Ontdek Lima per fiets

Hoewel het verkeer er de grootste oorzaak is van de chaos, is de grootstad Lima een potentiële fietsstad. Gelegen langs de Pacifische Oceaan, zijn er weinig of geen heuvels en verschillende grote avenues hebben een groene middenberm met een fietsstrook. Hier enkele tips voor wie Lima met de fiets wil verkennen.

Fietsen huren

Een fiets huren in Lima is heel gemakkelijk en niet duur. Er zijn veel winkels en organisaties die fietsen en tours aanbieden. Hoewel de tours een tof alternatief zijn om de stad te leren kennen, is het fijn om gewoon zelf een fiets te huren en op verkenning te gaan.

Er zijn verschillende organisaties in de stad die fietsen verhuren, per halve dag, dag, week of langer. De kwaliteit van de fiets kan erg verschillen, controleer daarom steeds de banden, het stuur, de remmen, enz. alvorens de fiets mee te nemen. Graag raad ik enkele betrouwbare winkels aan voor fietsverhuur:
  • Bicicentro: Behalve het verhuren van fietsen, verkopen ze en herstellen ze ook fietsen. Er is een vesting in Miraflores (Paseo de la Republica, 4986), San Borja (Avida San Luis 2906) en La Molina (Avenida La Fontana 1103). Deze organisatie heeft waarschijnlijk de langste traditie in het verhuren van fietsen.
  • Iexplore Bicycle Rentals: Een betrouwbare service voor het verhuur van fietsen. Gelokaliseerd in Avenida Bolognesi 381, Miraflores.
  • Bike Tours of Lima: Een meer op toeristen gerichte organisatie die fietsen verhuurt en tours aanbiedt, gaande van een ‘down town tour tot urban explorations’.

Sommige hostals, zoals Hitchhikers Hostal in Miraflores bieden gratis fietsen aan voor zij die er verblijven!

Fietsvriendelijke straten en buurten

De meest fietsvriendelijke buurten zijn deze die grenzen aan de kust, meer bepaald Barranco, Miraflores en San Isidro. Op de dijk is een goed fietspad aangelegd en dankzij de vele residentiële wijken kan je rustig deze buurten verkennen. Daarnaast hebben de volgende avenidas in deze buurten een middenberm met een fietsstrook:
  • Av. Arequipa (Miraflores, San Isidro, Lince, Lima)
  • Av. Salaverry (San Isidro, Lince, Jesús María)

Het blijft evenwel gevaarlijke langs deze avenidas te rijden aangezien het geen continue beschermde strook is. Het schaakbord patroon van de stad doorkruist het fietspad waardoor je na elke ‘cuadra’ goed moet opletten voor overstekende auto’s. Het is ook mogelijk het centrum van Lima per fiets te verkennen, evenwel is daar de concentratie smog veel groter dan aan de kust en zijn er geen fietspaden. De dunne straten waaruit het historisch centrum bestaat, zijn allesbehalve fietsvriendelijk.

Je kan de toeristische kaarten gebruiken die door de toeristische dienst van Miraflores worden aangeboden. Onder meer te verkrijgen bij volgende Toeristische Info punten:
  • Centro Comercial Larco Mar
  • Parque Kennedy

Actibicimo!!

Een jonge organisatie die de fiets wil promoten in Lima. Elke eerste donderdagavond van de maand organiseren zij (gratis) fietstochten doorheen de stad, ‘bicisalidas’ genaamd. De afspraak plaats is ‘Parque Kennedy’, om 20:30. De toch begint en eindigt op dezelfde plek. Elke week verkennen ze een andere buurt. De fietstocht gebeurt onder begeleiding van de organisatie, fietsers in fluo-jasjes houden op elk kruispunt de taxi’s en auto’s tegen zodanig dat de tocht vlot verloopt. Daarnaast is er steevast één auto/ camionette voor zij die technische problemen hebben.

De sfeer is altijd heel sociaal en sympathiek. Behalve fietsfanaten zijn er ook steeds personen die met de vreemdste fietsen komen opdagen – van ‘éénwielers’ tot fietsten met de vreemdste sturen.

Naast de wekelijkse exploratie door de stad, promoot Actibicimo de fiets als ideaal transportmiddel in Lima. Op hun website vind je tal van praktische informatie over het gebruik van de fiets in de Zuid-Amerikaanse grootstad: actibicimo

Enkele praktische tips

Lima is een grootstad, dus laat nergens je fiets zonder slot achter. Het is aan te raden om ’s nachts de fiets binnenshuis of op een bewaakte parking te plaatsen.

Het verkeer in Lima heeft zijn eigen chaotische logica. Ten eerste is de auto de koning. Er wordt nooit gestopt voor voetganger of fietser. Wanneer auto’s signalen geven, zoals het knipperen met de lichten of claxoneert, dan is dat om aan te tonen dat er niet gestopt zal worden. Daarnaast is het belangrijk te weten dat inhalen langs rechts heel gewoon is; dat er heel regelmatig door het rood gereden wordt; dat voorrang van rechts een illusie is; en dat de fietsbeweging nog maar heel recent is, en bijgevolg het verkeer niet bewust is dat er tweewielers op de baan zijn.
© 2011 - 2024 Lhasa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
OV-fiets huren: kosten & tarievenTreinreizigers kunnen een OV-fiets huren op het station: een geelblauwe fiets om korte afstanden te overbruggen. De kost…
Alternatieven voor melk bij baby'sAlternatieven voor melk bij baby'sWelke alternatieven zijn er voor kinderen met een koemelkallergie? Koemelkallergie is de meest voorkomende vorm van voed…
In de wolken, onder de wolken in Lima; het klimaat van LimaEen grijs wolkendek, een luchtvochtigheid die schommelt tussen regen en mist en een kille koude waartegen geen enkele sj…
Beste elektrische fiets, elektrische fiets kopenDe beste elektrische fiets die je kunt kopen is de fiets die voldoet aan jouw wensen. Ga altijd eerst naar de winkel om…

Fietsblessures en hoe te voorkomenDe fiets is in Nederland nog steeds een zeer populair vervoermiddel en daarnaast voor zeer velen een middel om te sporte…
Gestolen fiets kopen: Boete, Strafblad, VOGGestolen fiets kopen: Boete, Strafblad, VOGWat zijn nu eigenlijk precies de juridische gevolgen voor het kopen van een gestolen fiets van een zwerver of junk? Alle…
Bronnen en referenties
  • http://actibicimo.com/
Lhasa (6 artikelen)
Gepubliceerd: 16-12-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.