InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Dit betekent de aanduiding SSSS op je boarding pass

Dit betekent de aanduiding SSSS op je boarding pass

Dit betekent de aanduiding SSSS op je boarding pass Op je boarding pass tref je verschillende codes aan. Deze worden door het systeem van de luchtvaartmaatschappij gebruikt om diverse gegevens uit te lezen. Vlieg je naar de Verenigde Staten dan kun je mogelijk op je boarding pass de aanduiding SSSS aantreffen. Wie niet beter weet zal het niet opvallen. Ben je bekend met de betekenis van de afkorting SSSS dan weet je echter dat dit je reis een stukje onaangenamer kan maken. Het betekent namelijk dat je zult worden onderworpen aan een aanvullende veiligheidscheck op het vliegveld.

SSSS op boarding pass

Boarding pass voor een vliegreis

Wie een vliegreis gaat maken checkt vaak al thuis online in. Op die manier heb je in de meeste gevallen de mogelijkheid om zelf een stoel uit te kiezen op basis van je voorkeuren. Eenmaal aangekomen op het vliegveld ontvang je een boarding pass. Bij het boarden van het vliegtuig lever je deze in bij een van de stewards of stewardessen. Deze haalt de boarding pass door een apparaat dat registreert dat je aan boord bent gegaan. Je krijgt dan een klein strookje van de boarding pass terug. Hierop vind je onder meer je naam, de gate waar je bent ingecheckt, je rij- en stoelnummer en de vertrektijd van je vlucht. In sommige gevallen tref je onderaan dit strookje van je boarding pass de aanduiding SSSS aan bij vluchten naar de Verenigde Staten. Wie niet beter weet zal denken dat dit om een soort administratieve code is. Het is echter iets dat je reis een stuk onaantrekkelijker kan maken.

Wat betekent SSSS op je boarding pass?

De aanduiding SSSS is een afkorting die staat voor Secondary Security Screening Selection, oftewel aanvullende veiligheidsscreening. Het betekent dat je als passagier geselecteerd bent om een aanvullende screening te ondergaan voordat je gaat boarden. Deze extra screening kan tot een half uur tijd in beslag nemen. Hierbij is het mogelijk dat je bagage een extra controle ondergaat. Hier merk je niets van omdat je je koffers al hebt ingecheckt. Naast het doorzoeken van je ruimbagage kan ook je handbagage extra onderzocht worden. Verder bestaat de screening vaak uit fouilleren, een check om te zien of je recent in aanraking bent geweest met explosieven, een ondervraging over je reisdoel en verificatie van je identiteit. Er wordt met dit systeem gewerkt sinds de aanslagen van 9/11.

Heb je je boarding pass laten printen en tref je de aanduiding SSSS hierop aan dan weet je dus wat je te wachten staat. In sommige gevallen is het zo dat mensen die eruit gepikt zijn voor een veiligheidscontrole wanneer ze thuis proberen in te checken de mededeling krijgen dat dit niet mogelijk is en ze zich moeten melden bij de incheckbalie op het vliegveld. Mogelijk wordt dit gedaan om mensen die kwaad in de zin hebben niet argwanend te maken.

Hoe wordt bepaald wie de aanduiding SSSS krijgt?

De aanduiding SSSS wordt toegekend door de Transportation Security Administration (TSA), een departement van de Amerikaanse binnenlandse veiligheidsdienst Homeland Security dat zich bezighoudt met verplaatsingen van reizigers naar en binnen de Verenigde Staten. TSA claimt zelf dat de aanduiding SSSS willekeurig wordt toegekend aan passagiers. Op verschillende online fora wordt deze willekeurigheid echter in twijfel getrokken. Enkele kenmerken en omstandigheden lijken invloed te hebben op de kans dat je er door TSA 'uitgepikt wordt'. Onder meer het reizen met een enkel ticket, contant betalen van het ticket en de aanwezigheid van bepaalde landen in je reishistorie lijkt het risico te vergroten dat je een SSSS op je boarding pass krijgt. Daarnaast klagen ook vooral veel mensen met namen uit moslimlanden over het feit dat ze er wel bijzonder vaak uitgefilterd worden.

Hoe voorkom je dat je steeds weer een extra veiligheidscheck krijgt?

Het kan erg vervelend zijn als je er keer op keer uitgepikt wordt en mogelijk zelf vertraging oploopt doordat je wordt opgehouden voor een controle. Buiten het reizen op een retourticket en per creditcard betalen voor je ticket is er niet veel dat je kunt doen om te voorkomen dat je steeds weer door de molen gehaald wordt. TSA geeft zelf wel aan dat mensen middels het Traveller Redress Inquiry Program documentatie kunnen verschaffen die ertoe zou kunnen leiden dat ze van een screening list verwijderd worden. Dit is alleen zinvol wanneer je reden hebt om aan te nemen dat je - ten onrechte - bent opgenomen op een zwarte lijst of watch list. Dit kan nog weleens iemand overkomen wiens naam geheel of grotendeels overeenstemt met die van een gezochte crimineel of terrorist.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
  • http://www.dailymail.co.uk/news/article-4904910/What-does-SSSS-airplane-boarding-pass-mean.html
  • https://www.dhs.gov/dhs-trip

Reageer op het artikel "Dit betekent de aanduiding SSSS op je boarding pass"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 21-09-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!