Zweefvliegen in Nederland

Het suizen van de wind, verder niets. Dat is wat je hoort tijdens het zweefvliegen. Wat doe je als je wakker wordt en vandaag de dag is dat je voor het eerst gaat zweefvliegen? Uit het raam kijken wat voor weer het is. Bij regen kan je het wel vergeten, geen vliegen, maar bij een mooie heldere blauwe lucht is het een prachtige dag om te vliegen.

De lucht in, en er in blijven, zonder motor?

Een zweefvliegtuig heeft geen motor, en zal dus door middel van een sleepvliegtuig, of een lier, de lucht in moeten worden gebracht. Als het vliegtuig eenmaal de lucht in is vindt het zijn weg omhoog door middel van het cirkelen in een thermiekbel. Netzoals vogels maken zweefvliegtuigen gebruik van een warme luchtstroom, die thermiekbel wordt genoemd, om zo hoogte te winnen.

Het uitzicht

Omdat een zweefvliegtuig een groot raam heeft, kun je volop van het uitzicht genieten. Mits je in een beetje mooie omgeving vliegt is het uitzicht prachtig. Op een hoogte als deze kom je niet iedere dag, alleen met andere vliegtuigen waarbij je minder van het uitzicht kunt genieten.

Kosten

Om de kosten hoeft u het niet te laten, vaak kost een lidmaatschap bij een erkende zweefvlieg-club u 400/500 euro per jaar. Voor ongeveer 700 euro kunt u al een jaar onbeperkt vliegen. Dit zijn de kosten niet als u ziet hoeveel tijd en moeite zo'n club vervolgens steekt in het op rolletjes laten lopen van de omstandigheden. Bij veel zweefvlieg-clubs is het wel zo dat de leden de club gezamenlijk onderhouden: grasmaaien, af en toe schoonmaken en het onderhoud van toestellen. Dit lijkt op het eerste gezicht niet leuk, maar toch blijkt dat veel van de leden het geen probleem vinden. Je leert namelijk ook veel als je op de grond aan het werk bent.

De bouw van een zweefvliegtuig

De allereerste toestellen bestonden uit een houten frame en vleugels van doek. Modernere vliegtuigen worden van zo licht mogelijk materiaal gemaakt: kunststof in samenwerking met koolstofvezel of glasvezel. De toestellen zijn voorzien van een hoogtemeter, snelheidsmeter en een kompas. Ook zit er een variometer in de cabine. Tegenwoordig zijn de vliegtuigen voorzien van elektronische apparatuur, zoals een GPS. Dit wordt vooral gebruikt wanneer er grote afstanden met het toestel worden afgelegd. De vleugels van een zweefvliegtuig zijn makkelijk te demonteren, om het vervoer makkelijker te maken.

Vanaf welke leeftijd mag ik zweefvliegen?

Je mag eerder vliegen dan brommer rijden: vanaf 14 jaar mag je al in een zweefvliegtuig stappen, met instructeur. Na genoeg lessen/starts en stops, mag je vanaf je 16e al vluchten maken zonder instructeur.
© 2010 - 2020 Daanpeper, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zweefvliegen in Nederland"

Infoteur: Daanpeper
Gepubliceerd: Juli 2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!