Reis goedkoop met NS groepsretourticket dankzij Facebook
Voor wie niet dagelijks reist met de trein is een ticket zonder een kortingsabonnement behoorlijk duur in Nederland. Niet verwonderlijk dat de dagkaartacties van AH, HEMA, Kruidvat of de NS Spoordeelwinkel zo goed lopen. Deze ticketprijzen variëren van 14 - 25, maar dat kan nog goedkoper! De NS introduceert het idee van carpoolen door middel van de NS groepsretour: goed voor je portemonnee en het milieu. Facebook verbindt mensen met elkaar dankzij speciale reisgroepen die opgericht zijn om goedkoop samen te reizen. Samen vormen ze de perfecte combinatie voor een goedkope treinrit.
Inhoud
Groepsretourticket
Goedkoop reizen dankzij het NS groepsretourticket
De NS groepsretour is een ticket voor minimaal 4 en maximaal 10 personen die dezelfde reisroute hebben. Met een ticket reis je tweede klas retour van en naar je bestemming. Het is geldig op doordeweekse dagen na 9.00 uur en in het weekend en op feestdagen de hele dag. Let op: de NS actie is geldig tot en met 31 december 2017.
Reis samen groen en voordelig
Als meer mensen met de trein reizen, is dat beter voor het milieu. Wanneer je voor de trein kiest, bespaar je ongeveer 75% CO2 uitstoot vergeleken met de gemiddelde auto. Met de NS groepsretour betaal je nooit meer dan 13,75 en afhankelijk van de groepsgrootte kan dat nog eens zakken tot bijna de helft. Hier geldt de regel: hoe meer mensen, hoe goedkoper het ticket. Handig om te weten: je hoeft niet samen te reizen, als je maar op dezelfde dag hetzelfde begin- en eindstation op je ticket hebt staan.
Kosten NS groepsretour per persoon
Aantal personen | Prijs groepsticket | Prijs per persoon |
4 personen | 55 | 13,75 |
5 personen | 57,50 | 11,50 |
6 personen | 60 | 10,00 |
7 personen | 62,50 | 8,93 |
8 personen | 65 | 8,13 |
9 personen | 67,50 | 7,50 |
10 personen | 70 | 7,00 |
De groepsticket moet met minimaal 4 personen worden gekocht. De basisprijs voor de groepsticket is daarom 55 euro. Voor elke extra reiziger komt er niet 13,75 bij op maar slechts 2,50. Daarom geldt hoe meer mensen (tot maximaal 10 reizigers), hoe goedkoper de individuele tickets.
Slim gebruik van Facebookgroepen
Wil je graag gebruik maken van de goedkope NS groepsretour maar ben je niet met vier personen? Dat is geen probleem dankzij social media. Op Facebook zijn groepen aangemaakt om dit op te lossen. Het enige wat NS vraagt, is dat je dezelfde bestemming kiest en sinds april 2017 ook dat je hetzelfde vertrekstation op je ticket hebt staan. Om je bij een groep aan te melden zoek je binnen Facebook op 'NS Grouptickets'. In deze groepen zijn veel internationale studenten actief, daarom is de voertaal Engels. De tickets kunnen alleen met een Nederlands bankaccount via iDEAL worden gekocht.
Word lid van een stadsgroep
De groepen zijn ingedeeld per stad. Het is dus in elk geval voordelig lid te worden van een groep die vanuit dezelfde stad vertrekt. Wanneer het gaat om een minder populaire bestemming is het slim om een grote stad in de buurt te kiezen. Voorwaarde is dat de stad op de
reisroute ligt. Als je zoekt op 'NS grouptickets' in Facebook dan zul je zien wat populaire reispunten zijn. Er zijn grote stadsgroepen voor Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Groningen, Enschede, Schiphol Airport, Eindhoven, Maastricht en Leeuwarden te vinden.
