InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Goedkope vliegtickets vinden via internet

Goedkope vliegtickets vinden via internet

Goedkope vliegtickets vinden via internet Goedkoop vliegen, dat wil iedereen. Je kent wel de verhalen van mensen die voor 100 euro naar New York gevlogen zijn of voor een tientje naar Londen of Barcelona. Maar het vinden van zo'n ticket is een kunst opzich. Hoe vind je de goedkoopste tickets? Hier lees je over de stappen die je zou kunnen nemen.

De drie mogelijkheden

Op het internet kun je ontzettend veel aanbieders van goedkope vliegreizen vinden. Typ als zoekterm 'goedkope vluchten' of 'goedkoop vliegticket' in, en je krijgt oneindig veel hits te zien. Reisbureaus kopen heel goedkoop in of kunnen de prijzen sterk doen dalen door bij een chartermaatschappij een hele vlucht op te kopen. Ook zij bieden hun ticket nu online aan. Maar voor hun diensten en service moeten zijn ook betaald worden en daarom zijn er een hoop extra kosten zoals boekingskosten, reserveringskosten en administratiekosten die je nog bij je ticketprijs op moet tellen.

Luchtvaartmaatschappijen bieden op hun eigen websites regelmatig stuntprijzen en speciale aanbiedingen voor last minute reizen die ook heel goedkoop kunnen zijn. Wanneer je dit pad kiest, dan kun je stuiten op lage prijzen, maar je hebt nooit een directe vergelijking, omdat alle prijzen bij één maatschappij horen. Wanneer trucjes worden toegepast met belastingen kom je mogelijk pas later achter.

Naast de reisbureaus en de vliegmaatschappijen is er nog een derde groep van sites waarop je tercht kunt. Dit zijn de databases waar de gegevens in staan van verschillende maatschappijen waarin je gericht kunt zoeken naar de laagste prijzen. Wanneer ze bij de ene maatschappij alle extra kosten meerekenen, doen ze dat bij de ander ook. Je krijgt zo dus een eerlijk overzicht. De prijzen van een enkele aanbieder kunnen per dag heel veel schommelen. Het ligt er maar net aan of er nog vliegtuigen gevuld moeten worden of dat er heel veel vraag is. Zie je dus niets dat je interesse kan wekken, dan kun je het het beste de volgende dag nog een keer proberen, want die kans die je niet wil laten lopen kan er dan net wel bij zitten. Met een paar klikken kun je dan verzekerd zijn van een goedkoop begin van je vakantie.

De gouden tips

Wanneer je zoektocht start op het meest gunstige pad zijn er een aantal tips die je kunt gebruiken om effectief te werk te gaan bij het zoeken naar een goedkoop ticket.

De zaterdagnacht regel

Vluchten waarbij tussen de heen en terugreis een zaterdagnacht valt, dus bijvoorbeeld donderdag heen, dinsdag terug, zijn vaak goedkoper. Zoek dus indien mogelijk met data waar je in ieder geval tussen aankomst en vertrek een zaterdagnacht hebt zitten.

Goedkope vertrekdagen

Weekeinden zijn populair voor stedentrips, en maandagen en vrijdagen voor zakenreizen. Wanneer je dus op dinsdag, woensdag of donderdag vertrekt is er de minste vraag wat resulteert in lagere prijzen. Voor terugkomst is ook de zondag een gunstige dag.

Last minute

Er is nogal wat onduidelijkheid over de meest gunstige periode om te boeken. Maar het belangrijkste om te onthouden in het volgende: wanneer je precies weet waar je wanneer heen wilt: boek vroeg. Als je flexibel bent in datum en/of bestemming: boek laat. De eerste stoelen zijn het goedkoopst, dus daarom moet je er snel bij zijn. Vluchten die echter slecht verkopen moeten ook gevuld worden en daarom wil men hier nog wel eens wat aanbiedingen plaatsen. Dat jou datum van voorkeur en bestemming dan nog beschikbaar is, is de vraag. Flexibiliteit loont dus!

Vliegveld is belangrijk

Bij grote populaire steden heb je vaak een keuze: voor wat meer naar het grootste en meest centraal gelegen vliegveld, of voor wat minder naar een kleiner wat verder van de stad gelegen luchthaven. Je zult deze overweging per stad moeten maken. Veel mensen vinden het niet zo erg om bijvoorbeeld in Londen voor een kleiner vliegveld te gaan, maar het decentraal gelegen vliegveld van Barcelona is wel erg ver van de stad. Bereken dus van te voren of je dit er voor over hebt.

Bagage of geen bagage

De kampioenen van de lage prijzen moeten hun voordeel ergens vandaan halen. Daardoor zie je regelmatig dat je op korste afstanden geen bagage mag inchecken. In ruil daarvoor is je ticket goedkoper. Lees dus goed de voorwaarden en bekijk of je het er voor over hebt om met enkel wat handbagage te reizen voor een korte trip.
Gerelateerde artikelen
Hoe vind je goedkope vliegtickets?Hoe vind je goedkope vliegtickets?Wist je dat je flink wat geld kunt besparen op je vliegtickets? Vliegtickets kunnen behoorlijk aan de prijzige kant zijn…
Goedkope vliegtickets naar CasablancaGoedkope vliegtickets naar CasablancaCasablanca is een van de populairste vliegbestemmingen in Marokko. Het is daarom van belang om te weten hoe je aan goedk…
Belgrado citytrip: vliegtickets vanuit Nederland en BelgiëBelgrado citytrip: vliegtickets vanuit Nederland en BelgiëBelgrado is anno 2015 goed op weg om een van de hipste bestemmingen van Europa te worden. Belgrado biedt de mogelijkheid…
Low cost vliegen: tips om goedkope vliegtickets te kopenLow cost vliegen: tips om goedkope vliegtickets te kopenWie online een vliegticket wil boeken, kan kiezen uit een enorm groot aanbod van websites. Voor de reiziger die goedkoop…

Reageer op het artikel "Goedkope vliegtickets vinden via internet"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 28-08-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!