InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Shinkansen (hogesnelheidstrein in Japan)

Shinkansen (hogesnelheidstrein in Japan)

Shinkansen (hogesnelheidstrein in Japan) De Shinkansen is een hogesnelheidstrein in Japan. Deze trein wordt ook wel kogeltrein genoemd vanwege de kogelvormige neus die de trein heeft. Buiten Japan noemt men deze trein bullet train.

Geschiedenis

Na de Tweede Wereldoorlog groeide de Japanse auto-industrie razendsnel. Hierdoor kwamen er steeds meer auto’s en daarnaast werden deze ook goedkoper. Eind jaren ’50 werd duidelijk dat het wegennet vast zou komen te lopen als de productie van auto’s bleef stijgen. Er ontstonden steeds meer files en doordat grote steden ver uit elkaar lagen belemmerde dit de economische groei. Dit was echter noodzakelijk voor het land omdat na de oorlog de armoede en werkeloosheid waren toegenomen. Een groot netwerk van hogesnelheidslijnen zou het land moeten helpen. Als meer mensen met de trein zouden gaan reizen, namen de files waarschijnlijk af. Daarnaast konden veel bedrijven zich in kleinere steden vestigen omdat ze door de hogesnelheidstreinen goed bereikbaar konden blijven. Tot slot waren voor de bouw van dit grote netwerk mensen nodig. Er ontstond werkgelegenheid en de werkloosheid zou afnemen.

Super Express

De eerste hogesnelheidstrein ter wereld haalde snelheden van 200 kilometer per uur of meer. Deze trein kreeg de naam Shinkansen wat ‘nieuwe hoofdlijn’ betekend. Hiermee is duidelijk dat de naam niet op de trein slaat, maar op de spoorlijn waarop deze trein rijdt. De naam van de trein is Super Express. De Shinkansen kan oprecht een supertrein genoemd worden. In de afgelopen veertig jaar is er nog geen enkel ongeluk gebeurd met de Shinkansen, op een kleine uitzondering na: op 23 oktober 2004 ontspoorde er een Shinkansen door de aardbeving in Japan. Een tweede pluspunt aan de Shinkansen is de stiptheid. In 2004 bedroeg de gemiddelde vertraging van alle treinverbindingen (dat zijn er 160.000) van Central Japan Railway Company in Japan slechts 12 seconden. Dit bedrijf is hier echter niet blij mee en wil graag het begrip vertraging uit de wereld helpen. Conducteurs zijn verplicht hun excuses aan te bieden na een vertraging, zelfs als die maar een paar seconden duurt. Daarnaast zijn machinisten verplicht een pet te dragen, en op de ‘automatische piloot’ rijden is ook streng verboden.

Stations en andere gebouwen

Door de komst van de Shinkansen zijn er veel nieuwe stations bijgebouwd. Deze stations bevatten veel perrons en zijn daarnaast voorzien van veel cafés, restaurants en winkels. Een ander belangrijk gebouw is het commandocentrum, ofwel het Shinkansen-controlecentrum. Hier worden alle trajecten van de Shinkansen 24 uur per dag in de gaten gehouden. Als er minder dan drie kilometer tussen twee treinen zit wordt de achterste trein automatische afgeremd. Zo ontstaat optimale veiligheid.

Uitbreiding

In Taiwan rijdt momenteel ook een kogeltrein van de hoofdstad Taipei naar de havenstad Kaosiung. In anderhalf uur heeft de trein 300 kilometer overbrugd. Een afstand waar men voorheen vijf uur voor nodig had. De hogesnelheidstrein is inmiddels iets heel gewoons in Japan. Als mensen met de trein gaan nemen ze automatisch de hogesnelheidstrein. Een afstand van 1200 kilometer wordt binnen vijf uur gemaakt. Na een vermoeiende dag werken is het dus mogelijk om rond 17.00 de trein te nemen waarna je om 23.00 thuis bent. Dat is met de auto onmogelijk.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Shinkansen (hogesnelheidstrein in Japan)"

Infoteur: Bartw
Gepubliceerd: 01-03-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!