Rene, 26-11-2013
Ik verloor die dag mijn neef bij de vliegtuigramp. Het was de enigste zoon van mijn oom die een grote sterke kerel was als slager zijnde. Mijn neef was een goede zakenman in opkomst in de vleesbranche. Mijn oom stierf een paar jaar later aan verdriet want hij kon het verlies van zijn zoon niet verwerken. Ik zal het nooit meer vergeten.
Reactie infoteur, 27-11-2013
Beste Rene,
bedankt voor je reactie. Ik kan me voorstellen dat het heel veel verdriet aan velen heeft gebracht. Een kind verliezen is nooit hoe het moet zijn. Bedankt voor je bijdrage!
Groetjes, Marensa
Hans, 17-03-2012
Artikel hierboven staan meer fouten in dan dat er nodig waren voor de grootste vliegramp ook.
En wat er gereageerd wordt ook.
KLM moest een backtrack maken. Dus naar het einde van de taxibaan en daar volledig omkeren om te kunnen opstijgen. De panam moest achter de KLM aan taxieen en afslag C-3 nemen. Een onlogische afslag want dat zou terug naar de terminal leiden. Hier was verwarring over bij de Panam crew. De baanverlichting was bovendien buiten werking.
Van zanten gaf inderdaad gas om op te stuigen. de co-piloot gaf aan dat er nog geen clearence was. Van zanten draaide de gashendels terug. KLM kreeg een ATC-clearance… dus GEEN clearence om op te stijgen. Co-piloot Meurs geeft aan dat ze klaar zijn om op te stijgen. Op dat moment geeft de Panam aan dat ze nog op de startbaan rijden. Door zogenoemde interference kon de KLM dit niet horen. Er werd direct door meerdere personen over de radio gesproken, hierdoor ontstaat een fluittoon. Alleen de boordwerktuigkundige Schreuder heeft iets gehoord. Van Zanten gaf gas… de boordwerktuigkundige Schreuder vroeg toen: is die Panam er niet af dan? Jawel.zei van Zanten…
Helaas had hij ongelijk…
Reactie infoteur, 18-03-2012
Beste Hans de Ruig,
bedankt voor dit mooie verhaal. Het wijkt dan wel iets af van de docu die over het incident gemaakt is, maar het is een leuk verhaal om te lezen zo. Zoals je zelf ook zegt, diverse andere reacties kloppen ook niet, maar ik zie iedere reactie en iedere mening toch als een toevoeging. Bedankt hiervoor.
Groet, Marensa
Waarheid, 21-08-2011
Alleen Van Zanten had schuld. Hij begon in dikke mist de take off zonder toelating van de tower omdat hij die avond tijdig in zijn bed wilde liggen. De boordwerktuigkundige maakte de captain er attent op dat hij nog geen clearance had en dat de Pan Am nog niet van de runway was. Zowel gezagvoerder als co-piloot negeerden zijn opmerking. Het resultaat is gekend. KLM heeft trouwens de schuld erkend en de slachtoffers vergoed.
Het getuigt van intellectuele oneerlijkheid om de Pan Am bemanning en de control tower met een deel van de schuld op te zadelen. Geen toelating om op te stijgen is geen toelating om op te stijgen, wat andere factoren ook mogen zijn.
Reactie infoteur, 22-08-2011
Beste IdeVincke,
het is zeker waar dat niet opstijgen - niet opstijgen betekent. Hier is absoluut een fout gemaakt. Wel is het uiteraard zo dat deze fout niet op een ramp was uitgelopen als de Pan Am niet ook een fout had gemaakt. Uiteraard wel een aanzienlijk minder grote fout. Feit blijft dat de ramp niet had hoeven gebeuren en ook niet was gebeurd als beide partijen niet allebei de mist in waren gegaan.
Bedankt voor je mening.
Slade, 19-02-2010
Het maakt niet uit of de Pan Am vliegtuig een verkeerde afslag nam. Het vliegtuig moest zowiezo de startbaan van de KLM oversteken. Het is de fout van de KLM-piloot. Dat is gewoon overduidelijk.
