InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Handige tips voor lange vluchten!

Handige tips voor lange vluchten!

Een lange vlucht kan een hele opgave zijn. Zeker wanneer slapen in een vliegtuig een probleem voor je is. Na een paar uur zitten kan het vervelend worden. Hier zijn enkele tips die je vliegtuigreis een stuk aangenamer kunnen maken.

Houd rekening met de duur, vertrektijden en aankomsttijden van de vlucht

Een lange vlucht betekent vaak een verplaatsing naar een andere tijdszone. Bij een groot tijdsverschil is de kans op een jetlag altijd aanwezig zijn. Een jetlag is een vervelende bijkomstigheid van het wisselen van tijdszone. De biologische klok van het lichaam zal moeten wennen aan het tijdsverschil. Het kan namelijk zo zijn dat dag en nacht volledig zijn omgedraaid. Het lichaam door deze omslag flink van slag raken, dit kan zeer vervelend zijn.

Om dit zoveel mogelijk te beperken is het belangrijk om bij het boeken van de vlucht te letten op een aantal zaken. Dit zijn de duur, de vertrektijden en aankomsttijden van de vlucht. Het is bijvoorbeeld aan te raden om in de avond te vliegen, slapen zal dan namelijk eenvoudiger zijn dan s ochtends of s avonds. Ook de aankomsttijd is belangrijk. Ervaring leert wat de persoonlijke voorkeur heeft, lokale tijd s ochtends, s middags of s avonds aankomen. Als je weet wat voor jou het prettigste werkt kan je hier bij het boeken van de vlucht rekening mee houden. Zover tijden beschikbaar zijn, en het budget voor het ticket het toelaat. Vliegtuigmaatschappijen maken vluchten met gunstige tijden en met weinig tussenstops namelijk duurder.

Stel je in op een lange vlucht

Lange intercontinentale vluchten kunnen 8 tot 10 uur duren. Het heeft geen zin om ieder half uur op je horloge te kijken. Dit maakt het alleen maar vervelender en hierdoor lijkt het allemaal nog langer te duren. Stel je daarom in op een lange vlucht. Met deze instelling heb je minder ergernis in je lijf en let je niet op de tijd, de vlucht zal gevoelsmatig sneller voorbij zijn.

Eten en drinken

Het is belangrijk om goed te eten en drinken tijdens een lange vlucht. Afhankelijk van de maatschappij waarmee je vlieg worden er maaltijden aangeboden in het vliegtuig. Het is verstandig om van te voren te bekijken wat er wordt geserveerd tijdens de vlucht. Als het je niet lekker lijkt dan kun je altijd nog zelf voor proviand zorgen. Als vegetariër is er over het algemeen de mogelijkheid om dat aan te geven bij de vliegmaatschappij. De maaltijd wordt dan voor je aangepast. Om lekker te kunnen slapen is een goed gevulde buik zeker te adviseren.

Nog belangrijker is goed drinken tijdens de vlucht. Experts zien uitdroging als één van de grootste oorzaken van een jetlag. De lucht in een vliegtuig is veel droger dan normale buitenlucht. Dit heeft als gevolg dat uitdroging op de loer ligt tijdens een lange vlucht. Drink daarom voldoende en regelmatig tijdens de vlucht. De stewardessen komen veelvuldig langs met water, wanneer je extra water wil kan je hier altijd naar vragen. Ook na de vlucht is het verstandig om nog wat extra water te drinken om uitdroging te voorkomen.

Hou je zelf bezig

Omdat je enkele uren op één plek zit is het slim om wat spullen mee te nemen om de tijd te doden. Bij verveling lijkt de vlucht nog langer te duren. In veel vliegtuigen is er een entertainment system beschikbaar aan boord. Dit is een klein scherm in de hoofdsteun van de passagier die voor je zit. Bij dit scherm zit een afstandsbediening en een koptelefoon. Het systeem biedt je games, muziek en films. Het is niet verstandig om uren achtereen naar het schermpje te turen, zeker in het donker kan je hierdoor veel last krijgen van je ogen. Dit komt door de droge lucht van de airconditioning.

Niet in ieder vliegtuig is er een entertainment system aanwezig, en daarnaast is het zeker aan te raden om ook zelf wat andere opties mee te nemen voor om je te vermaken. Er zijn natuurlijk tientallen opties te bedenken, hieronder is er kleine selectie gemaakt van mogelijkheden.

  • Boeken
  • Tijdschriften
  • Denkspelletjes (Sudoku,Woordzoekers, Rubiks)
  • Tablet
  • Laptop
  • Handwerk
  • Reisgids (om je reis uit te stippelen)
  • Pen en papier
  • Muziek

Geef jezelf zoveel mogelijke comfort

Een belangrijk onderdeel van comfort bestaat uit de kleding die je draagt tijdens de vlucht. Deze kleding moet lekker en makkelijk zitten, een trainingsbroek of een broek van een zachte stof is aan te raden. Wanneer je bijvoorbeeld een spijkerbroek aan hebt kan dit gaan irriteren na een lange tijd zitten. Neem ook een slaapmasker mee, een slaapmasker geeft rust aan je ogen. Dit zorgt ervoor dat je makkelijker in slaap kunt komen. Extra kleding valt ook te adviseren, omdat het koud kan zijn in een vliegtuig. Denk hierbij aan een extra paar sokken en bijvoorbeeld een vest of een dikke trui.

Ook reistabletten, slaaptabletten en oogdruppels zijn aan te raden. Je zult ze niet altijd gebruiken maar het is altijd goed om het achter de hand te hebben. Natuurlijk zijn er nog veel meer opties om de vlucht comfortabeler te maken. Denk daarom goed na voordat je vertrekt een goede voorbereiding is het halve werk!
© 2014 - 2019 Hutte, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vliegen: tips om je spieren te ontspannen in het vliegtuigVliegen: tips om je spieren te ontspannen in het vliegtuigAls je met het vliegtuig op reis gaat, word je gedwongen in een oncomfortabele positie die belastend is voor je lichaam.…
Tips vliegreisVliegen is een betrouwbare manier van reizen. In het verkeer gebeuren meer ongelukken dan in het luchtverkeer, ondanks h…
Wat te doen tijdens een lange vlucht in het vliegtuig?Wat te doen tijdens een lange vlucht in het vliegtuig?Vliegen kan heel leuk zijn, maar ook erg lang en vermoeiend. Vooral reizen naar het westen en verre oosten zijn tripjes…
Hoe bereid je je goed voor op een vliegreis?Hoe bereid je je goed voor op een vliegreis?Wanneer je een vliegreis gaat maken is het een leuk vooruitzicht om op je bestemming aan te komen. Maar de reis is vaak…
Hoe voorkom je een jetlag?Hoe voorkom je een jetlag?Het mooie van reizen per vliegtuig is de snelle verplaatsing en de beperkte reistijd. Het heeft echter ook een nadeel. E…
Bronnen en referenties
  • http://jetlag.10-tips.nl/drink-veel-water.html
  • http://www.hoedoe.nl/reizen-vakantie/vervoer/vliegtuig/hoe-vermaak-ik-me-tijdens-een-lange-vlucht

Reageer op het artikel "Handige tips voor lange vluchten!"

Infoteur: Hutte
Gepubliceerd: 05-09-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!