InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Auto versus openbaar vervoer

Auto versus openbaar vervoer

Auto versus openbaar vervoer We kennen allemaal het fileprobleem en de stijgende brandstofprijzen. Ondanks deze twee negatieve factoren kiest de gemiddelde Nederlander er nog steeds voor met de auto naar het werk te gaan. Het openbaar vervoer wordt als negatief, ongemakkelijk en altijd te laat aangemerkt. Hier de voor- en nadelen op een rijtje

Voordelen auto

  • Eén vervoermiddel van deur tot deur
  • Lekker op “jezelf”, geen last van het rumoer van anderen
  • Snel, wanneer en geen files zijn
  • Met meer mensen samen reizen kost net zoveel als met één persoon
  • Gemakkelijk spullen vervoeren

Nadelen auto

  • De kosten zijn hoog (aanschaf, belasting, verzekering, brandstof, keuring)
  • Meer luchtvervuiling
  • De steeds maar weer toenemende files
  • Risico op ongevallen is hoger
  • Bij defecten hoge reparatiekosten
  • Lastig parkeren/parkeerkosten
  • Bij pech onderweg wachten langs de kant van de (snel)weg
  • Diefstal/inbraakgevoelig

Voordelen Openbaar Vervoer

  • Geen aanschafkosten, verzekering, belasting
  • Relaxed op weg, gelegenheid om dingen door te nemen, een boek te lezen, films te kijken op je I-pod, reizen kan samengaan met ontspanning
  • Mensen ontmoeten
  • Meer lichaamsbeweging
  • Eventueel kortere reistijd
  • Door de mogelijkheid van het nemen van een abonnement goedkoper

Nadelen Openbaar Vervoer

  • Vervoermiddel kan te laat zijn, bussen kunnen uitvallen
  • Treinroutes kunnen gestremd raken, waardoor men moet omreizen
  • Drukte/geen zitplaats kunnen krijgen
  • Reizen met losse is kaartjes prijziger
  • Vaak langere reistijd
  • Aan tijd gebonden

Wat is rendabeler?

Wanneer men 50 km of verder van het werk af woont, dan loont het om te kijken wat financieel meer rendabel is, auto of openbaar vervoer. Als voorbeeld een globale schatting voor een gezin van 4 personen.

  • Vader reist dagelijks 50 km per enkele reis
  • Moeder reist dagelijks 40 km per enkele reis
  • 2 kinderen reizen dagelijks 15 km met de bus naar school

Wanneer vader een middenklasser auto heeft zal hij aan brandstof (benzine) ca. 7,2 liter per dag verbruiken. Bij de huidige brandstofprijzen zal dit voor een auto op loodvrije benzine ca. € 11,30 per dag zijn. Moeder zal ca. 5,7 liter per dag verbruiken, dit kost aan loodvrije benzine ca. € 8,95 per dag. Bij een vijfdaagse werkweek zijn vader en moeder samen € 101,25 per week kwijt. Dit is per maand ruim € 400,-- alleen al aan brandstofkosten (mits men filevrij reist, bij files zijn de brandstofkosten hoger). Voor het openbaar vervoer zal er voor een afstand van ca. 15 km. Voor de twee kinderen een busabonnement van ca € 60,-- per kind per maand nodig zijn. Per maand geeft het gezin ca. € 520,-- uit aan kosten voor vervoer. Gaan zowel vader als moeder in het vervolg per bus, tram of trein reizen, dan kanl dit voor het gezin een stap naar een aardige besparing zijn. Wanneer vader bij de NS een OV-jaarkaart bestelt kosten dit € 3,677.00 per jaar, inclusief bijkaarten voor het gezin kost dit: € 4,456.50 per jaar totaal. De moeder moet in dit geval in de ochtend, wanneer zij voor 9.00 uur wil reizen met de trein (voordeelurenabonnement), een kaartje voor een enkele reis bijkopen. Met al het andere openbare vervoer kunnen zij en de kinderen dagelijks, de gehele dag vrij reizen. Omdat het gezin op deze manier in ieder geval één auto weg kan doen zal er een aanzienlijke kostenbesparing zijn. Ook wanneer (leden van) het gezin in het weekend of in de vakanties willen reizen, dan is dit volledig gratis wanneer zij met het openbaar vervoer reizen in tegenstelling tot het reizen met de auto.

Afweging

Natuurlijk prevaleert het gemak van een auto altijd boven het openbaar vervoer. In de auto stappen, wegrijden op alle mogelijke tijden die jou uitkomen is altijd te verkiezen boven wachten op bussen, treinen, trams, metro’s. Ook wanneer je uitgaat en het wordt laat, hoef je je geen zorgen te maken of je nog thuis komt, je auto brengt je waar je zijn moet op elk gewenst tijdstip. Toch kan het lonen om voor jezelf eens een berekening te maken: wanneer ben je goedkoper uit, bij reizen met de auto of met het openbaar vervoer.