Reactie infoteur, 23-03-2010
Beste Slade,
Het klopt inderdaad dat het vliegtuig diezelfde baan moest kruisen en de piloot van KLM heeft inderdaad de grote fout gemaakt te vertrekken zonder toestemming van de verkeerstoren. Een reeks van fouten heeft voor de ramp gezorgd, fouten die door diverse partijen gemaakt zijn. De een heeft wat meer schuld dan de ander.
Bedankt voor je reactie!
Groetjes, Marensa
R., 26-02-2009
De waarheid is dat Pan American ook een fout maakten. De piloot had van de verkeersleiding door gekregen dat hij een afslag eerder had moeten nemen op de baan, dan dat hij nam. Maar door het slechte weer en mist, miste hij de juiste afslag. De piloot van Pan American moest de derde afslag nemen, maar is door getaxied naar de vierde afslag. Er is nog een theorie over de "verkeerde" afslag: De piloot en co-piloot zouden gedacht kunnen hebben dat afslag 3 een te kleine bocht had voor een boeing 747 en daarom door taxiede naar de vierde afslag.
De piloot van Pan American had dus ook zijn fouten gemaakt toen.
Reactie infoteur, 26-02-2009
Dat klopt inderdaad. Pan American zat fout met de keuze in baan en taxiede te ver door. In het artikel wordt ook duidelijk weergegeven dat er verschillende theorieen gemeld zijn, maar in alle theorieen komt naar voren dat zowel de KLM als PA fouten hebben gemaakt.
Bedankt voor het lezen en uw reactie!
Groetjes, Marensa
Mevrouwtje, 27-07-2008
Er zit een fout in dit verhaal denk ik. De Pan-American was sowieso helemaal niet fout. De Amerikaanse vliegtuig was sowieso ál op dezelfde baan met de KLM wat ook de bedoeling was en ze gingen voor de juist afslag om júist van die baan af te gaan. Maar op het moment dat ze de afslag wouden afslaan kwam de KLM uit het niets ineens afstormen. Allemaal de fout van KLM piloot Van Zanten zonder twijfel die geen geduld had. Fatale beslissing om zomaar vol gas te geven.
Reactie infoteur, 30-07-2008
Het klopt inderdaad dat het Amerikaanse vliegtuig op dat moment probeerde van de baan af te draaien naar de juiste afslag. Ze waren al op dezelfde baan bij het tanken. Toch met opstijgen van de KLM was dit uiteraard niet de bedoeling en de ongeduldigheid van de piloot van de KLM was inderdaad de fatale fout. Toch wordt beweerd door het air crash research file team van Tenerife dat de Pan American de afslag verkeerd genomen had. Nadat ze zich dit realiseerde, draaiden ze direct terug. Het toestel stond daardoor schuin op de baan, richting de afslag om ervanaf te draaien, op het moment dat het geraakt werd door de KLM Boeing. Ook het Nieuwsdossier Team van planecrashinfo.com bevestigd dat dit de "oplossing" moet zijn voor de oorzaak van de ramp. Het blijft een theorie, omdat de verkeerstoren niet over een radar beschikte om te kunnen zien waar de toestellen zich precies bevonden. Ook waren ze niet te zien vanuit de toren vanwege de dichte mist. Mijn artikel klopt dus volgens de feiten van deze twee teams, Crash Investigation Reconstructions en bepaalde nieuwssites. Het kan wel zijn dat er ook andere informatie over de oorzaak te vinden is, ook juist omdat het niet bevestigd kan worden waar de toestellen zich gedurende hun verblijf op de luchthaven bevonden. De overlevenden kunnen in dit onderzoek ook niet als getuigen optreden. Zij wisten niets van een afslag (of een verkeerd genomen afslag) en hebben het andere toestel ook niet aan kunnen zien komen. Maar zoals u zegt klopt het inderdaad wel dat het Amerikaanse toestel draaide richting de juiste afslag.