Parachutes kunnen vliegen veiliger maken
Bij kleine vliegtuigen redden parachutes mensenlevens. Kunnen ook grote commerciële airliners met veiligheidsparachutes uitgerust worden?
Inhoudsopgave
Vliegtuigen met parachutes
Er zijn al vliegtuigen uitgerust met noodparachutes om een crash zachter te maken, maar enkel voor kleine vliegtuigjes. Verschillende modellen van Cessna zijn ermee uitgerust, zoals de Cessna 162, 172 en 182 en ook vliegtuigen van Cirrus hebben parachutes. Bij die kleine vliegtuigen (sportvliegtuigen en privéjets) heeft een parachute al regelmatig haar efficiëntie en nut bewezen. Maar kan deze technologie gebruikt worden om ook grote vliegtuigen veiliger te maken?
De parachutes vertragen de val van een defect vliegtuig net voldoende om de crash zachter te maken. Op die manier hebben de inzittenden een grotere kans om een vliegtuigramp te overleven en zou een gecrasht toestel minder snel vuur vatten.
Kleine vliegtuigen
De parachute bij een Cessna vertraagt de valsnelheid tot 518 meter per minuut. Het blijft dus wel een stevige klap wanneer een vliegtuig crasht, ook mét parachute. De installatie van parachutes wordt gecombineerd met het maken van kreukelzones in het vliegtuig zelf, zoals de neus en het landingsgestel. Het bedrijf Ballistic Recovery Systems (BRS) in de VS is gespecialiseerd in het bouwen van parachutes die dienen om een heel vliegtuig te kunnen dragen. De grootste vliegtuigen die uitgerust zijn met dergelijke parachutes kunnen vijf personen vervoeren. Het bedrijf plant de komende jaren (2013-2018) parachutes te ontwerpen en bouwen voor grotere vliegtuigen, met een passagierscapaciteit van 20 personen.
Grote vliegtuigen
In principe kunnen ook grote Boeings en Airbussen met een capaciteit van honderden passagiers met deze relatief simpele technologie veiliger worden. Toch is de kans klein dat dit gauw zal gebeuren. De parachutes nemen plaats in en kosten ook gewicht. Vliegen met een veiliger toestel wordt daarom veel duurder. Bij kleinere vliegtuigen is de meerkost de veiligheid waard, en eigenaars van jets en sportvliegtuigen zijn bereid de meerkost te betalen voor hun eigen veiligheid. Maar bij grote vliegtuigen zou dit de prijs van vliegtuigvervoer doen stijgen en de capaciteit doen dalen. Omdat de parachutes veel plaats en gewicht opslorpen, moet de capaciteit van vracht en passagiers omlaag, zodat de prijs per ticket zal stijgen.
Praktische problemen
Om dit systeem bijvoorbeeld te installeren op het grootste passagiersvliegtuig, de Airbus A380 die 853 mensen kan vervoeren, zouden gigantische parachutes nodig zijn. De airbus weegt honderden keren meer dan een klein sportvliegtuig en zou dus ook een totaal parachute-oppervlak moeten hebben dat honderden keren groter is. Dat zou heel veel ruimte en gewicht innemen, ten koste van het grote aantal passagiers die het vliegtuig kan dragen. Om een Boeing 747 te dragen, nog steeds dé referentie in grote passagiersvliegtuigen, zouden meer dan twintig parachutes van elk een voetbalveld groot nodig zijn.
Een alternatief dat Boris Popov (BRS) voorstelt is om overbodige vliegtuigonderdelen te dumpen bij een noodgeval. Minder parachutes, die enkel de passagierscabine veilig aan de grond brengen, door vleugels, landingsgestel en motoren te dumpen bij het ontplooien van de reddingsparachutes. Eventueel kan dan de passagierscabine worden opgedeeld in kleinere stukken, die elk met een eigen parachute traag vallen. Dit in de lucht ontmantelen van een vliegtuig in problemen is natuurlijk een nog veel groter veiligheidsrisico wanneer vleugels of motoren gedumpt worden boven een dichtbevolkt gebied...
Vliegtuigen veiliger maken met parachutes kan dus wel, maar wordt niet veel toegepast omdat het met de huidige technologie en materialen relatief duur is bij grote vliegtuigen.