Noord/Zuidlijn (metrolijn)

Noord/Zuidlijn (metrolijn) De Noord/Zuidlijn (NZ) is een nieuwe metrolijn die in Amsterdam wordt aangelegd. Deze lijn bevat 8 haltes, is 9,5 kilometer lang en heeft een bouwperiode van ca. 10 jaar. In 2002 is gestart met de bouw en naar schatting zal de lijn in 2012 in gebruik kunnen worden genomen.

Haltes

Hier volgt een opsomming van de acht haltes die de Noord/Zuidlijn zal bevatten. De haltes liggen gemiddeld 1,1 kilometer uit elkaar. Bij de genoemde haltes zal informatie over de bouw en andere achtergrondinformatie worden vermeld. In volgorde van noord naar zuid zijn dit de haltes:

Station Buikslotermeerplein

Dit is het meest noordelijke station en tevens begint hier de NZ. Op dit moment wordt dit station gerealiseerd in Amsterdam-Noord. Dit station zal naar schatting degelijks zo’n 22.500 passagiers te verwerken krijgen.
Door dit nieuwe station zijn er veel plannen om Amsterdam-Noord te vernieuwen. Hierbij moet worden gedacht aan een cultuurcentrum, bioscoop, onderwijsinstellingen en voornamelijk een uitbreiding van kantoren.

Station Johan van Hasseltweg

Dit is het tweede station van de NZ en ligt tevens in Amsterdam-Noord. Dit station zal ca. 12.500 passagiers per dag te verwerken krijgen en is daarmee het minst drukke station. Ook hier liggen plannen klaar voor de bouw van kantoren, horeca en onderwijsinstellingen.

Station Centraal Station

Nadat de NZ het IJ heeft gepasseerd komt de lijn aan bij het derde station: Amsterdam Centraal. Onder station Amsterdam Centraal wordt een centrale metrohal gemaakt voor alle metrolijnen. Onder deze hal ligt het perron van de Noord/Zuidlijn, op een diepte van 15 meter.
Met 62.500 passagiers wordt dit het drukste station van de Noord/Zuidlijn. Natuurlijk is de bereikbaarhied optimaal, omdat hier alle metrolijnen samenkomen.

Station Rokin

Dit station komt 21,5 meter beneden het NAP te liggen. Na het Centraal Station is dit waarschijnlijk het drukste metrostation met 57.500 passagiers per dag. Bij dit station komen een parkeergarage en een fietsenstalling.

Station Vijzelgracht

Dit station komt 26 meter beneden het NAP te liggen. Per dag zullen er naar schatting 27.000 passagiers gebruik maken van dit station. Ook bij dit station komt een parkeergarage te liggen.

Station Ceintuurbaan

Dit station komt te liggen in Amsterdam Oud Zuid, ofwel De Pijp. De Ferdinant Bolstraat waar het station komt te liggen is erg smal en omdat er niet onder de funderingen van de bebouwing mag worden geboord, is er voor gekozen om de perrons boven elkaar te leggen. Een van de stations komt 16,5 meter diep te liggen en het andere perron komt op 26,5 meter diepte te liggen. Hiermee is station Ceintuurbaan het diepst gelegen station van de Noord/Zuidlijn. Er zullen zo’n 35.000 passagiers per dag van dit station gebruik gaan maken.

Station Europaplein

In de nabijheid van congrescentrum de RAI komt het ondergrondse station Europaplein te liggen. Na dit station stijgt de metrotunnel om het laatste stuk van de NZ richting station Zuid/WTC boven de grond aan te leggen.
Het station komt 8 meter beneden NAP te liggen en is hiermee het minst diep gelegen station. Er zullen ongeveer 27.500 passagiers per dag gebruik maken van dit station.

Station Zuid/WTC

Station Zuid/WTC is het enige station dat er nu al ligt. De perrons en toegangen moeten worden aangepast voor de Noord/Zuidlijn. Op dit station komen veel treinen en trams samen waaronder de Hogesnelheidstrein (HSL). Daarnaast komt er bij dit station een regionaal busstation. 47.500 passagiers zullen gebruik gaan maken van dit station. Het plan bestaat dat dit station op den duur moet gaan uitgroeien tot een tweede Centraal Station.
© 2007 - 2024 Bartw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Hoe werkt het metrosysteem in Amsterdam?Hoe werkt het metrosysteem in Amsterdam?Wil je een dagje naar bijvoorbeeld de RAI, de Arena, of een andere locatie in Amsterdam? Pak de metro. De metro is snel,…
Openbaar vervoer in Dubai: Het metro-, tram- en bussyteemOpenbaar vervoer in Dubai: Het metro-, tram- en bussyteemDubai biedt een uitgebreid systeem aan metro-, tram- en buslijnen, waardoor de stad uitstekend te verkennen is met het o…
Reizen met de metro in Londen - Complete gidsReizen met de metro in Londen - Complete gidsDe makkelijkste manier om in Londen te reizen is met de metro, in Londen ook wel 'the Tube' en 'the Underground' genoemd…
Met de trein door Parijs: Overstappen dus!Met de trein door Parijs: Overstappen dus!Reizigers die er voor kiezen om op een snelle manier naar het zuiden van Europa te reizen met de snelheidstreinen door F…

Shinkansen (hogesnelheidstrein in Japan)Shinkansen (hogesnelheidstrein in Japan)De Shinkansen is een hogesnelheidstrein in Japan. Deze trein wordt ook wel kogeltrein genoemd vanwege de kogelvormige ne…
Bartw (118 artikelen)
Gepubliceerd: 24-02-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.