InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Hoe werkt het metrosysteem in Amsterdam?

Hoe werkt het metrosysteem in Amsterdam?

Hoe werkt het metrosysteem in Amsterdam? Wil je een dagje naar bijvoorbeeld de RAI, de Arena, of een andere locatie in Amsterdam? Pak de metro. De metro is snel, stopt bij heel veel verschillende locaties, is goedkoop en bovendien beter voor het milieu dan de auto. Toen de metro aangelegd werd, was er nog veel weerstand tegen de plannen. Vandaag de dag is de metro echter voor de meeste Amsterdammers vanzelfsprekend. Voor mensen van verder weg kan het metrosysteem van Amsterdam wat ingewikkeld zijn. Daarom een korte uitleg van de metro in Amsterdam: onder andere welke trajecten er zijn en lijnen er zijn wordt in dit artikel besproken. In Amsterdam zijn er vijf verschillende metrolijnen te vinden. Iedere metro komt om de 10 minuten.
  • Metrolijn 50: Isolatorweg – Gein: dit is de enige metrolijn die niet vanaf het Centraal Station vertrekt.
  • Metrolijn 51: Centraal station – Amstelveen Westwijk
  • Metrolijn 52: Noord – Zuid
  • Metrolijn 53: Centraal station – Gaasperplas
  • Metrolijn 54: Centraal station – Gein

Belangrijke richtingen

Centrum

Vanwege de vele reizigers tussen het centraal station en metrohalte Spaklerweg, rijden er drie lijnen hetzelfde traject: metro 51, 53 en 54. Mocht je dus een bezoek willen brengen aan het centrum van Amsterdam, zoals het Waterlooplein en het Weesperplein, dan kun je deze drie metro’s pakken. Je zal meestal niet langer dan drie minuten hoeven te wachten voordat er een metro komt.

Slotervaart

Wil je richting Amsterdam-West, Slotervaart en Osdorp, of bijvoorbeeld naar Station Sloterdijk, dan kun je met metro 50. Deze metro eindigt bij station Isolatorweg.

Buitenveldert en Amstelveen

Wil je richting Buitenveldert, Amstelveen en bijvoorbeeld station Zuid, dan kun je metro 51 pakken. Deze metro eindigt bij station Westwijk.

Gaasperplas

Wilt je richting Diemen en Gaasperplas, dan kun je metro 53 pakken.

Amsterdam Zuid-Oost

Als je richting de Arena, Bullewijk (IKEA), Holendrecht (Academisch Medisch Centrum) of Gein wilt, kun je metro 54 pakken. Tevens stopt metro 50 in Gein. Deze metro gaat niet via station Spaklerweg naar station Isolatorweg.

Stations

  • De stations van metrolijn 50 zijn op volgorde: Isolatorweg, Station Sloterdijk, Burgemeester De Vlugtlaan, Jan van Galenstraat, Postjesweg, Station Lelylaan, Heemstedestraat, Henk Sneevliegtweg, Amstelveenseweg, Station Zuid, Station Rai, Overamstel, Van Der Madeweg, Station Duivendrecht, Strandvliet, Station Bijlmer ArenA, Bullewijk, Station Holendrecht, Reigersbos en Gein.
  • De stations van metrolijn 51 zijn op volgorde: Centraal station, Nieuwmarkt, Waterlooplein, Weesperplein, Wibautstraat, Amstelstation, Spaklerweg, Overamstel, Station RAI, Station Zuid, De Boelelaan/VU, A.J. Ernststraat, Van Boshuizenstraat, Uilenstede, Kronenburg, Zonnestein, Onderuit, Oranjebaan, Amstelveen Centrum, Ouderkerkerlaan, Sportlaan, Marne, Gondel, Meent, Brink, Poortwachter, Spinnerij, Sacharovlaan en Westwijk.
  • De stations van metrolijn 52 zijn op volgorde: Noord, Noorderpark, Centraal Station, Rokin, Vijzelgracht, De Pijp en Station Zuid.
  • De stations van metrolijn 53 zijn op volgorde: Nieuwmarkt, Waterlooplein, Weesperplein, Wibautstraat, Amstelstation, Spaklerweg, Van der Madeweg, Venserpolder, Diemen Zuid, Verrijn Stuartweg, Ganzenhoef, Kraaiennest en Gaasperplas.
  • De stations van metrolijn 54 zijn op volgorde: Nieuwmarkt, Waterlooplein, Weesperplein, Wibautstraat, Amstelstation, Spaklerweg, Van der Madeweg, Station Duivendrecht, Strandvliet, Station Bijlmer ArenA, Bullewijk, Station Holendrecht, Reigersbos en Gein.

Overstappen

De belangrijkste overstaphaltes zijn: Amsterdam Centraal Station, Amsterdam-Zuid, Spaklerweg en Van Der Madeweg.

Vergeet niet in- en uit te checken

Het Amsterdamse metrosysteem werkt met de OV-chipkaart. Het is daarom van belang dat je zowel in- als uitcheckt. Dit kan bij poortjes of paaltjes waar aangegeven staat dat je er kunt in- of uitchecken. Zwartrijden kan je een boete van 90 euro opleveren.

Meer informatie

Voor meer informatie kun je kijken op http://www.gvb.nl/
© 2013 - 2019 Maaikes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Metro (stadsspoorweg)Metro (stadsspoorweg)Een metro, of stadsspoorweg, is een snel middel van het openbaar vervoer voor het vervoeren van passagiers in stedelijke…
Kamperen in AmsterdamWanneer je overnachten in een hotel niets vindt, of je bent iemand die graag het avontuurlijke opzoekt, of je kiest ervo…
Openbaar vervoer Amsterdam op KoningsdagOpenbaar vervoer Amsterdam op KoningsdagOp Koningsdag gaan veel mensen naar Amsterdam. De stad is daardoor overvol en het is dan ook zeker niet aan te raden om…
VT Wonen & Design Beurs 2018: openingstijden en ticketsVT Wonen & Design Beurs 2018: openingstijden en ticketsDe plek waar je moet zijn om inspiratie op te doen voor een verbouwing, verhuizing of de inrichting van je huis is de VT…
Je auto op Koningsdag in Amsterdam parkeren?Je auto op Koningsdag in Amsterdam parkeren?Waar kan je auto parkeren op Koningsdag? Openbare parkeerplaatsen zijn gratis op Koningsdag, maar hoe vind je een plekje…
Bronnen en referenties
  • GVB, http://www.gvb.nl/reisinformatie/plattegronden/Pages/Metrostations-kaart.aspx, geraadpleegd op vrijdag 17 mei 2013

Reageer op het artikel "Hoe werkt het metrosysteem in Amsterdam?"

Reacties

Brandsen, 10-05-2017 09:35 #2
Wij moeten voor onderzoek naar het amc willen gebruik maken van de metro maar zijn niet in bezit van ov kaart.kunnen wij een vervoerskaartje kopen? Waar en?Groet M Brandsen

Peerbooms, 11-04-2015 14:47 #1
Overstapstations missen meest gunstige perronaanduiding. Bijv. overstappen op hetzelfde perron van metro nr. :… naar metro nr.:…
Of : overstap op ander perron. Inchecken. of uitchecken bij overstap van metro naar metro? Bijv. Van station zuid a dam naar station zuid diemen

Infoteur: Maaikes
Gepubliceerd: 17-05-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Reacties: 2
Schrijf mee!