Geen papieren vliegtickets meer

Herkenbaar? Voordat de vakantie begint behoorlijk wat stress? Inpakken van de spullen, huisdieren wegbrengen, deuren goed afsluiten, hebben we alles? En dan kom je op het vliegveld en blijkt dat je, je papieren tickets of je paspoort vergeten bent. En dan heb je een probleem. Maar de kans dat je beide stukken vergeet is vanaf de dag van vandaag erg klein. Het paperless ticket is een feit.

Van papieren ticket naar paperless ticket

Het was niet helemaal nieuw. Mensen die via internet hun vliegtickets boekten konden ze eerst nog bij Schiphol ophalen. Later kwam daar de e-ticket bij. Een ticket verzonden naar je E-mail welke je thuis uit kon printen. Op dit ticket stond dan een barcode en de vluchtgegevens.

Het E-ticket is ontstaan als gevolg op de opkomst van het internet. Vroeger gingen mensen nog naar het reisbureau om hun vakantie te boeken. Nu gaat het grootste deel van de vluchten via internet. Thuis vanachter je pc met een paar klikken je had het E-ticket al in je mailbox staan vlak nadat je op "akkoord" had geklikt. Het uitprinten was een fluitje van een cent, voor degene die een printer hadden. Dit loste echter niet het probleem van kwijtraken op.

Vandaar de introductie van het "paperless ticket". Geen gedoe meer met allerlei papieren en ook geen kans meer dat je je terugvlucht ticket tijdens de vakantie kwijt raakt. Nee, al het incheck werk gaat gedaan worden via het paspoort.

Wat zijn de voordelen

Er zijn op diverse vlakken voordelen aan het paperless ticket de belangrijkst zijn:

Passagier:

  • Het paperless ticket kan niet kwijt raken of gestolen worden;
  • Het paperless ticket kan niet vergeten worden;
  • Het ticket kan niet kwijt raken in de post.

Vliegtuigmaatschappij:

  • Enorme kostenbesparing op verzendkosten van tickets;
  • Enorme kostenbesparing op papier gebruik;
  • Kostenbesparing op inchecken (met paspoort gaat het iets sneller);
  • Kostenbesparing op inkt gebruik.

Milieu:

  • Omdat er minder papier gebruikt wordt hoeven er ook minder bomen gekapt te worden;
  • De paperless tickets hoeven niet bedrukt te worden wat veel inkt scheelt.

Wat zijn de nadelen

Nadelen zijn er natuurlijk ook:
  • Voor de vliegticket verzamelaar komt een einde aan zijn eindeloze verzamelwoede;
  • Voor ouderen is het moeilijk te begrijpen;
  • Als je, je paspoort vergeet ben je ook echt de klos.

Laatste tip: Houdt je paspoort goed in de gaten als je op vakantie gaat en bent.
© 2008 - 2020 Booijen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geen papieren vliegtickets meer"

Infoteur: Booijen
Gepubliceerd: Juni 2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!