InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Hoe werkt een ballon

Hoe werkt een ballon

Hoe werkt een ballon Ze vallen zo op, we zien ze vaak in de lucht maar hoe werkt nu zo’n ballon. Je hoort ze van verre al komen en de honden blaffen al voordat de ballon in zicht is. Ze gaan dan weer hoger, dan weer lager en zoeken een landingsplek, hoe gaat dat in zijn werk. Een ballon is eigenlijk wel het eenvoudigste luchtvaartuig. Er zijn geen motoren nodig, geen dashboards met vele schakelaars, metertjes en toetsen, alleen hete lucht die geproduceerd wordt door het ontsteken van propaangas.

De ballon wordt tijdens de vaart in de lucht gehouden doordat de temperatuur in de ballon hoger is dan de temperatuur daarbuiten. Eigenlijk logisch want zoals we allemaal weten stijgt hete lucht op. Als we dus de ballon op de grond voldoende verwarmen, komt er een moment van lift en wil de ballon, gedreven door de “gevangen” hete lucht, naar boven en trekt daarmee de mand met inhoudt mee. Eenmaal in de lucht wordt de ballon door de wind aangedreven en gaat met de snelheid van de wind in de dan aanwezige windrichting op pad.

De warme lucht wordt geleverd door een brander te ontsteken. Gebruikt wordt propaangas en aan boord van de ballon staan minstens vier gascilinders.

Stijgen met de ballon is te realiseren door meer te branden met de brander, immers zo wordt de temperatuur in de ballon hoger hetgeen resulteert in stijgen. Minder branden zorgt voor een afkoeling binnen de ballon en deze zal dan zakken.

Iedere ballon is uitgerust met een zogenaamde parachute en dat is zeker niet wat U denkt want als U een ballonvaart boekt krijgt U geen parachute om in geval van nood te moeten springen. De parachute is een systeem in de top van de ballon dat door de piloot in de mand kan worden bediend door aan een lijn te trekken. Zodra hij aan de lijn trekt ontstaat er een kleine opening in de top van de ballon waardoor hete lucht kan ontsnappen. De ballon verliest daardoor sneller hete lucht en zal sneller dalen, bijvoorbeeld als de piloot op een bepaalde plek wil landen. Eenmaal aan de grond zal de piloot de ballon ook graag weer meenemen naar huis en zal alle hete lucht moeten wegvloeien en hij trekt dan zolang aan de lijn dat de grote opening aan de bovenkant helemaal open valt. De ballon zal dan inzakken en kan worden opgerold.

Grotere ballonnen, waarin veel meer passagiers dan 4 kunnen worden meegenomen, hebben aan de zijwanden van de ballon vaak ook een mogelijkheid om middels het trekken aan touwen hete lucht te laten ontsnappen. Als aan de zijkant van een ballon hete lucht ontsnapt zal deze in tegengestelde richting draaien om zijn lengte-as. Dit is voor die ballonnen noodzakelijk om de onder deze ballonnen hangende grotere en daardoor rechthoekige manden in positie te brengen voor de landing. De rechthoekige mand kan op deze manier op de breedste zijde geland worden hetgeen veiliger is voor de passagiers.

Meer technische snufjes zijn er niet en zijn ook niet noodzakelijk.

Voor de mensen die zich afvragen hoe een gasballon werkt een korte uitleg. Een gasballon wordt geheel gevuld met heliumgas. De envelop zelf zit gevangen in een net en omdat het heliumgas veel lichter is dan de lucht in de omgeving zal deze ballon stijgen. Dit soort ballonnen heeft zandzakken aan boord die afgeworpen worden als de piloot hoogte wil winnen. Door gas te laten ontsnappen kan hij dalen. Deze veel duurdere vorm van ballonvaren heeft echter geen last van thermiek en kan derhalve gedurende de hele dag varen en heeft dus ook geen beperkingen in de lengte van de vaart, immers er wordt geen brandstof verbruikt. In Nederland zijn nog maar enkele gasballonnen in gebruik.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De luchtballon en de ballonvaartDe luchtballon en de ballonvaartAan de hemel zie je mooie luchtballonnen, en je zou best wel eens mee willen? Alles over de luchtballon, van uitvinden t…
Wanneer kan ik ballonvarenWanneer kan ik ballonvarenEen ballonvaart kan niet onder alle omstandigheden plaats vinden en het doorgaan van een vaart is afhankelijk van meerde…
De mooiste streken in de Belgische ArdennenDe Belgische Ardennen is een bezoek meer dan waard, de talloze groene bossen en ongerepte natuur behoren tot de streek d…
Tips voor een romantisch dagje uitTips voor een romantisch dagje uitIn het jachtige leven van alledag schiet het er vaak bij in om tijd voor elkaar te maken. Wordt het daarom niet weer een…
Werken in de reiswereldWerken in de reiswereldWerken in de reiswereld is uitdagend, afwisselend en doet een beroep op diverse eigenschappen waaronder organisatietalen…

Reageer op het artikel "Hoe werkt een ballon"

Reactie

Evi, 14-05-2012 16:32 #1
Weet u misschien hoeveel waterstofgas er nodig is bij een luchtvaart in een gasballon? Reactie infoteur, 17-05-2012
Hallo Evi
Waterstof wordt al heel lang niet meer gebruikt in de luchtvaart in verband met de ontbrandbaarheid. Het waterstof ontbrandt snel en is dus bijzonder gevaarlijk.
De gasballon zoals jij die noemt wordt na de uitvinding van helium in 1920 gevuld met helium tegenwoordig. De balonnen en zeppelins zijn er in verschillende maten en aan de hand daarvan is de hoeveelheid benodigd gas dus ook verschillend.
Waterstofgas mag niet meer gebruikt worden Evi.

Infoteur: Peter
Gepubliceerd: 01-02-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Special: Ballonvaart
Reacties: 1
Schrijf mee!