Tips voor reizen met de auto

  • Plan je reis van te voren via een routeplanner
  • Schaf een navigatiesysteem aan, bij files kun je je via een alternatieve route laten omleiden
  • Probeer zo zuinig mogelijk te rijden, zorg dat je banden op druk zijn

Tips voor reizen met het OV

  • Plan je reis van te voren via een OV-planner
  • Raadpleeg een OV-planner vlak voordat je vertrekt op eventuele storingen
  • Zorg dat je bij een eventuele stremming weet via welke route je kunt omreizen
  • Wanneer je om bij je werklocatie te komen een eind moet lopen, neem een opvouwbaar fietsje mee, opgevouwen mag deze gratis mee in het openbaar vervoer
Gerelateerde artikelen
Je auto op Koningsdag in Amsterdam parkeren?Je auto op Koningsdag in Amsterdam parkeren?Waar kan je auto parkeren op Koningsdag? Openbare parkeerplaatsen zijn gratis op Koningsdag, maar hoe vind je een plekje…
9292, reizen met het openbaar vervoerReizen met het openbaar vervoer wordt tegenwoordig steeds makkelijker en aantrekkelijker: u kunt overal komen en u vermi…
Fileproblemen in NederlandDe issue files wordt een steeds groter onderwerp in Nederland. Steeds meer autobanen worden er aangelegd om het probleem…
Vervoersmiddelen om op het werk te komenAls u een nieuwe baan krijgt is het handig om te kijken wat de beste manier is om op het werk te komen. Er zijn verschil…
Amsterdam duurste stad om te parkerenAmsterdam duurste stad om te parkerenParkeren in het centrum van Amsterdam is een probleem. Lukt het u toch om een plaatsje te bemachtigen, dan moet u de hoo…
Bronnen en referenties
  • www.ns.nl voor de prijzen van een OV-jaarkaart

Reageer op het artikel "Auto versus openbaar vervoer"

Reacties

Dirkjan, 13-02-2013 16:54 #5
Wegens lange privéreizen in het weekend en de steeds groter wordende afkeer om de auto te gebruiken in de vrijdagavond spits, gekeken naar de trein als alternatief.

In mijn geval bespaar ik de helft van de kosten i.v.m. de auto. Ik maak dan wel gebruik van een weekendvrij abonnement. Voordeel is dat ik super relaxed aan kom, en mijn portie lichaamsbeweging heb gehad van het rennen van perron naar perron.

Een algemene rekentool bestaat niet. Excel is your friend. Reken uit wat je auto kost (brandstof, belasting, afschrijving, onderhoud) en bepaal op welke tijdstippen je reist. Op basis daarvan ga je naar de NS site en daar zoek je het best passende product bij.

Judith, 17-01-2013 14:35 #4
Ik zoek een ECHTE rekentool om het vergelijk tussen Auto en OV te kunnen maken.
Nergens te vinden. Alleen rekentools voor Auto kopen, leasen of financieren.
Nee… ik zoek een vergelijkings REKENtool Auto vs. OV.
Waar kan ik die vinden? Lijkt me zo'n logische vraag.
Mvg,
Judith

Anoniem, 18-07-2011 17:52 #3
Nog een voordeel van een eigen auto is dat je overal naartoe kan, daar waar sommige locaties moeilijk bereikbaar zijn per openbaar vervoer (locaties waar men per auto sneller is dan via het openbaar vervoer).
Openbaar vervoer is vaak overstappen naar een andere trein of bus, met een (eigen) auto heeft men dat niet.
Zo is de Efteling (vanuit Belgie) makkelijker bereikbaar per auto dan per openbaar vervoer.

Sanne, 08-04-2009 13:45 #2
Hoe is een eventueel langere reistijd precies een voordeel?

R. Verdoold, 28-01-2009 21:27 #1
Leuke vergelijking echter is deze niet volledig. Na een aantal jaren met de trein gereisd te hebben in combinatie met een vouwfiets (brompton dus wel een die klein is), ben ik overgestapt op de auto. De vergelijking is juist, reizen met de trein is goedkoper, of net zo duur als met de auto. Echter kan ik uit ervaring spreken dat je het reizen met de auto niet mag vergelijken met een trein reis in de 2e klasse. Ik had vaak niet de mogelijkheid om te kunnen zitten. In Nederland koopt men namelijk een vervoersbewijs en geen plaatsbewijs. Je hebt dus geen recht op een stoel en met de auto wel. Een tweede argument is de punctualiteit, die anno 2009 nog steeds te wensen over laat. Gedurende alle vertragingen die ik gehad heb en dat zijn er voor 3 jaar lang wekelijks 3 gemiddeld wist maar van 2 keer de NS waar het treinstel was. De vertraging liep meestal dan al gauw op uitlopend van 15 tot 45 minuten. Meestal rond de 25 zodat je net geen recht hebt op teruggave van geld. Het reizen per auto moet dus wel degelijk vergeleken worden met een 1e klas trein reis en die zijn velen malen duurder. Ik rij nu dagelijks met mijn 20 jaar oude auto van Deventer naar Enschede en visa versa. Per dag scheelt het me 4 euro wat ik minder uitgeef. Afgezien van de dagen dat ik niet naar Enschede zou moeten, dan moet ik een extra kaartje aanschaffen terwijl ik ook al mijn reis naar Enschede heb betaald heb met mijn jaarabonnement. Met de auto is meestal 10 to 15 minuten sneller (ik rij 100 op de snelweg een trein rijd 130 op het zelfde stuk). Op dit moment ben ik op zoek naar een nieuwe auto welke minstens 2x zo zuinig is hiermee worden de kosten van reizen per trein helemaal hoger.
Als de overheid en de NS zo graag mensen in de trein willen hebben een aantal woorden: Prijs, kwaliteit, punctualiteit en service. Op dit moment zijn deze hoog of ver te vinden, met hier en daar een uitzondering van een vriendelijke conducteur, ja het zijn ook maar mensen en er lopen overal goede en slechte rond. En nu heb ik het nog niet gehad over de reis van Deventer naar Schiphol want deze is maar 1x per uur mogelijk aangezien je toch in 80% van de gevallen je overstap mist in Amersfoort in de ochtendspits.

Infoteur: Ceetee
Laatste update: 08-04-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Schrijf mee!