InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > De beste stoel in het vliegtuig kiezen

De beste stoel in het vliegtuig kiezen

De beste stoel in het vliegtuig kiezen De beste stoel in een vliegtuig kiezen is makkelijker dan je denkt als je er maar de juiste informatie bij betrekt. Tegenwoordig kun je vaak bij het online inchecken ook je stoel selecteren en veel mensen gaan uit van de tekening van het vliegtuig en denken op basis daarvan te weten wat de beste stoel is. Er is echter veel meer informatie beschikbaar om uit te vinden welke stoel de meeste beenruimte biedt of welke stoel het verst naar achteren kan worden gesteld. Ook is het een aanrader om de overlast van toiletten mee te nemen in je overweging.

Kies de beste vliegtuigstoel

Het meeste beenruimte

Om te bepalen welke vliegtuigstoel jou het beste comfort biedt moet je eerst beslissen wat je het belangrijkste vindt. Voor de meeste mensen gaat het om de beenruimte. De meeste beenruimte is vrijwel zonder uitzondering te vinden op zittingen naast de nooduitgang. Van deze plaatsen kan echter alleen gebruik gemaakt worden door passagiers die goed ter been zijn. In het geval van evacuatie moet je je namelijk wel gemakkelijk kunnen verplaatsen en het personeel kunnen assisteren. Deze plaatsen zijn echter wel snel vergeven. Wil je hiervan gebruikmaken dan zul je zodra de online incheckperiode begint direct achter je computer moeten zitten en dan nog is er geen garantie dat je op tijd bent. Sommige maatschappijen reserveren deze stoelen bijvoorbeeld voor hun frequent flyers of vragen een extra bedrag om deze stoelen te reserveren. Dat je lange benen hebt en daarom maar moeilijk in een andere stoel past is voor de meeste maatschappijen helaas geen reden om voor jou een uitzondering te maken.

Maar je moet met meer dingen rekening houden. Beenruimte kan beperkt worden door een aantal zaken. Vlieg je bijvoorbeeld in een toestel dat personal entertainment sets aanbiedt dan moeten deze schermpjes voeding krijgen. Deze komt vaak vanuit kastjes die geïnstalleerd zijn onder de stoel naast het gangpad. Hierdoor kun je je benen minder ver strekken en minder of zelfs geen bagage onder de stoel voor je plaatsen.

Bulkhead seats

Het comfort van een zogeheten bulkhead seat is erg verschillend en afhankelijk van de inrichting. Een bunkhead seat is een vliegtuigstoel precies achter een tussenschot. Dit kan de eerste rij van de economy class zijn of, in een groter toestel, een zitting na een gedeelte met toiletten midden in het vliegtuig. Er zijn drie zaken om rekening mee te houden bij deze zittingen. In de eerste plaats is het belangrijk om te weten of het tussenschot helemaal doorloopt tot aan de grond. Is dit het geval dan beperkt het vaak de beenruimte. Is dit niet zo dan verruimt het de beenruimte omdat de ruimte tot de muur vaak sowieso al langer is. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat op langeafstandsvluchten vaak toestellen worden ingezet met faciliteiten voor baby's. Bij de bulkhead stoelen zitten dan soms standaarden waarin wiegjes kunnen worden geplaats. Zo bestaat dus de kans dat je naast iemand met een baby zit en hier tijdens de vlucht last van hebt. Niet alle maatschappijen bieden echter deze faciliteiten. Een derde aspect is het feit dat veel van deze stoelen, behalve de voorste rij in de nabijheid van toiletten zijn waardoor geluids- en stankoverlast kan ontstaan.

Hoe vind je aanvullende informatie?

Er is een schat aan aanvullende informatie te vinden die je kan helpen bij het bepalen van je stoelkeuze. Een aantal zaken is namelijk niet af te leiden uit de vliegtuigtekening die op de website van de maatschappij wordt weergegeven bij het online inchecken. Zo hebben grotere toestellen bijvoorbeeld soms een bepaalde curving waardoor een of twee rijen extra beenruimte hebben voor de stoelen aan de raamkant. Dat sommige stoelen beperkt zijn in het aantal centimeters dat ze achter over kunnen (recline) is ook niet op te maken uit die tekening. Vind je dergelijke zaken belangrijk dan loont het vaak om hier wat onderzoek naar te doen alvorens een stoel te selecteren.

Voor dit doel bestaan gespecialiseerde websites die je uitgebreide informatie bieden. Zij geven een overzicht dat handig met kleuren is bewerkt zodat je precies kunt zien welke stoel extra voordelen of juist nadelen heeft. Deze overzichten zijn gebaseerd op specialistische kennis van de toestellen aangevuld met bijdragen van reizigers die hun ervaringen delen. Naast deze overzichten is ook vaak aanvullende informatie beschikbaar over het entertainment, de mogelijkheid om te bellen, het eten aan boord, stopcontacten en nog veel meer. Als het je interesse heeft kun je zelf ook bijdragen aan de informatie op de website. Een voorbeeld van een dergelijke website is Seatguru.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De beste stoel in het vliegtuig kiezen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 04-04-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!