Pech onderweg in de winter, is het te voorkomen?
De een heeft een auto als statussymbool, de ander rijdt gewoon graag in een auto en weer iemand anders ziet het slechts als vervoersmiddel. Echter, voor iedereen achter het stuur geldt dat de auto je van A naar B moet brengen en bij voorkeur zonder (auto)zorgen. Dat laatste is helaas niet altijd het geval en de koude wintermaanden zijn bij uitstek de maanden dat de hulpdiensten er nogal eens aan te pas moeten komen. Waar gaat het dan zoal over en kan je het voorkomen?
De auto onderweg
Sinds de eerste op waterstofgas rijdende auto uit 1862 en de auto met benzinemotor uit 1885, zijn we al actief bezig met het doorontwikkelen van de auto. Inmiddels zijn we steeds actiever met bijvoorbeeld elektrische auto’s en auto’s op zonnecellen. Dit omdat de traditionele auto’s sterk vervuilend zijn. Toch neemt dit alles niet weg dat, wat voor ontwikkeling we ook doormaken, er altijd auto’s langs de weg staan met pech. Een oude(re) auto omdat iets mogelijk gewoon ‘op’ is en een nieuwere omdat de elektronische installatie een defect heeft. Immers, je kunt bij een nieuwe computer of televisie ook plotseling en vooral onverwacht met pech kunnen komen te zitten.
Pechgevallen in de winter
In de winter meer dan in de zomer wil de auto nog wel eens met pech langs de weg staan. Het is dan prettig om of bijvoorbeeld de ANWB of een andere vergelijkbare technische partij op te kunnen roepen. Immers, je kunt zelf wel handig zijn, maar dan heb je nog niet alle spullen voor handen om de auto weer onderweg te krijgen.
Bron: Clker Free Vector Images, Pixabay Waar gaat het vooral en in deze volgorde om:
- De lege of kapotte accu
- De lekke band
- De kapotte dynamo
- Een willekeurige elektronische storing
- Autosleutel in de auto gelaten
- Een kapotte startmotor
- De verkeerde brandstof in de tank
- Een kapotte lamp (koplamp of achterlicht)
- Een defecte kabel
- Een kapotte brandstofpomp
Zomer of winter verschil?
Nu zijn er zaken die ook in de zomer veel voor kunnen komen, want bijvoorbeeld de verkeerde brandstof in je tank doen kan je net zo goed in de zomer gebeuren. Toch zijn we in de winter wat meer gehaast, door de kou of de neerslag waar we snel bij vandaan willen.
Oplossingen
Voor sommige zaken worden weer oplossingen bedacht, want bij steeds meer auto’s kan je de sleutels niet in een afgesloten auto laten liggen. Bij de meeste auto's is het slot inmiddels zo ingericht dat je altijd alleen met de sleutel de auto op slot kunt doen.
Kan je pech onderweg voorkomen?
Het spreekt voor zich dat het altijd goed is dat je periodiek de auto een onderhoudsbeurt in de garage laat geven. Sommige mensen zijn bang dat de garage hoge rekeningen gaat sturen, maar je kunt prima afspraken maken over ‘extra zaken’ die ze constateren. Niet alles hoeft direct vervangen te worden, maar je bent wel voorbereid en je hebt de keuze.
Bron: Krzysiek, Pixabay Vervangen van onderdelen
Natuurlijk zijn er ook altijd zaken waar de garagehouder je niet op kan voorbereiden. Bijvoorbeeld bij een accu kan geconstateerd worden dat deze richting einde levensduur gaat, maar moet je hem dan al vervangen? In principe niet, want je kunt er zomaar nog een heel eind mee rijden. Dat wil vervolgens ook zeggen dat als je ergens op enig moment je motor wilt starten, deze het niet doet. De accu kan dan leeg zijn, maar een monteur heeft snel genoeg geconstateerd of deze leeg of echt kapot is en dus vervangen moet worden.
Een ander voorbeeld is de dynamo die niet zelden binnen afzienbare tijd na het vervangen van de accu stopt met werken. Je kunt ervoor kiezen om bij het vervangen van de accu ook de dynamo te vervangen, maar de dynamo kan ook zomaar nog een hele tijd meegaan. Dus is het niet logisch de dynamo op dat moment te vervangen.
Bron: Larsbibow, Pixabay En dan zijn er nog de banden, want die moeten volgens de Nederlandse wet qua profiel over het gehele loopvlak minimaal 1,6 mm zijn. Vaker houdt men echter 2 mm aan om enige marge te hebben. Dat kan men bij de onderhoudsbeurt controleren. Echter, als je op je weg ergens je band dusdanig beschadigd dat deze leeg loopt, dan kan je dat toch niet altijd voor zijn. Wat je wel kunt doen is altijd een reserveband in de auto hebben liggen. Dit is niet bij alle auto’s standaard, maar misschien wel handig om op eigen kracht weer thuis of bij de garage te kunnen komen.
Bij lampen is het zo dat ze een bepaalde levensduur hebben en als er geconstateerd is dat er één lamp kapot is, laat dan ook direct dezelfde lamp aan de andere kant vervangen. De kans is groot dat deze ook binnen afzienbare tijd kapot gaat. Je kunt met een kapotte lamp overigens wel thuiskomen, maar in de avonduren mag je volgens de Nederlandse wet niet met deels kapot licht rijden.
Zelf aan de slag
Om de auto op de winter ‘voor te bereiden’ zijn er ook wel wat zaken die je zelf kunt doen, ook als je niet technisch bent. Te denken valt aan:
Bron: Canislupus, Pixabay
- Maak de rubbers die rondom je deuren zitten schoon en smeer deze in. Er zijn speciale smeersels voor te koop, maar met wat talkpoeder kom je ook een heel eind.
- Zorg dat er een setje voor de winter klaar ligt. Hierin moet zitten: ruitontdooier, slotontdooier en ijskrabbers (eventueel met want er aan vast). Wil je het setje in de auto hebben, laat de slotontdooier er dan uit.
- Heb je zomer- en winterbanden, wissel deze dan tijdig.
- Doe antivries in je ruitensproeier.
- Wil je niet de voorruit hoeven krabben, zorg dan dat je een speciale deken hebt om de voorruit mee te bedekken.
Tot slot
Het is duidelijk, je kunt niet alles voor zijn. Toch kan je wel je auto zoveel als mogelijk in topconditie houden. Dit kan de kans op pech onderweg zeker iets verkleinen, maar niet geheel voorkomen. De een kan veel zelf en de ander moet de auto naar de garage brengen. Ben ook in de garage altijd duidelijk wat je wilt en wat niet, al was het maar om de kosten binnen de perken te houden. Zo heb je de meeste kans om zorgeloos met de auto op weg te gaan.