Boeing 747 is sinds 1969 een succes

In 1969 kwam hij ter wereld, de Jumbo Jet oftewel de Boeing 747. In 2011 kwam een nieuwe versie uit: de 747-8 Intercontinental. Inmiddels zijn er 1.436 toestellen gebouwd. Het toestel was aanvankelijk bedoeld voor het Amerikaanse leger tijdens de Koude Oorlog. Die moest namelijk grote aantallen manschappen en materieel naar West-Europa kunnen vervoeren. Het vliegtuig was gebouwd voor grote ladingen. Het leger koos echter voor een ander toestel van Lockheed. Boeing zat in zak en as, maar niet voor lang. In eerste instantie probeerde Boeing dan maar een vrachtvliegtuig te maken van de Jumbo. Alleen de grondlegger van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Pan Am zag mogelijkheden voor de commerciële luchtvaart van passagiers. Voor een dubbeldeks toestel met plaats voor circa vijfhonderd passagiers zag hij toekomst. Deze Juan Trippe beloofde dat Pan Am het toestel zou aanschaffen als Boeing het zou leveren. In 1966 tekende Pan Am voor de eerste 25 toestellen voor het destijds immense bedrag van 1 miljard dollar.

Concorde

1969 Was het jaar waarin Britse en Franse vliegtuigbouwers gezamenlijk het supersonische toestel de Concorde presenteerde. Bovendien zette Neil Armstrong als eerste een stap op de maan. Het leek een kwestie van tijd voordat passagiers in no-time naar de andere kant van de wereld konden vliegen. De Boeing 747 paste helemaal in deze tijd waarin alles mogelijk leek.

Massaliteit en exclusiviteit

De 747 was tegelijk een toonbeeld van massaliteit en exclusiviteit. Het toestel bood plaats aan circa 500 passagiers maar was ook bestemd voor de elitaire wereldreiziger. In de jaren 60 kwam de luchtvaart weliswaar binnen bereik van grotere bevolkingsgroepen maar tegelijkertijd was vliegen nog vrij elitair. Zeker intercontinentaal vliegen was met name voor de happy-few. Daarom werd de bovenverdieping van het toestel, de ruimte achter de verhoogde cockpit, omgebouwd tot een exclusieve plek voor de eerste klasse passagier. De bovenverdieping bood de wereldreiziger zelfs een exclusieve loungebar. Ongekend in die tijd.

Still going strong

De ruimtevaart maakt moeilijke tijden door. De Concorde kwam door een crash in 2000 ten einde. Dit prestigeproject was al verliesgevend maar deze crash gaf de genadeklap. Air France en British Airways stopten daarna met de luxe vluchten voor rijkaards naar Rio. De Boeing 747 is echter still going strong.

Schiphol

In 1970 landde de eerste 747 op Schiphol; de Clipper Red Jacket van Pan Am. De Telegraaf jubelde destijds: ‘De eens zo majestueuze DC8’ s en Boeing 707’s slonken tot Volkswagentjes toen de gigantische schaduw naar pier B30 schoof’. KLM nam in 1971 het toestel op in de vloot.

Luxe en doelmatigheid

De 747 werd volgens kenners een succes door de mix van luxe en doelmatigheid. Door de enorme omvang werden de stoelen betaalbaar voor vele mensen die daarvoor alleen maar konden dromen van een vliegreis. Stewardessen serveerden maaltijden tijdens de vlucht, er waren twee gangpaden en er werden films vertoond. Aanvankelijk was er tevens een loungebar op de bovenverdieping, bereikbaar via de wenteltrap. Later zouden daar 32 extra businessclassstoelen voor in de plaats komen.

Nieuwe model

Het toestel ging uiteraard ook met zijn tijd mee. Er kwam meer entertainment, meer computers in de cockpit en de machines werden meer brandstofbesparend. De boordwerktuigbouwkundige werd weggeautomatiseerd uit de cockpit. Het nieuwe model 747-8i biedt plaats aan maximaal 525 passagiers. Het kan vergeleken met zijn voorganger 26% meer vracht vervoeren en vliegt met 16% minder brandstof. Dit model is voornamelijk besteld als vrachtvliegtuig. Van de 170 Jumbo’s zijn er 33 bestemd voor passagiers.

Airbus A380

Inmiddels is de 747 voorbijgestreefd door de Airbus A380. dat toestel biedt plaats aan 853 passagiers en is over de gehele lengte dubbeldeks. Boeing zoekt het nu in kleinere toestellen. De 787 Dreamliner is het nieuwste model dat zich met grote luxe richt op de superrijken. Kenners denken dat de Boeing 747 nog tientallen jaren mee kan. Dat blijkt wanneer je bedenkt dat toestel nummer vijf uit 1969 nog steeds in gebruik is.

De nummer twee uit 1969, een Pan Am-toestel, botste in 1977 op Tenerife op een KLM-Jumbo. Dit was met 583 slachtoffers de grootste vliegramp aller tijden.
© 2012 - 2024 Lierop69, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het grootste vliegtuig ter wereldHet grootste vliegtuig ter wereldEr zijn veel soorten vliegtuigen, de grootste is de AN-225, maar welke andere jumbo vliegtuigen zijn er verder? De Airbu…
De Boeing 747, de JumbojetDe reus van een Boeing 747, wie kent hem niet? Voor vele luchtvaartmaatschappijen is dit het vliegtuig voor massavervoer…
Boeing 787, kenmerken en voordelenBoeing 787, kenmerken en voordelenDe Boeing 787 is het nieuwste verkeersvliegtuig van Boeing In Seatlle. Op 9 juli 2007 werd de Dreamliner voor het eerst…
VliegtuigfabrikantenVliegtuigfabrikantenBehalve Airbus en Fokker zijn er tientallen meer vliegtuig fabrikanten, de meeste met welke als zeer klein bedrijf begon…

Kan vliegangst medisch verklaard worden?Vliegangst is geen fijn gevoel en je verliest erdoor veel kansen om de wereld rond te reizen en andere landen te ontdekk…
Bronnen en referenties
  • Elsevier.nl
Lierop69 (99 artikelen)
Gepubliceerd: 15-11-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.