InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Zweefvliegen, een geweldige ervaring

Zweefvliegen, een geweldige ervaring

Een vliegvakantie naar Turkije of een ander vakantieparadijs is al spannend. Wacht maar tot je in een zweefvliegtuig heb gezeten! Een zweefvliegtuig heeft dus geen motor. Eigenlijk is het net een papieren vliegtuigje, maar dan in het groot.

Griezelig

Het idee om zonder motor te vliegen heeft al iets griezeligs. Daar komt nog bij dat zweefvliegtuigen worden gemaakt van een soort lakens! Je fladdert natuurlijk niet met beddengoed de lucht in. Het doek is hard gemaakt door het in speciale lak te dopen en zo op te laten drogen.

Dunne wanden

Om het vliegtuig licht te houden, zijn de wanden dun. Je kunt er zo met een vinger doorheen steken. Een zweefvliegtuig wordt dus altijd goed gecontroleerd op beschadigingen.

Thermiek

Stijgwinden en thermiekbellen ontstaan door het klimaat. De zon warmt de aarde op en de lucht wordt warmer. Thermiek is gewoon een duur woord voor stijgende warme lucht. Je kan thermiek dus zien als de brandstof voor zweefvliegtuigen. Het is lekker schoon en goed voor het milieu aangezien je geen benzine nodig hebt.

Opstijgen

Een zweefvliegtuig komt natuurlijk niet uit zichzelf van de grond. Met een motor van ongeveer 260 pk en een lierkabel van 1 kilometer lang wordt het vliegtuig de lucht in gezwiept. De motor staat op een vrachtwagen en het zweefvliegtuig zit vast aan de kabel.

Cabinemeters

De cabine van een zweefvliegtuig zit vol meters. Door de hoogtemeter weet je hoe hoog je zit. 1 staat voor 100 meter, 2 voor 200 meter, enz. In het midden zie je de snelheidsmeter. Je vliegt meestal met een snelheid van 180 kilometer per uur. De variometer geeft aan hoeveel je stijgt of daalt in meters per seconde.

Zweefrecords

  • Afstand: 3009 km
  • Hoogte: 15.447 meter
  • Snelheid: 249,09 km per uur
  • Het Nederlands duurrecord: 24 en 3 minuten vliegen
© 2007 - 2019 Luckyjob, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zweefvliegen in NederlandHet suizen van de wind, verder niets. Dat is wat je hoort tijdens het zweefvliegen. Wat doe je als je wakker wordt en va…
Vliegveld Teuge, nabij ApeldoornVliegveld Teuge, nabij ApeldoornVliegveld Teuge is een centraal gelegen vliegveld voor parachutespringen, zweefvliegen en rondvluchten. Ook kan je op vl…
Zweefvliegen  onze bondgenoten tegen bladluizenZweefvliegen onze bondgenoten tegen bladluizenZweefvliegen behoren tot de meest opvallende vliegen door hun meestal geel-zwarte strepen en hun zweefvermogen waarbij z…

Reageer op het artikel "Zweefvliegen, een geweldige ervaring"

Infoteur: Luckyjob
Laatste update: 20-10-2019
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!