Luchtvaartmaatschappij failliet: wat te doen als klant?
Als je een vliegticket gekocht hebt en de betreffende luchtvaartmaatschappij gaat vervolgens failliet, wat zijn dan je opties? Wanneer je vliegticket onderdeel uitmaakt van een pakketreis dan zal de reisorganisatie waar je geboekt hebt zorg dragen voor een alternatief. Heb je zelf een los ticket gekocht via een boekingssite of bij de luchtvaartmaatschappij zelf dan heb je in veel gevallen pech. Je moet je voor restitutie dan tot de curator wenden, maar hier valt vaak al niets meer te halen. Een vliegticketverzekering of vliegticketgarantie biedt soms uitkomst.
Faillissement luchtvaartmaatschappij: consequenties voor de reiziger
Luchtvaartmaatschappij failliet voor vertrek heenvlucht
Wanneer je op vakantie gaat dan is het vliegticket vaak één van de grootste kostenposten. Het is daarom belangrijk dat zowel je heen- als terugvlucht gewoon plaats kunnen vinden. Er komt echter een kink in de kabel wanneer de luchtvaartmaatschappij waar je mee zou vliegen tussen het boeken van het ticket en het moment van de vlucht failliet gaat. Ook is het mogelijk dat de luchtvaartmaatschappij failliet gaat na de heenvlucht maar voor de terugvlucht: wanneer je dus al op je vakantiebestemming bent. Dit is natuurlijk een hele vervelende situatie. Wat kun je in dat geval doen?
Ticket geboekt als onderdeel van een pakketreis
Veel mensen boeken een
pakketreis via een reisorganisatie zoals bijvoorbeeld D-reizen, Djoser of TUI. Is dat het geval dan hoeft het faillissement van de luchtvaartmaatschappij jou als reiziger niet te deren. De reisorganisatie is in dat geval verantwoordelijk voor het bieden van een alternatief (mits zij zijn aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden). Dit mag jou als reiziger niks kosten. Is er geen andere vlucht mogelijk dan krijg je je geld terug. Vaak probeert een reisorganisatie dan met jou als klant te kijken of een alternatieve bestemming een optie is.
Ticket zelf geboekt rechtstreeks bij luchtvaartmaatschappij
Heb je een
los ticket gekocht via een boekingssite of bij de luchtvaartmaatschappij zelf en gaat deze vervolgens failliet dan is de afwikkeling daarvan een stuk omslachtiger. Wanneer een bedrijf failliet gaat dan wordt er een curator aangesteld om het faillissement af te wikkelen. Als koper van een vliegticket sluit je dan aan in de rij van schuldeisers. Omdat je dan ook vaak te maken krijgt met preferente schuldeisers is de kans klein dat je nog iets terugziet van het geld dat je betaald hebt voor je ticket. Er bestaat ook geen garantieregeling waarop je als particulier aanspraak kunt maken. Om erachter te komen wie de curator is kun je contact opnemen met de Kamer van Koophandel.
Heb je je vliegticket betaald met een
creditcard? Mogelijk heb je dan geluk. Er zijn creditcard-aanbieders waarbij je je geld terug kunt vragen in geval van insolventie van de dienstverlener.
Luchtvaartmaatschappij failliet tijdens je vakantie
Het kan natuurlijk ook gebeuren dat een maatschappij failliet gaat tussen de heen- en terugreis, wanneer je dus al op je vakantiebestemming bent. Je terugvlucht kan daardoor geen doorgang vinden. Heb je niet geboekt bij een reisorganisatie die zorg draagt voor een alternatief dan zul je zelf een enkeltje Nederland moeten kopen bij een andere maatschappij. De kosten kun je later proberen te verhalen op de failliete maatschappij, al is de kans ook hier klein dat je iets van je geld terugziet. Wie echt vast komt te zitten door een tekort aan financiële middelen om de terugreis te betalen kan zich het beste voor advies wenden tot de Nederlandse ambassade of het Nederlandse consulaat in het vakantieland.
Vliegticketverzekering of vliegticketgarantie
Boek je geen pakketreis maar koop je je vliegticket wel via een reisbureau dan wordt vaak de mogelijkheid geboden om een
vliegticketverzekering of
vliegticketgarantie af te sluiten. Er zijn ook boekingswebsite die deze mogelijkheid bieden. Op die manier verzeker je je tegen de kans dat een luchtvaartmaatschappij failliet gaat. In dat geval krijg je je aankoopbedrag volledig terug. Lees wel altijd even goede de voorwaarden door. Soms is het maximale bedrag dat je terugkrijgt gelimiteerd. Een vliegticketverzekering moet niet verward worden met een annuleringsverzekering die recht geen op restitutie wanneer je zelf je reis moet annuleren door bijvoorbeeld ziekte of een sterfgeval.
Waar kun je zelf rekening mee houden?
Koop je een vliegticket zonder (de mogelijkheid) een vliegticketverzekering af te sluiten dan kan je boerenverstand je vaak al behoeden voor al te grote problemen. Luchtvaartmaatschappijen vallen niet zomaar om. Voordat een maatschappij failliet gaat zijn er vaak al langer problemen waarvan ook in de media melding wordt gemaakt. Ze hebben dan bijvoorbeeld al uitstel van betaling gekregen. Een bekend voorbeeld hiervan is de Duitse maatschappij Air Berlin, die in augustus 2017 faillissement heeft aangevraagd maar op dat moment nog wel vluchten bleef aanbieden. In 2016 werd al bekend dat de maatschappij in financiële problemen zat maar ondanks dat bleven zij tickets verkopen en vluchten uitvoeren. Klanten die in 2017 te maken kregen met een annulering of lange vertraging ondervonden al grote problemen bij het terugvragen van hun kosten. Je verstand kan je in dat geval al vertellen dat het misschien niet zo handig is om nog een ticket te boeken bij Air Berlin. Daarnaast is het natuurlijk zo dat de kans op een faillissement bij een sterk staatsbedrijf of een onderdeel van een multinationale luchtvaartonderneming een stuk kleiner is.