De Boeing 747, de Jumbojet
De reus van een Boeing 747, wie kent hem niet? Voor vele luchtvaartmaatschappijen is dit het vliegtuig voor massavervoer over lange afstanden. Door zijn capaciteit en typische uiterlijk wordt dit vliegtuig ook wel een jumbojet genoemd.
Algemeen
In 1966 ging de productie van de 747-100 van start. Pan American (Pan Am) had toen belangstelling getoond in 25 van deze vliegtuigen. Het prototype maakte op 9 februari 1969 zijn eerste vlucht. Pan Am opende op 22 januari 1970 zijn eerste commerciële dienst tussen Londen en New York. De productie liep op tot 205 exemplaren van de 747-100, deze standaardversie kon tot 276 passagiers vervoeren. De 747SP is de langeafstandsversie, die wel 440 passagiers kon vervoeren. 747SP staat voor de special preformance. Deze versie is aanzienlijk korter dan 747-100 en heeft een hoger kielvlak. De eerste 747SP vloog op 4 juli 1975, hier werden 45 stuks van gebouwd. Later bleek dit toestel ook populair als VIP-vliegtuig.
Op de 747SP volgde de tweede serie 747's namelijk 747-200 series. Dit toestel was 10% zwaarder dan de 747-100. Het voordeel van deze versie is de grotere capaciteit voor de lading, daarnaast heeft hij een groter bereik. Deze serie werd als eerste door de KLM in de dienst gesteld in februari 1971. Voor Lufthansa werd vanaf april 1972 de 747-200F gebouwd. Dit is een vrachtvliegtuig 747-200 met een neusdeur. De tweede vrachtvariant werd met een rompdeur gebouwd, dit was de 747-200SD.
De derde serie 747's werden de 747-300. Deze heeft een verlengd bovendek voor passagiers, dit vliegtuig wordt ook wel aangeduid als de 747(SUD). Deze kist vloog voor het eerst op 5 oktober 1982. Uiteindelijk werden er 81 van deze toestellen voltooid. Ook op deze serie waren er verschillende varianten, waaronder voor militair transport. Daarnaast diende dit toestel ook als vliegende commandoposten voor de US Air Force.
De 747-400 werd in september 1984 onthuld. Dit is een grote verbetering ten opzichte van de voorgaande modellen. Bij de constructie is er gebruik gemaakt van composietmaterialen. Daarnaast werden er winglets en een extra brandstoftank gemonteerd. Er waren ook nog maar twee vliegers nodig. De eerste vlucht maakte dit toestel op 29 april 1988.
Van de 747 zijn er al meer dan 1000 stuks van gebouwd. Er zijn verschillende versies in omloop, namelijk vrachtvliegtuigen, combinaties, versies voor extra veel passagiers en ook versies met vergrote maximale startmassa. Nog steeds worden er verbeteringen doorgevoerd op versies van de 747, waaronder de 747-8. Op 20 maart 2011 is de eerste 747-8 gaan vliegen. Dit is de grootste concurrent van de Airbus A380. Het voordeel van de 747-8 is dat deze langer is dan de A380 van Airbus. Hierdoor kunnen er ongeveer 51 passagiers meer vervoerd worden.
Specificaties
747-400
Spanwijdte | 64,44 m |
Lengte | 70,66 m |
Topsnelheid | 985 km/h op 7620 m |
Maximale startmassa | 394.362 kg |
Vliegbereik | 13.380 km met 420 passagiers |
Praktisch plafond | 13.716 m |
Aantal motoren | 4 |
Plaatsen | 2 vliegers plus steward/stewardessen, maximaal 568 passagiers (2 klassen) |
747-8
Spanwijdte | 68,5 m |
Lengte | 76,4 m |
Kruissnelheid | 912 km/h |
Kruishoogte | 10.700 m |
Maximale startmassa | 442.000 kg |
Motoren | 4x turbofan General Electric GEnx-2B67 |
Max. brandstof | 291.000 liter |
Bereik | 15.000 km met volle belading |
Plaatsen | 467 (3 klassen) |
Luchtvaartmaatschappijen
- KLM
- Lufthansa
- Korean Air
- Cargolux
- Nippon Cargo Airlines
- Clipper Victor
- PanAm
- Martinair
- Sabena
- British Airways
- Japan Airlines