Motorbanden kiezen
Als je motor rijdt moet je ook goede banden hebben. Er zijn veel verschillende soorten banden te koop, waar moet je op letten en wat is verplicht?
Wat is verplicht
Volgens de wet is het verplicht om op je motor banden te hebben met een minimale profieldiepte van 1,6 millimeter. Dit kan je zelf controleren door te letten op de slijtage indicatoren. Deze verhogingen in het profiel van de band zijn te zien ter hoogte van de markering TWI op de zijkant van de band.
Wat is aan te raden?
Het is aan te raden om de banden te vervangen bij een minimale profieldiepte van 2 millimeter. Ook is het aan te raden de banden na 6 jaar te vervangen. Dit in verband met verharding en afbrokkeling van het rubber na verloop van tijd.
Rubbermengsel
Je hebt 'zachte' banden en 'harde' banden. Hiermee wordt het rubber bedoeld. Zacht rubber zorgt voor meer tractie en grip terwijl hardere banden minder slijtage hebben. De keuze voor zacht of hard rubber hangt van je rijgedrag af. Als je een supersport rijdt en veel op het circuit te vinden bent dan is zacht rubber aan te raden. De keuze voor hard rubber is slimmer als je een toermotor rijdt, tractie en grip is dan door de minder uitdagende rijstijl van ondergeschikt belang.
Profiel
Het profiel is in eerste instantie bedoeld om (regen)water af te voeren. Hiervoor is er een bepaald profiel dat er voor moet zorgen dat water snel afgevoerd wordt. Hierdoor is het ook logisch dat het vanuit de wet verplicht is om een minimale profieldiepte te hebben. Als je op het circuit rijdt is het ook mogelijk om op een 'slick' te rijden. Dit is een band zonder profiel, dit moet ervoor zorgen dat je optimale grip en tractie hebt met het asfalt. Een 'slick' is niet toegestaan op de openbare weg.
Endurobanden
Dit zijn banden met daarop 'noppen'. Deze noppen moet ervoor zorgen dat je een perfecte grip hebt op een ondergrond van zand en/of modder. Logischerwijs zijn deze banden niet ideaal voor op de openbare weg. Je hebt ook banden waar
NHS of
not for highway use op staat. Deze banden zijn niet toegestaan op de openbare weg.
Verschil in de vorm van de band
Er zijn ook verschillende vormen van banden op de markt. Zo hebben toerbanden in vergelijking met racebanden een rondere vorm die moet zorgen voor meer stabiliteit. Racebanden zijn spitser van vorm, daardoor kan je scherper insturen. Verstandig is altijd om je rijstijl te bespreken met de bandenleverancier, de leverancier kan je dan een op maat advies geven.
Bandenmaat
De juiste bandenmaat is belangrijk en het is aan te raden om hiervoor de standaard fabrieksspecificatie van de je motor aan te houden.
Snelheidsindicatie
Aan de zijkant van de band staat altijd een snelheidsindicatie vermeld, dit is de snelheid die maximaal gereden mag worden met de band. Kies altijd een band met een hogere snelheidsindicatie dan je nodig hebt. Nooit lager.
- J = 100 km/h
- K = 110 km/h
- L = 120 km/h
- M = 130 km/h
- N = 140 km/h
- P = 150 km/h
- Q = 160 km/h
- R = 170 km/h
- S = 180 km/h
- T = 190 km/h
- U = 200 km/h
- H = 210 km/h
- V = 240 km/h
- W = 270 km/h