Noord/Zuidlijn (metrolijn)
De Noord/Zuidlijn (NZ) is een nieuwe metrolijn die in Amsterdam wordt aangelegd. Deze lijn bevat 8 haltes, is 9,5 kilometer lang en heeft een bouwperiode van ca. 10 jaar. In 2002 is gestart met de bouw en naar schatting zal de lijn in 2012 in gebruik kunnen worden genomen.
Haltes
Hier volgt een opsomming van de acht haltes die de Noord/Zuidlijn zal bevatten. De haltes liggen gemiddeld 1,1 kilometer uit elkaar. Bij de genoemde haltes zal informatie over de bouw en andere achtergrondinformatie worden vermeld. In volgorde van noord naar zuid zijn dit de haltes:
Station Buikslotermeerplein
Dit is het meest noordelijke station en tevens begint hier de NZ. Op dit moment wordt dit station gerealiseerd in Amsterdam-Noord. Dit station zal naar schatting degelijks zo’n 22.500 passagiers te verwerken krijgen.
Door dit nieuwe station zijn er veel plannen om Amsterdam-Noord te vernieuwen. Hierbij moet worden gedacht aan een cultuurcentrum, bioscoop, onderwijsinstellingen en voornamelijk een uitbreiding van kantoren.
Station Johan van Hasseltweg
Dit is het tweede station van de NZ en ligt tevens in Amsterdam-Noord. Dit station zal ca. 12.500 passagiers per dag te verwerken krijgen en is daarmee het minst drukke station. Ook hier liggen plannen klaar voor de bouw van kantoren, horeca en onderwijsinstellingen.
Station Centraal Station
Nadat de NZ het IJ heeft gepasseerd komt de lijn aan bij het derde station: Amsterdam Centraal. Onder station Amsterdam Centraal wordt een centrale metrohal gemaakt voor alle metrolijnen. Onder deze hal ligt het perron van de Noord/Zuidlijn, op een diepte van 15 meter.
Met 62.500 passagiers wordt dit het drukste station van de Noord/Zuidlijn. Natuurlijk is de bereikbaarhied optimaal, omdat hier alle metrolijnen samenkomen.
Station Rokin
Dit station komt 21,5 meter beneden het NAP te liggen. Na het Centraal Station is dit waarschijnlijk het drukste metrostation met 57.500 passagiers per dag. Bij dit station komen een parkeergarage en een fietsenstalling.
Station Vijzelgracht
Dit station komt 26 meter beneden het NAP te liggen. Per dag zullen er naar schatting 27.000 passagiers gebruik maken van dit station. Ook bij dit station komt een parkeergarage te liggen.
Station Ceintuurbaan
Dit station komt te liggen in Amsterdam Oud Zuid, ofwel De Pijp. De Ferdinant Bolstraat waar het station komt te liggen is erg smal en omdat er niet onder de funderingen van de bebouwing mag worden geboord, is er voor gekozen om de perrons boven elkaar te leggen. Een van de stations komt 16,5 meter diep te liggen en het andere perron komt op 26,5 meter diepte te liggen. Hiermee is station Ceintuurbaan het diepst gelegen station van de Noord/Zuidlijn. Er zullen zo’n 35.000 passagiers per dag van dit station gebruik gaan maken.
Station Europaplein
In de nabijheid van congrescentrum de RAI komt het ondergrondse station Europaplein te liggen. Na dit station stijgt de metrotunnel om het laatste stuk van de NZ richting station Zuid/WTC boven de grond aan te leggen.
Het station komt 8 meter beneden NAP te liggen en is hiermee het minst diep gelegen station. Er zullen ongeveer 27.500 passagiers per dag gebruik maken van dit station.
Station Zuid/WTC
Station Zuid/WTC is het enige station dat er nu al ligt. De perrons en toegangen moeten worden aangepast voor de Noord/Zuidlijn. Op dit station komen veel treinen en trams samen waaronder de Hogesnelheidstrein (HSL). Daarnaast komt er bij dit station een regionaal busstation. 47.500 passagiers zullen gebruik gaan maken van dit station. Het plan bestaat dat dit station op den duur moet gaan uitgroeien tot een tweede Centraal Station.