InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Keurmerken touringcars en taxiís

Keurmerken touringcars en taxiís

Keurmerken touringcars en taxiís Mede dankzij de Stichting Keurmerk Touringcarbedrijf neemt de kwaliteit en de veiligheid van het vervoer per touringcar van jaar tot jaar toe. Dat geldt voor recreatief, toeristisch en zakelijk vervoer. Voor passagiers betekent het een extra garantie als gereisd wordt met een erkend bedrijf. Die garanties liggen op een aantal gebieden zoals comfort, dienstbaarheid, goede verzekering, naleving wetgeving en voorschriften, vakbekwaamheid en veiligheid. Naast een keurmerk voor touringcars bestaat er ook een voor taxiís.

Doel en samenwerking

Stichting Keurmerk Touringcarbedrijf bestaat sinds 1994 en is opgericht door KNV Busvervoer. De stichting heeft als doel het bewaken van de kwaliteit van het reizen met een touringcar. Er wordt door de stichting samengewerkt of nauw contact onderhouden met diverse organisaties zoals:
  • ANVR bustouroperators
  • Touringcarbouwers uit de RAI Vereniging
  • Touringcarondernemers verenigd in Koninklijk Nederlands Vervoer
  • ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport)
  • KLPD (Korps landelijke politiediensten)
  • RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer)
  • Stichting FSO/STO
  • VVN (Veilig Verkeer Nederland)

Behandeling aanvraag keurmerk

De aanvraag voor het keurmerk wordt beoordeeld door een speciale commissie. De leden van die commissie hebben geen zakelijke belangen in de touringcarbranche. Zij behandelen de aanvraag op gegevens waaruit niet kan worden afgeleid om welk bedrijf het gaat. Bezwaar maken tegen de beslissing van de commissie kan in eerste instantie bij die commissie en eventueel is beroep mogelijk bij een onafhankelijke beroepscommissie.

Voorwaarden voor keurmerk

Om keurmerkhouder te worden moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan zoals onder meer:

Vakbekwaamheid

Bij de vakbekwaamheid van de medewerkers dient klantvriendelijkheid voorop te staan. De vakbekwaamheid uit zich voor een groot deel in het bezitten van de nodige papieren en diplomaís.

Technische controles

De gebruikte touringcars moeten een kwaliteitsproduct bij uitstek zijn in verband met de veiligheid en het comfort. Technische controles door de Rijksdienst voor het Wegverkeer zijn verplicht waardoor de touringcarpassagier met een veilig gevoel kan reizen.

Voorschriften

De voorschriften voor de rijtijden en rusttijden moeten strikt worden nageleefd evenals andere regelgeving die van toepassing is. Ook hier wordt van overheidswege op toegezien door controles die uitgevoerd worden door de Inspectie Leefomgeving en Transport.

CAO

Andere regelgeving is opgenomen in de van toepassing zijn de cao.

Verzekering

Uiteraard dient een bedrijf adequaat verzekerd te zijn.

Sticker als herkenning van vakbekwaamheid

Of een touringcarbedrijf beschikt over het keurmerk kan door de klant zelf worden nagegaan. Naast de entreedeur aan de zijde van de chauffeur moet zich een genummerde sticker bevinden alsmede aan de achterkant van de touringcar. Die sticker dient van het lopende jaar te zijn. Ook voeren alle bedrijven met het keurmerk het bedrijfsschild van de stichting en zijn in het bezit van een jaarcertificaat met logo dat ook als bewijs van het bezit van het keurmerk kan dienen.

TX-Keur als extra garantie voor taxiís

TX-Keur betreft een keurmerk voor taxiís. Het bezit van een TX-Keur kan een reden zijn waardoor opdrachtgevers in het contractvervoer kiezen voor een bepaald vervoersbedrijf. Klanten kunnen er op rekenen dat ze op een veilige en comfortabele manier worden vervoerd door een bedrijf dat het keurmerk bezit.

Jaarlijkse controles

De blijvende waarde van een eenmaal binnengehaald keurmerk wordt gewaarborgd door jaarlijkse controles en voortdurende tussendoorcontroles op straat en bij ziekenhuizen, scholen en instellingen waar veel taxiís komen.

Eisen

Vervoersbedrijven met een keurmerk voldoen aan een aantal eisen waardoor ze betrouwbaar zijn. Er wordt door vakbekwame chauffeurs gereden in autoís die aan strenge veiligheidseisen voldoen. Chauffeurs worden ook regelmatig bijgeschoold en zijn vriendelijk en klantgericht.

Herkenning

Of een vervoerder in het bezit is van een keurmerk kan worden herkend aan een blauwe sticker die verplicht is bevestigd rechts op de voorruit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huren bus of touringcarHuren bus of touringcarEen touringcar is een variant op de autobus, maar dan in een luxere vorm. Een touringcar kan worden gebruikt voor person…
Vervoersbedrijf Van Driel klantvriendelijk en met keurmerkenHet in het Brabantse Oss gevestigde familiebedrijf van Van Driel begon ooit in januari 1973 als taxibedrijf en groeide u…
Vakbekwaamheid code 95 halen: basiskwalificatie & nascholingVakbekwaamheid code 95 halen: basiskwalificatie & nascholingHoe haal je je vakbekwaamheid code 95 snel en goedkoop? Onder welke regeling val je gezien de datum waarop je je rijbewi…
Wat is fair trade?Misschien is het je wel eens opgevallen in de supermarkt dat er op sommige producten staat dat ze 'fair trade' zijn. Bij…
Een appartement huren aan de Belgische kustDe Belgische kust is nog steeds een populaire vakantiebestemming voor binnen- en buitenlanders. Kies je logies zorgvuldi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 708065, Pixabay
  • http://www.sktb.nl/info/2/over_ons
  • http://www.tx-keur.nl/consumenten/

Reageer op het artikel "Keurmerken touringcars en taxiís"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 21-03-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Special: Personenvervoer
Schrijf mee!