Boeing 787, kenmerken en voordelen
De Boeing 787 is het nieuwste verkeersvliegtuig van Boeing In Seatlle. Op 9 juli 2007 werd de Dreamliner voor het eerst gepresenteerd, in december 2009 was de eerste proefvlucht een feit. De 787 is lichter dan het voorlaatste nieuwe vliegtuig van Boeing, de Boeing 777 uit 1995. De Boeing 787 is anders omdat zeer licht materiaal gebruikt is. Vliegen met de Boeing 787. De Boeing 787 is een middelgroot toestel, voor een groot deel gemaakt van modern composietmaterialen. Moderne vliegtuigen worden van aluminium gemaakt. Aluminium is echter gevoelig voor weersomstandigheden en temperatuurverschillen.
De composietmaterialen die gebruikt zijn voor de bouw van de Boeing 787 zijn revolutionair en zorgen ervoor dat het vliegtuig ongeveer 20% minder energie verbruikt dan vliegtuigen van hetzelfde formaat. Het voordeel van lichtere vliegtuigen spreekt voor zich. Omdat licht materiaal ook kwetsbaar kan zijn, worden er strenge eisen gesteld tijdens de bouw.
Dreamliner
De 787
Dreamliner is in staat om over een afstand van 14 tot 16.000 kilometer zonder tussenstop maximaal 290 passagiers te vervoeren. Omdat de productie van onderdelen van het vliegtuig nog al ver uit elkaar liggen (onder andere komen de onderdelen uit Japan, Kansas en Italië) leverde dit vertraging op bij de productie van het vliegtuig. Boeing hanteert uiteraard ook strenge eisen aan de materialen, waardoor het niet altijd naar wens was en de productie vertraging opliep. Het eerste exemplaar werd op 8 juli 2007 al aan het publiek getoond. Toch duurde het nog enkele jaren voordat de Dreamliner haar eerste vlucht kon maken. Op 15 december 2009 was het dan eindelijk zover. De Boeing 787 is een schitterend vliegtuig geworden. Er zitten een aantal opmerkelijke voordelen aan het gebruik van de nieuwe materialen.
- De toepassing van lichte en stijve koolvezelconstructies in de romp van het vliegtuig hebben een gunstig effect voor passagiers. De luchtdruk in de nieuwe Boeing is door het gebruik van deze materialen, in de cabine, lager.
- De lucht in de cabine is niet meer zo droog aangezien er minder rekening moet worden gehouden met corrosie, zoals bij aluminium wel het geval is.
- De cabine heeft grotere ramen waardoor er meer zicht is op de horizon
Boeing fabriceerde ook een variant voor middellange afstanden, die 330 passagiers kan vervoeren over een afstand van 5560 kilometer.
Boeing 787, kenmerken
- De Boeing 787 heeft de Trent 1000 en de Genx motoren (bleedless motoren), deze zijn sterk maar zuinig.
- De gangbare versie van de Boeing 787 zal 200 tot 250 passagiers vervoeren.
- De stretchversie van de Boeing 787 zal 250 tot 300 passagiers vervoeren
- de verlengde versie van de Boeing 787 zal 300 tot 350 passagiers vervoeren
- Klasse-indeling: ja
- Voor de bouw van het vliegtuig werden composietmaterialen toegepast
- Verbeterde aerodynamica
- Het zware hydraulische systeem is deels vervangen voor elektrische systemen
Levering Boeing 787
De levering van het nieuwe vliegtuig kan in het vierde kwartaal van 2010 beginnen.
Versies
- Standaardversie van de Boeing 787 is de Boeing 787-3
- Stretchversie van de Boeing 787 is de Boeing 787-8
- Verlengde versie van de Boeing 787 is de Boeing 787-9
- Nog in ontwikkeling is de 787-10X