InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Ik ga vliegen vanaf Schiphol. Waar moet ik aan denken?

Ik ga vliegen vanaf Schiphol. Waar moet ik aan denken?

Ik ga vliegen vanaf Schiphol. Waar moet ik aan denken? Ondanks dat velen het niet weten behoort Amsterdam Schiphol Airport tot de grootste luchthavens van Europa en de wereld. Tevens behoort zij tot de drukste luchthavens ter wereld. Schiphol Airport verwerkte in 2014 meer passagiers als John F. Kennedy Airport (New York City). Behalve vliegen, kan alleen al de luchthaven voor bijzonder wat stress zorgen. De regelgeving verandert continu. Op de luchthaven kun je – als je niet oppast – voor bijzonder onaangename verassingen komen te staan. Het is daarom belangrijk goed ingelicht te zijn over de actuele regelgeving en de algemene procedures op de luchthaven. Ook is het belangrijk om te weten wat je kunt doen als je in de problemen komt.

Uzelf en uw bagage inchecken

Op de borden in de aankomsthal ziet u waar u heen kunt lopen om uw bagage in te checken. Er zijn ongeveer twintig bagageafgifte-punten, verdeeld over drie vertrekhallen. Vliegt u binnen Europa, dan is de kans groot dat u uw bagage af moet geven in bagagehal 1 of 2. Ook de exacte balie waar u naartoe kunt, staat aangegeven.

Wees op tijd

Het is belangrijk dat u ruim om tijd op het vliegveld aanwezig bent. Bij voorkeur minimaal twee uur van tevoren. Bij de bagage-incheck en de paspoort- en security-controle kunnen lange rijen staan. Bovendien heeft de bagageafhandeling voldoende tijd nodig om uw ingecheckte bagage over te brengen naar het vliegtuig. Checkt u te laat in, dan is de kans aanwezig dat uw bagage niet op de vlucht terechtkomt en met een latere vlucht meekomt. Dit kan erg vervelend zijn, omdat het kan betekenen dat u later naar het vliegveld van aankomst moet terugkeren om uw bagage alsnog af te halen. In sommige gevallen kan geregeld worden dat de bagage op uw residentie wordt afgegeven, maar dat is een service die niet iedere airline aanbiedt. Hierover dient u dan te informeren.

"Is mijn bagage aan boord?"

Wilt u zeker weten dat uw bagage aan boord is? De medewerker van de airline waar u mee vliegt, kan aan de gate via het computersysteem checken of uw bagage inderdaad geladen is. Aan elke gate zit altijd iemand van de airline die u verder kan helpen en die u kunt aanspreken.

"Help! Ik zit in tijdnood"

Bent u later op het vliegveld aangekomen dan de bedoeling was? Dan is het niet verstandig om in de rij te gaan staan om uw bagage te laten inchecken door iemand van de airline. Dat kan te lang duren en daardoor kunt u uiteindelijk uw vlucht missen.

In de vertrekhallen bevinden zich zogenaamde CUDOP’s (Common Use Drop Off Points). Daar is het mogelijk via een eenvoudig stappenplan uw bagage zelf in te checken. Meestal is het bij deze automaten erg rustig, omdat mensen er nog niet echt vertrouwd mee zijn en de bagage liever door een medewerker laten inchecken. Het is echter een erg eenvoudig, betrouwbaar en tijdbesparend systeem.

"Help! Ik heb geen instapkaart!"

Als u nog niet in het bezit bent van een instapkaart is dat meestal geen reden tot stress. Zowel voor- als achter de douane staan er geel- en blauwkleurige automaten waarmee u uw instapkaart eenvoudig kunt printen. Meestal lukt al door uw paspoort door de automaat te laten scannen. Ook via uw reserveringsnummer kunt u uw boarding pass laten uitprinten. Indien zich een fout voordoet, kunt u achter de douane altijd naar een van de Transfer Centra gaan. Op de gele verwijsborden staan deze aangeduid als T-1, T-2, T-3, etc. Meestal bevindt zich daar ook een bemande servicedesk waar personeel u direct kan helpen en doorverwijzen. Indien ook dit niet lukt kunt u zich altijd bij de gate melden waar uw vliegtuig klaarstaat. Nagenoeg alle airline-medewerkers kunnen ook daar ter plekke uw instapkaart voor u printen.

"Ik heb wel een boarding pass, maar nog geen stoelnummer!"

Als er op uw instapkaart in hoofdletters ‘GATE’ of ‘SBY’ (afkorting voor: ‘stand-by’) onder ‘seat’ staat, betekent dat dat u nog geen stoel toegewezen heeft gekregen. Meestal is de vlucht dan overboekt. Nagenoeg elke airline verkoopt voor elke vlucht meer stoelen dan er daadwerkelijk in het vliegtuig aanwezig zijn. De reden daarvan is dat er altijd wel mensen zijn die hun vlucht missen. Op het moment dat u nog geen stoel toegewezen heeft gekregen, bestaat er een kans dat u niet met de vlucht meekunt omdat het vliegtuig al vol zit.

Het is dan zaak om zo snel mogelijk naar de gate te gaan waar u moet instappen. Geeft u uw instapkaart direct af aan de medewerker achter de balie. Deze zal u vragen om te gaan zitten en zal u oproepen zodra er een stoel voor u beschikbaar is. Dit is meestal pas wanneer de meeste mensen aan boord zijn. In de meeste gevallen kunt u gewoon met de vlucht mee. Als er stoelen open zijn in de business class, bestaat er een kans dat u daar een plaats toegewezen krijgt en dat u dus – ter compensatie voor het ongemak – een ticket krijgt van enkele honderden euro’s duurder.

