InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Schade door verkeersdrempels

Schade door verkeersdrempels

Overal zijn ze te vinden, de verkeersdrempel. In dorpen en steden en ze dienen om de snelheid van al het verkeer in een straat of woonwijk te verminderen. De verkeersdrempels zijn er in verschillende soorten en maten. Helaas levert de verkeersdrempel ook regelmatig schade op aan een auto of scooter.

Algemeen

In steeds meer steden en woonwijken worden ze aangelegd, de verkeersdrempel. De heuvel waarvoor je, wil je de auto niet helemaal aan duigen rijden, wel moet afremmen. Het doel hiervan is dat er niet zo hard gereden kan worden in een bepaalde straat of wijk. Maar zijn ze wel effectief en veroorzaken ze niet extreem veel schade aan auto’s?

Wat is een verkeersdrempel

Een verkeersdrempel is een infrastructurele aanpassing. De omschrijving van een verkeersdrempel is: “een plaatselijke verhoging op de openbare weg, in de vorm van een sinuslijn, bedoeld om de bestuurders fysiek te dwingen de snelheid van hun voertuig te minderen”.

Zijn lengteprofiel is bedoeld om een ongemak te veroorzaken, stijgend in functie van een toenemende snelheid bij het overrijden. De snelheid waarmee men zonder problemen over een drempel kan rijden is afhankelijk van het soort drempel en het voertuig waarin men rijdt.

In 1998 is er een Koninklijk Besluit uitgevaardigd waarin de toegelaten drempels en plateaus nauwkeurig worden omschreven. Ze moeten op ook afstand duidelijk zichtbaar zijn en met borden worden aangekondigd. De wegbeheerders werden gesommeerd de verhogingen aan te passen.

Soorten verkeersdrempels

In Nederland is de standaarduitvoering een lengteprofiel in sinusvorm, met een lengte van 4,80 meter. De hoogte bij deze vorm verkeersdrempels is 8 tot 12 cm. Volgens berichtgeving zijn diverse drempels in Nederland te hoog of te smal.

Dan zijn er ook nog de zogenaamde verkeersplateau’s, langer dan een drempel. Het heeft een opwaartse helling, een vlak gedeelte en dan weer een dalende helling. De aanbevolen hoogte is 10 tot 12 cm, maar een gelijke hoogte met de stoep (max. 15 cm) is ook toegestaan. Deze vorm van drempels zijn voornamelijk op kruispunten te vinden. Zeer geschikt voor het beschermen van een zebrapad.

Schade door de drempels

Volgens de BOVAG worden jaarlijks ongeveer 300.000 auto’s beschadigd door een verkeersdrempel. Wanneer een eigenaar van een auto kan aantonen dat de drempel te hoog is, of op andere manieren niet voldoet aan de wetgeving, voor de voorgeschreven snelheid is het mogelijk de gemeente aansprakelijk te stellen voor de schade.

Men moet ook kunnen aantonen dat er geen, of onvoldoende verkeersborden bij de drempel(s) geplaatst staan, welke aangeven dat er een drempel aankomt. De wegbeheerder is niet altijd op de hoogte van een of meerdere gevaarlijke situatie’s. De borden die er horen, kunnen door vandalen zijn weggehaald of ondergekladderd.

Het is daarom altijd verstandig om foto’s te maken van de situatie wanneer er schade door een gebrekkig wegdek ontstaat. Laat de schade door een deskundige vaststellen en neem daarna contact op met de rechtsbijstandverzekering (als u die heeft), deze kan de wegbeheerder aansprakelijk stellen.

Interessant om te weten

In het Belgische Antwerpen is een onderzoek verricht naar aanleiding van de verkeersdrempel. Dit heeft naar voren gebracht dat de verkeersdrempel flink bijdragen aan de luchtverontreiniging, vooral door het optrekken van een voertuig na de verkeersdrempel.
Gerelateerde artikelen
Auto kopen bij een dealer, bovag garage of een handelaar?Auto kopen bij een dealer, bovag garage of een handelaar?U kunt het beste een auto kopen bij een betrouwbare merkdealer. Zij hebben echter als nadeel dat zij meer vragen voor ee…
Autoschade claimen of schade zelf betalen?In tegenstelling tot de meeste andere verzekeringen heeft het claimen op een autoverzekering gevolgen voor de hoogte van…
Tweedehands auto kopenTweedehands auto kopenEen nieuwe auto kopen is voor vele mensen een te grote uitgave. Een tweedehands auto is een goedkoper alternatief die we…
Auto occasions, waar moet u op letten?Auto occasions, waar moet u op letten?Tweedehands auto kopen, waar moet u op letten? Als u een occasion gaat kopen is het belangrijk dat u een goede auto koop…
Wees gladde autoverkopers te slim af. Koop veilig!Wees gladde autoverkopers te slim af. Koop veilig!Kiezen voor een gebruikte auto kan veel geld besparen. Maar pas op: geen twee auto’s zijn hetzelfde. Elke auto heeft een…

Reageer op het artikel "Schade door verkeersdrempels"

Reacties

Dcm, 19-05-2015 17:20 #5
De genoemde hoogte van de drempels is vaak niet het probleem. Het probleem met drempels is vaak dat de op en afrit te steil zijn, waardoor de schade aan auto's ontstaat. Achterkant van de auto komt dan te snel naar beneden en loopt schade op

Rudi, 04-04-2012 16:20 #4
Hoe ver moet een drempel daadwerkelijk van een woning geplaatst worden i.v.m.
geluids- en gedreunhinder?

Martijn, 07-02-2012 06:57 #3
Welke wetgeving? Voor drempels is geen wet, maar een richtlijn. Het woord zegt het al richtlijn, hieraan hoef je je dus niet te houden. Richtlijnen worden door de rechters ook niet gezien als iets waar je je moet houden. Veel succes met het claimen van schades, wordt een moeilijke klus.

Sander Snijder, 29-08-2011 14:55 #2
De drempels van Zeewolde kan iedereen wel wat van vertellen maar bepaalde drempels moet je gewoon terug naar zijn 1 om erover heen te kunnen met een standaard auto. Zo bijvoorbeeld de drempel op de Koraal in Zeewolde. Ik heb zelf 2 auto's en een daarvan heb ik laten schorsen want ik wou hem eigenlijk verkopen maar moest nog een apk hebben en deze werd niet goedgekeurd wegens kapotte vering en schokbrekkers. Nou heb ik zins 8 maanden een 2e auto gekregen van een ervenis en de auto was zo goed als nieuw en nu 8 maanden later zijn ook van deze auto de veringen kapot. Wat moet ik doen?
Wie kan mij helpen?

Rob Bastiaens, 09-03-2011 13:00 #1
Het volgende overkwam ons in Belgiië: in Clermont of Battice (ga nog ter plekke kijken) ligt een verkeersdrempel op een niet te verwachten open plek. Voornoemde drempel is zo gevaarlijk dat we er met zeer lage snelheid overheen reden. Dit gedrocht heeft met grote zekerheid al menig auto in de vernieling laten rijden, zo ook de mijne. We zijn van plan om de gemeente aansprakelijk te stellen voor de grote schade aan onze auto en de ellende die dit veroorzaakt heeft. Helaas weten we niet of we genoeg rechtsmiddelen naar Belgische norm hebben voor een kort geding. Kunt u hier iets over zeggen?

Infoteur: Storm
Laatste update: 30-06-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Schrijf mee!