InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > A1 Snelweg (Rijksweg 1)

A1 Snelweg (Rijksweg 1)

De A1 is een autosnelweg die loopt van de Ring van Amsterdam (A10) tot aan de Duitse grens nabij Oldenzaal. Deze weg telt 34 afritten, 8 knooppunten en enkele tientallen verzorgingsgebieden. De A1 heeft een belangrijke rol in het Nederlandse rijkswegennet; het vormt een snelle verbinding tussen Amsterdam/Schiphol en Duitsland. Echter, de vele files die dagelijks plaatsvinden op de weg, hebben de provincies Gelderland en Utrecht genoodzaakt naar oplossingen te zoeken om het verkeer beter te laten doorstromen. Hiervoor zijn enkele oplossingen gevonden waaruit kan worden gekozen. Het gaat met name om de trajecten ‘Eemnes-Barneveld’, ‘Hoevelaken-Barneveld’ en Eemnes-Eembrugge’. Bij het eerstgenoemde traject (Eemnes-Barneveld) zijn er de volgende mogelijkheden:
  • Het aanleggen van een spitsstrook;
  • Het aanleggen van een plusstrook;
  • Het verbreden van de weg naar 2x4 rijstroken.

Bij het traject Hoevelaken-Barneveld wordt een spitsstrook aangelegd om de capaicteit op de weg te vergroten. Deze spitsstrook zal in 2006 in gebruik worden genomen. Bij het laatste traject (Eemnes-Eembrugge) zijn de volgende alternatieven mogelijk:
  • Verbreden met één rijstrook (2x3);
  • Aanleggen van een spitsstrook;
  • Milieuvriendelijk alternatief;
  • Nulalternatief (autonome ontwikkeling).

Tot slot wordt gekeken of de trajecten Barneveld-Deventer, Deventer-Hengelo en Beekbergen-Deventer verbreed kunnen worden en of ook hier eventueel spitsstroken kunnen worden aangelegd.

Afritten

Hier volgt een opsomming van de afritten die de A1 telt:
  • 1 Diemen-Noord
  • 2 Diemen
  • 3 Muiden
  • 4 Muiderslot
  • 5 Naarden-West
  • 6 Gooimeer
  • 7 Bussum
  • 8 Blaricum
  • 9 Laren
  • 10 Soest
  • 11 Eemsbrugge
  • 12 Bunschoten-Spakenburg
  • 13 Amersfoort-Noord
  • 14 Hoevelaken
  • 15 Barneveld
  • 16 Voorthuizen
  • 17 Stroe
  • 18 Kootwijk
  • 19 Hoenderloo
  • 20 Apeldoorn-Zuid
  • 21 Voorst
  • 22 Twello
  • 23 Deventer
  • 24 Deventer-Oost
  • 25 Bathmen
  • 26 Lochem
  • 27 Markelo
  • 28 Rijssen
  • 29 Borne-West
  • 30 Hengelo
  • 31 Hengelo-Noord
  • 32 Oldenzaal
  • 33 Oldenzaal-Zuid
  • 34 De Lutte

Knooppunten

De A1 komt langs 8 knooppunten. Een opsomming, gezien van Amsterdam naar de Duitse grens:
  • 1. Watergraafsmeer. Dit knooppunt bevat de A10 en de A1. Vanaf de A10 kan men de A1 op en omgekeerd is het mogelijk om van de A! de Ring van Amsterdam (A10) op te gaan.
  • 2. Diemen. Hier heeft men de mogelijkheid de A9 richting Haarlem op te gaan.
  • 3. Muiderberg. Vanaf dit knoopunt is het mogelijk de A6 op te gaan richting Lelystad en Almere.
  • 4. Eemnes. Bij dit knoopunt kruisen de A1 en de A27 elkaar. Richting het noorden gaat men naar Almere. De zuidelijke richting van de A27 gaat richting Utrecht.
  • 5. Hoevelaken. Hier kruisen de A1 en de A28 elkaar. De A28 naar het noorden gaat richting Zwolle, naar het zuiden richting Utrecht.
  • 6. Beekbergen. De A50 kruist hier met de A1. Vanuit de A1 is het mogelijk de A50 naar het noorden te nemen richting Zwolle. Naar het zuiden gaat de weg richting Arnhem.
  • 7. Azelo. Hier sluit de A1 op de A35 aan richting Almelo. Vanuit de A35 is het ook mogelijk om de A1 op te gaan, in beide richtingen.
  • 8. Buren. Dit is de andere ‘helft’ van knooppunt Azelo. Nu kan men de A35 in zuidelijke richting, naar Enschede nemen. Het stuk tussen knooppunt Azelo en Buren heet ook A35.
Gerelateerde artikelen
Nederlandse autosnelweg A74 (Rijksweg 74)Nederlandse autosnelweg A74 (Rijksweg 74)De Nederlandse autosnelweg A74 is een Rijksweg met 2x2 rijstroken die loopt van Knooppunt Tiglia bij Venlo naar de Duits…
Reuver: een toeristisch dorpReuver: een toeristisch dorpReuver, gemeente Beesel, is een Limburgs dorp en ligt tussen Roermond en Venlo in. Het ligt langs de maas en wordt omgev…
Eerste stoplicht, supermarkt en snelwegEr zijn zoveel dingen die je in het dagelijks leven voor 'gewoon' aanneemt. Ze zijn er, je maakt er gebruik van. Van al…
Snelwegen (A-wegen) in Nederland van RijkswaterstaatSnelwegen (A-wegen) in Nederland van RijkswaterstaatNederland kent 38 snelwegen. Deze staan onder toezicht van Rijkswaterstaat. Snelwegen worden ook wel autosnelwegen, auto…
La Place Restaurants in NederlandLa Place Restaurants in NederlandLa Place is een restaurantketen van supermarktketen Jumbo met meer dan 80 locaties in Nederland. Kenmerkend is dat je ze…

Reageer op het artikel "A1 Snelweg (Rijksweg 1)"

Infoteur: Bartw
Gepubliceerd: 03-03-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!