Het is ook mogelijk dat u pech heeft en niet mee kunt met de vlucht. U zult dan worden omgeboekt. Dat is heel vervelend en u heeft dan het recht om boos te zijn. U heeft echter ook een voordeel: Naast dat u een nieuw ticket krijgt, krijgt u vaak ook een financiële compensatie. Als er meer vluchten op dezelfde dag naar een bestemming gaan, vinden sommige mensen het daarom helemaal niet vervelend om op deze manier hun vlucht te missen. Er zijn zelfs mensen die er stiekem op hopen of het proberen te beïnvloeden. Zomaar 600 E extra hoeft niet per se vervelend te zijn.

Paspoortcontrole

Afhankelijk van uw vliegbestemming, zal uw paspoort een enkele of meerdere keren worden gecontroleerd. Vertrekt u vanuit Nederland en gaat u door de douane, zal uw paspoort standaard worden gecontroleerd door de Koninklijke Marechaussee. Onder andere wordt er gekeken naar of u geen bekeuringen open hebt staan. Het is mogelijk dat u – voordat u de douane mag passeren – eerst uw bekeuringen moet betalen. Indien u dus wilt vliegen en u heeft een flink bedrag aan bekeuringen openstaan: zorg dat u deze betaald heeft of zorg dat u voldoende geld op uw pinpas heeft om de boete ter plekke te kunnen voldoen. Anders kunt u wellicht niet vliegen en bent u al uw geld kwijt.

Check de geldigheid van uw paspoort!

Als u binnen Europa vliegt (met uitzondering van enkele landen, zoals Engeland) zal uw paspoort aan de gate niet opnieuw worden gecontroleerd door security personeel. Vliegt u intercontinentaal (naar Amerika, Azië, Rusland of Australië) zal uw paspoort ook aan de gate worden gecontroleerd. Er wordt dan ook naar andere dingen gekeken.

Het is van heel groot belang dat u vooraf goed controleert welke eisen er gesteld worden aan uw paspoort. Sommige buitenlandse paspoorten hebben bijvoorbeeld nog een daadwerkelijke foto in het paspoort geplakt zitten. De kans is dan groot dat u niet op het vliegtuig kunt stappen naar bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Bij de meeste landen is het ook verplicht dat uw paspoort op de dag van uw reis nog minimaal zes maanden geldig moet zijn, om te kunnen vliegen.

Helaas zijn er vervelende verhalen bekend van passagiers die een lang gedroomde reis hierdoor op het nippertje niet konden maken. Terwijl het vliegtuig klaarstond moest hen worden verteld dat zij niet konden reizen. Het geld van hun ticket waren ze kwijt. De geldigheid van uw paspoort is wordt ten alle tijde gezien als uw eigen verantwoordelijkheid. Een vliegtuigmaatschappij, een luchthaven of een reisorganisatie kan u erop attenderen, maar zijn daar niet verantwoordelijk voor.

“Ik ben mijn paspoort vergeten!”

Zonder paspoort kunt u absoluut niet reizen. Staat u op het punt te vertrekken en heeft u uw paspoort thuis laten liggen, dan kan dat betekenen dat uw reis niet door kan gaan. In sommige gevallen bestaat er echter een oplossing. Indien u uw paspoort om wat voor reden dan ook niet bij u heeft, gaat u dan zo snel mogelijk naar de Koninklijke Marechaussee op de luchthaven. In sommige gevallen kan er een zogenaamd ‘nooddocument’ worden aangemaakt als vervanger van het paspoort, waardoor u toch kunt reizen.

Let op: De situaties op vliegvelden en de regelgeving omtrent eisen die aan passagiers worden gesteld veranderen constant. Laat u goed informeren door uw reisorganisatie, kijk op de website van de luchthaven en/of uw airline en onderzoek goed onder welke specifieke voorwaarden u een land al dan niet mag binnenreizen.
© 2014 - 2019 Psplep, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Eerste keer vliegenEerste keer vliegenVeel mensen vliegen regelmatig. Maar ook heel veel mensen hebben nog nooit gevolgen. Voor deze laatste groep mensen kan…
Hoe vliegen in zijn werk gaatHoe vliegen in zijn werk gaatIn deze tijd lijkt het alsof iedereen al wel eens in een vliegtuig heeft gezeten naar een zonnige vakantiebestemming. Ma…
Op de luchthaven en verderOp de luchthaven en verderTegenwoordig ontdekken steeds meer mensen het gemak van het vliegtuig. Verre bestemmingen die met de trein, bus of auto…
Sneller verloop op Schiphol Tips & Automatisch IncheckenSneller verloop op Schiphol Tips & Automatisch IncheckenSchiphol moet op piekdagen, vooral in de drukke vakantietijd, enorme passagiersstromen inchecken. Dit houdt voor de vaka…
Maastricht Aachen Airport: check-inMaastricht Aachen Airport: check-inVoordat u in het vliegtuig stapt zult u altijd moeten inchecken. Het verschilt per vliegtuig, maatschappij en het land w…
Bronnen en referenties
  • http://www.je.st/news/Common-Use-Drop-Off-Point-Serves-All-SkyTeam-Partners,852773.html
  • http://en.wikipedia.org/wiki/World's_busiest_airports_by_passenger_traffic
  • http://www.schiphol.nl/Reizigers/OpSchiphol.htm

Reageer op het artikel "Ik ga vliegen vanaf Schiphol. Waar moet ik aan denken?"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Psplep
Gepubliceerd: 03-08-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!