Nieuwe groep maken
Maak of vergezel een reisgroep
Bovenaan de pagina van een 'NS Grouptickets Stad X' is vaak een document vastgezet met uitleg over de regels en het maken van groepen. Je kunt zelf een nieuwe reisgroep maken door 'groep maken' aan te klikken rechts op de hoofdpagina van je stadsgroep (zie afbeelding). Doe je dit via mobiel dan moet je wel een Facebookvriend toevoegen om je reisgroep aan te maken, welke je eventueel direct daarna kan verwijderen. Via de computer kan je ook je eigen e-mailadres invoeren om zelfstandig een groep te creëren. Eenmaal een groep gemaakt dan is het wijs om onder instellingen te controleren dat jij alleen de verzoeken kan accepteren i.p.v. elk lid van je groep om het overzicht te houden en of de groep op besloten staat i.p.v. openbaar.
Het is vaak de ongeschreven regel dat degene die de groep beheert, ook van plan is de betaling te doen. Vaak bij genoeg animo maakt iemand een groep aan, waarmee degene iedereen een dienst bewijst. Je kunt uiteraard ook al gemaakte reisgroepen vergezellen door op deze groep te klikken en een verzoek om lid te worden in te dienen. Mocht je je bedenken laat dit duidelijk weten, want het is erg vervelend te denken dat je groep vol zit en er mensen passief lid zijn zonder interesse.
Reisgroep beheren
Binnen de stadsgroepen worden reisgroepen aangemaakt voor een bepaalde datum. De titel van de groep luidt bijvoorbeeld '[2/10] 17th April, Groningen - Den Haag'. Je geeft dus altijd aan hoeveel tickets bezet zijn, de datum van het ticket en het vertrek- en eindpunt van de route.
De' [2/10]' geeft aan hoeveel tickets er al bezet zijn, in dit geval 2 van de 10. Het is handig deze informatie up-to-date te houden als je de groep beheert, zodat het duidelijk is hoeveel tickets er nog over zijn. Zo weten leden van je groep ook of de groep al bijna vol is of niet. Als je de link deelt van je reisgroep binnen je stadsgroep dan zien alle leden automatisch hoeveel plek er nog is, zowel binnen je reisgroep als binnen de stadsgroep (in het voorbeeld 'NS Grouptickets Groningen').
Tijdens het promoten van je groep is het handig een bericht in je reisgroep te plaatsen waar mensen onder kunnen reageren met hoeveel tickets zij nodig hebben, op de manier weet je hoeveel tickets er nog over zijn wanneer je mensen toelaat in je groep. Bij een volle groep verwijder je de gedeelde link in de stadsgroep om het overzicht te behouden voor iedereen. Ook verander je de titel van je reisgroep naar [FULL], in het voorbeeld zou dit '[FULL] 17th April, Groningen - Den Haag' zijn. Tevens kan je de privacy-instellingen van de reisgroep ook wijzigen onder groepsinstellingen van 'besloten' naar 'geheim' zodat deze onvindbaar wordt voor buitenstaanders.
Nu kan je een bericht plaatsen in je reisgroep dat de groep vol is en dat je groeptickets kan gaan betalen zodra iedereen zijn informatie (inititalen + achternaam, geboortedatum, e-mailadres) en betaling (of printscreen van het afschrift) heeft verzonden per PM (Personal Message). Let op dat je de persoonlijke gegevens zorgvuldig invult. De conducteur kan de gegevens op het E-ticket controleren met het identiteitsbewijs van de reiziger
Reisroute optimaal gebruiken
De route loopt in het voorbeeld vanuit Groningen naar Den Haag. Dit betekent dat alle tussenstations die op deze reisroute liggen een startpunt of eindpunt kunnen zijn van je reis. Je hoeft dus niet per se helemaal naar Den Haag te reizen of in Groningen in de trein te stappen. Het voordeel van een lange reisroute is dat meer mensen kunnen in- en uitstappen op dit traject en dus dat er meer animo is voor zo'n reisgroep. In het voorbeeld kan je met de reisroute Groningen - Den Haag als passagier ook op- of uitstappen bij de tussengelegen stations Assen, Zwolle, Lelystad C, Almere C, Amsterdam Z, Schiphol of Leiden.
Tevens kan je de reis pauzeren op één van de tussenstations en deze een uur later weer oppakken.
