Zuinig autorijden

Neem je tijd
Als je enigszins kan, probeer dan ontspannen in je wagen te zitten. Wie rustig kan rijden, verbruikt meteen een heel pak minder. Concreet gaat het dan om drie dingen:↓ AfstandSnelheid → | 90 km/u | 100 km/u | 110 km/u | 120 km/u |
---|---|---|---|---|
20 km | 13 min 20 sec | 12 min | 10 min 55 sec | 10 min |
40 km | 26 min 40 sec | 24 min | 21 min 49 sec | 20 min |
60 km | 40 min | 36 min | 32 min 44 sec | 30 min |
80 km | 53 min 20 sec | 48 min | 43 min 38 sec | 40 min |
100 km | 1 u 6 min 40 sec | 60 min | 54 min 33 sec | 50 min |
De kunst van het schakelen
Tijdens de basisopleiding in de autorijschool wordt vaak nog het volgende 'regeltje' aangeleerd: per twintig kilometer per uur schakel je een versnelling hoger. In de praktijk haal je de vijfde versnelling ergens in de buurt van 80 km per uur. Hierbij wordt de kracht van de motor schromelijk onderschat. Wie goed naar zijn auto kan luisteren, hoort aan het geluid van de motor wanneer schakelen mogelijk is. Dat is doorgaans véél sneller dan wat tijdens de rijlessen aangeleerd wordt.Ook het zogenaamde ideale toerental om te schakelen is achterhaald. Bij diesels wordt 2000 toeren aangeraden, bij benzinemotoren 2500 toeren. Mensen denken dat ze hun motor overbelasten als ze aan een lager toerental schakelen. Niets is minder waar.
Het enige criterium om te schakelen is dat je motor soepel blijft draaien. Als hij gaat sputteren of schokken, heb je te snel geschakeld, anders is er niets aan de hand. Dit betekent dat je zonder één enkel probleem bij 40 of 45 kilometer per uur in vijfde versnelling kan rijden.
Wie snel schakelt tijdens het optrekken, kan voelen dat de auto het moeilijk krijgt. Terugschakelen is dan een optie, maar je kan ook accepteren dat het wat meer tijd kost om snelheid te halen. Wanneer je optrekt op een helling is iets trager schakelen beter.
Rij gelijkmatig
Een auto die in beweging is, heeft niet zoveel energie nodig om in beweging te blijven. Een auto die moet versnellen, vraagt extra brandstof. Vanuit dit principe is het raadzamer om zo gelijkmatig mogelijk te rijden. Probeer te vermijden dat je bruusk moet remmen om daarna weer meteen te moeten optrekken. Rij anticiperend op wat het verkeer voor je doet. Zie je dat drie wagens voor je iemand in de remmen gaat staan, laat je dan al uitbollen. Je verbruikt op dat moment meteen minder brandstof. Tegen het moment dat de auto voor je remt, is je eigen snelheid al voldoende verminderd en kan je met de lagere snelheid gelijkmatig verder rijden om, als het verkeer zich weer vlottrekt, rustig weer te versnellen.Maak gebruik van het reliëf
Wil je sneller rijden, maar ga je net bergop? Wacht dan even met gas geven tot je weer bergaf kan. Dan kost het veel minder energie om snelheid te halen.Let op je bandenspanning
Laat één keer per maand in plaats van één keer per jaar je bandenspanning nakijken. Je kan de spanning ook een klein beetje hoger laten zetten dan gebruikelijk. Zo rijd je zuiniger.Meten is weten
Heb je een boordcomputer die je gemiddelde verbruik en je actuele verbruik kan laten zien? Check dan je gemiddelde verbruik en start met je verbruik per tankbeurt te noteren. Zorg dat je constant een blik kan werpen op je actuele verbruik. Je zal merken hoeveel meer je verbruikt tijdens het optrekken en kan tijdens het rijden proberen onder het gemiddelde verbruik te blijven. Dit werkt extra motiverend om minder te gaan verbruiken.Het gemiddelde verbruik per tankbeurt
En de andere weggebruikers?
Zuiniger rijden betekent voor een stuk trager rijden. Als je daar té consequent in bent, kan dat vervelend zijn voor wie achter je rijdt. Als je merkt dat er achter je iemand gehaast is, is het niet erg hoffelijk om een halve kilometer voor je moet afslaan al langzaam uit te bollen. (Niets belet je dat wel te doen als er helemaal niemand achter je is.)Ben je op de snelweg en rij je aan 90 km/u achter een vrachtwagen die je toch graag zou inhalen? Versnel dan voldoende om het manoeuvre vlot uit te voeren. Denk eraan dat op de linkerrijstrook ook mensen zijn die nog nooit van zuinig rijden gehoord hebben en liever 140 per uur rijden...