 10 m.
Gesloten, voor voertuigen die bepaalde giftige stoffen vervoeren.
Gesloten, voor voertuigen die zwaarder zijn dan het aangegeven gewicht, in dit geval 5,4 ton.
Gesloten, voor voertuigen waarvan de aslast hoger ligt dan het aangegeven gewicht, in dit geval 4,8 ton.

Verdere verkeersborden

Er bestaan nog veel meer verkeersborden. Alle verkeersborden zijn onderverdeeld in de volgende groepen;

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verkeersborden -4- Informatie Rijstrooksignalering en OnderbIn Nederland hebben wij een heleboel verschillende soorten verkeersborden. Van sommige is de betekenis voor iedereen dui…
Verkeersborden -2- Rijrichting Parkeren en StilstaanIn Nederland hebben wij een heleboel verschillende soorten verkeersborden. Van sommige is de betekenis voor iedereen dui…
Verkeersborden, hoe en watOns verkeer wordt voor een groot gedeelte geregeld door verkeersborden. Verkeersborden zijn een van de 3 verkeerstekens…
Verkeersborden -3- Regels Bebouwde kom en BewegwijzeringIn Nederland hebben wij een heleboel verschillende soorten verkeersborden. Van sommige is de betekenis voor iedereen dui…
U-borden, de weg naar uit uitwijkroutesU-borden, de weg naar uit uitwijkroutesU-borden! Steeds vaker zie je deze borden langs de weg verschijnen. Al deze borden worden bevestigd aan reeds bestaande…

Reageer op het artikel "Verkeersborden -1- Snelheid Voorrang en Geslotenverklaringen"

Reacties

H. Koenen, 18-04-2013 16:16 #7
Het witte bord met rode rand. Tekst er onder 6 - 19 uur. Wanneer mag ik hier 120/130 km/h rijden?

C. V. D. Wildenberg, 06-11-2009 10:16 #6
Worden u-borden, na het verlaten van de autoweg herhaald? en op welke manier?

H. Wassenaar, 15-10-2008 18:17 #5
Een C-bord (Gesloten, voor het voertuig dat op het bord staat. Dit kunnen motorvoertuigen, tractoren, vrachtwagens, fietsen, motoren, voertuigen met aanhangers etc. zijn.)
Als er op het bord een vrachtwagen staat geldt dit dan ook voor bussen? en als er een bus op staat geldt dit dan ook voor vrachtauto's?

Hans

Amy Weedage, 20-03-2008 22:25 #4
In Ijsselmonde hebben we een rotonde op die rotonde staat een voorrangsbord op het punt waar de tram van rechts komt, onder het voorrangsbord hangt er een bordje wit met zwarte letters TRAM heb je nu wel op geen voorrang op de tram? Reactie infoteur, 21-03-2008
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de tram voorrang heeft…

Sandra, 11-12-2007 02:36 #3
Houdt een bord "eenrichtingsweg" in dat op een kruising geen voorrang behoeft verleend te worden van rechts?

Freek, 13-10-2007 16:19 #2
Matrixborden boven de snelwegen zijn file veroorzakers. Zo gauw er de snelheid 50 wordt aangeduid, trapt een automobilist al op de rem, de rest vogld. Met als oorzaak, weer een file.
Ook vertegenwoordigers mogen best wel een kleine auto rijden, het is allemaal grote auto's met een persoon er in.

J. van Diepen, 16-05-2007 10:48 #1
Even een kleine correctie. Bij borden in voorrangssituaties heb je geen voorrang op verkeer, maar op bestuurders. (of moet je voorrang geven). De voetgangers doen hier even niet mee. Ingeval van voetgangers spreken we van "voor laten gaan".

Infoteur: Lobke
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Verkeersborden
Reacties: 7
Schrijf mee!