In tegengestelde richting reizen
Reizen in tegengestelde richting is toegestaan, mits het ticket als enkele reis wordt gebruikt (gelezen op NS Forum). In het voorbeeld Groningen - Den Haag reis je bijvoorbeeld vanuit het eindpunt Den Haag naar Groningen en benut hiermee de terugreis van de retour zonder van de heenreis gebruik te maken. Helaas zijn er enkele conducteurs die hier moeilijk over doen (als je in de ochtend vanuit het eindstation vertrekt) en bang zijn dat je het ticket vaker gebruikt dan heen en weer of dat je het ticket van eindstation naar startstation gebruikt en dan weer terug. Ze zouden kunnen dreigen met een boete, mocht je deze krijgen dan kun je het geld terugkrijgen via NS (gelezen op het NS Forum).
Tussenstations via NS reisplanner
Tips voor het uitzoeken van mogelijke reisroute
Voorbeelden van mogelijke reisroutes kun je opzoeken in de NS reisplanner app of op de
site van de NS. Ook krijg je via de
spoorkaart een idee van de reisroutes, waarbij je wel geacht wordt de kortste/snelste route te nemen die wordt geadviseerd via de reisplanner van NS. Binnen de stadsgroep Groningen is een
document gemaakt waar alle mogelijke reisroutes met tussenstations voor je zijn uitgestippeld. Op deze manier wordt het makkelijker te zien van welke reisgroepen je lid kan worden voor jouw beoogde reis.
Let op tijdstip van vertrek
Woon je in Zwolle en moet je naar Amersfoort, dan is Groningen een populair startpunt. Daar worden groepen aangemaakt naar Amsterdam. Op deze route liggen Zwolle en Amersfoort. Op die manier zou je gebruik kunnen maken van het ticket. Let echter op het tijdstip van vertrek. Het is niet mogelijk de vroegste trein in Zwolle te nemen als op het ticket staat dat je vanuit Groningen komt, houd daar rekening mee en gebruik de reisplanner om te kijken naar een plausibele tijd om te reizen.
Fraude bij verkoop tickets binnen reisgroepen
Als je besluit een groepsticket te kopen voor de mensen in jouw Facebook reisgroep, wees dan voorzichtig. Geef nooit eerder toegang tot het ticket totdat je het geld hebt ontvangen of een screenshot van de overboeking als bewijs hebt gekregen. Op het moment dat je het groepticket koopt moet je alle gegevens weten van je groepsgenoten.
Scanmers herkennen
Als iemand anders de tickets koopt, controleer dan van tevoren het Facebookprofiel van de koper. Sinds wanneer is degene lid van Facebook, heeft de gebruiker vrienden, comments en profielfoto en dergelijke. Je kunt ook de naam en bankaccount controleren op de scammerslijst. Scammers gebruiken meestal steeds verschillende namen en profielen op Facebook, als je het niet vertrouwt weiger dan deze persoon of kies een andere groep.
Misbruik door handelaren
Dit geldt ook voor het vragen van meer dan 7 euro voor een groepsticket bij een groep van tien personen, dit is verboden en een reden geweest voor de NS om de regelgeving omtrent de groepretour te verscherpen. Groepsbeheerders zullen hier ook streng op letten en betreffende leden eruit gooien als dit aan de orde is.
NS gewijzigde regels omtrent de NS groepsretour in 2017
In 2017 zijn er drie zaken veranderd. Eerder had je alleen het e-mail adres nodig bij het kopen van de kaartjes. Per 1 januari 2017 is dit teruggedraaid naar het direct invullen van de gegevens van alle reizigers bij de aankoop.
Hetzelfde vertrekstation op het ticket
Vanaf 13 april 2017 zijn het vertrekstation en de bestemming voor alle groepsleden hetzelfde. Je reist dus van en naar hetzelfde station. Je hoeft echter niet per se op hetzelfde tijdstip te vertrekken en dus kan je alleen op weg zijn met een groepsretour. De groepen zijn nu echter specifieker met start- en eindstation.
Toon je ticket via de app
Sindsdien is het ook mogelijk om, naast de uitgeprinte variant, het E-ticket via de app aan de conducteur te tonen (op eigen risico in geval dat je batterij leeg is). Er staat verder een barcode op je ticket die je scant op stations met gesloten poortjes (zoals in Amsterdam). Ook wordt via de barcode de tickets door de conducteur gecontroleerd en daarmee geregistreerd.