Risicogroepen in het verkeer

Risicogroepen in het verkeer Sommige verkeersdeelnemers lopen meer risico om bij ongevallen ernstige verwondingen op te lopen dan andere verkeersdeelnemers. Dit kan komen door het gebrek van bescherming voor het lichaam of taakonbekwaamheid. De risicogroepen in het verkeer zijn in te delen in een viertal groepen.

Kwetsbare verkeersdeelnemers

Een kwetsbare verkeersdeelnemers is iemand die zich onbeschermd en met een relatief lage snelheid en kleine massa deelneemt in het verkeer. Hieronder vallen naast voetgangers en fietsers ook snorfietsers, bromfietsers en motorrijders. Bij deze groepen ontbreekt een "schild" om het lichaam heen zoals een auto of een bus. Door het gebrek aan deze bescherming zal bij deze groepen de kans op ernstige verwondingen bij ongevallen groot zijn. Vooral voetgangers blijken er in de praktijk slecht vanaf te komen bij ongevallen. Binnen de groep kwetsbare verkeersdeelnemers is bij iedere vervoerswijze de groep 75-plussers het meest kwetsbaar.
Tegenover de groep kwetsbare verkeersdeelnemers staat de groep minst kwetsbare verkeersdeelnemers. Dit zijn mensen die worden beschermd door hun voertuig, zoals automobilisten, passagiers van een bus, vrachtwagenchauffeurs et cetera. Hoe groter de massa van het voertuig, hoe beter de inzittende er vaak vanaf komt.

Bij conflicten tussen bijvoorbeeld een automobilist en een voetganger doet het er veel toe wat de snelheid van het voertuig was bij het moment van aanrijding. Bij een snelheid van 30 km/uur overleeft 90% van de voetgangers de aanrijding, maar bij een snelheid van 45 km/uur of hoger overleeft minder dan 50% dit. Met de invoering van Duurzaam Veilig wordt getracht deze twee groepen zo veel mogelijk te scheiden en daarmee conflicten te voorkomen waarbij grote massa- en snelheidsverschillend gemoeid gaan.

Kinderen

Ondanks dat vergeleken met andere leeftijdsgroepen het aantal 0-14-jarigen dat betrokken is bij een verkeersongeval de afgelopen jaren flink afgenomen is, blijven kinderen een risicogroep omdat zij vaak te voet of per fiets het verkeer betreden. Vooral het aantal 10-14-jarigen dat zelfstandig het verkeer betreedt per fiets verdient aandacht aangezien in absolute aantallen het grootste verkeersveiligheidsprobleem bij deze groep ligt. De afgelopen jaren zijn er veel infrastructurele en educatieve maatregelen genomen om de verkeersveiligheid van kinderen te verbeteren. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan schoolzones met Julie©-straatmeubilair en de cursussen van ANWB Streetwise. Om de verkeersveiligheid van kinderen verder te verbeteren raadt de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) aan om onder andere het gebruik van de fietshelm te stimuleren en kinderen te leren hoe zij moeten handelen in situaties met vrachtverkeer op kruispunten.

Jonge beginnende automobilisten

Met de groep jonge beginnende automobilisten wordt de groep mensen tussen de 18 en 24 jaar die net hun rijbewijs hebben gehaald bedoeld. Door hun gebrek aan rijervaring en hierbij komende taakonbekwaamheid hebben zij ruim vier keer zoveel ongelukken als ervaren automobilisten. Ook speelt alcohol vaak een rol bij ernstige ongevallen, omdat deze groep hier minder het effect op het rijgedrag van kan inschatten. Wat ook opvalt, is dat deze groep relatief vaak betrokken is bij enkelvoudige ongevallen, zoals het tegen een boom rijden. De conclusie die hieruit kan worden getrokken is dat jonge beginnende automobilisten moeite hebben met koers houden en met het kiezen van veilige snelheden. Ook de leeftijd van deze groep speelt mee, omdat er binnen deze groep mensen zijn die het nog steeds leuk vinden om "stoer te doen" en indruk te maken op vrienden middels onveilig rijgedrag.

Er zijn al wat maatregelen bekend om de verkeersveiligheid van de groep jonge beginnende automobilisten te verbeteren, zoals het beginnerrijbewijs en het "getrapte rijbewijs".

Getrapt rijbewijssysteem
Via een leeropleiding in fasen kan men een zogenaamd getrapt rijbewijs behalen. Deze opleiding bestaat uit drie fasen: De leerlingfase, de tussenfase en de beginnerrijbewijsfase. Alleen in de eerste fase wordt onder begeleiding gereden en leert men rijden. In de tussenfase mag men zelfstandig rijden maar alleen onder omstandigheden waarbij de kans op een ongeval klein is. De tussenfase wordt verlengd wanneer men een overtreding begaat en/of een ongeval veroorzaakt. Deze fase wordt afgesloten met een toets en als deze behaald wordt, start de fase van het beginnerrijbewijs. Hierbij gelden de regels die ook voor het normale beginnerrijbewijs gelden.

Ouderen

Onderen ouderen in het verkeer wordt een onderscheid gemaakt tussen "jonge ouderen", de groep van 65 tot en met 74 jaar, en 75-plussers. De eerste groep loopt minder risico dan de laatste groep. 75-plussers hebben zeven keer zoveel kans op overlijden per afgelegde reizigerskilometer dan andere verkeersdeelnemers. Het risico op overlijden is vooral erg hoog bij de fietsende en lopende ouderen. Omdat ouderen fysiek veel kwetsbaarder zijn en ook vaak te maken hebben met functiestoornissen ligt het overlijdensrisico zo hoog. Tegenwoordig worden er vooral maatregelen genomen in voertuigen om ouderen op de weg te kunnen ondersteunen.
© 2011 - 2024 Vkvh, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Cursus theorie voor het rijexamen: VerkeersdeelnemersIn deze eerste les van de theorie voor het rijexamen ga je meer leren over de verschillende deelnemers die in het verkee…
Belang van kijken bij auto rijdenBelang van kijken bij auto rijdenBelang van het zien, kijken en waarnemen in het verkeer. Dat de ogen en het goed zien voor de verkeersveiligheid, bij de…
Rijden onder invloed van alcohol of drugsRijden onder invloed van alcohol of drugsDoor onder invloed van alcohol of drugs te gaan autorijden, brengt u uzelf en de medeweggebruikers extra in gevaar. De k…
Ouderen in het verkeerOuderen in het verkeerEr wordt wel eens lacherig over gedaan, maar ouderen in het verkeer wordt wel eens gezien als onverantwoord of een regel…

Theorie oefenen voor je rijbewijs - 125 vragenTheorie oefenen voor je rijbewijs - 125 vragen125 vragen voor je verkeerstheorie en het rijexamen! Voor het behalen van je theorie voor het rijbewijs moet je een goed…
RVV 1966 - Oude Nederlandse verkeersbordenRVV 1966 - Oude Nederlandse verkeersbordenRVV 1966 - Oude Nederlandse verkeersborden. De verkeersborden zoals we die nu volgen, vinden hun oorsprong in het RVV 19…
Bronnen en referenties
  • http://www.swov.nl
Vkvh (1 artikelen)
Gepubliceerd: 01-12-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.