InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Huren bus of touringcar

Huren bus of touringcar

Huren bus of touringcar Een touringcar is een variant op de autobus, maar dan in een luxere vorm. Een touringcar kan worden gebruikt voor personenvervoer, inclusief bagage. Zowel korte en lange afstanden zijn mogelijk. Touringcars zijn er in diverse vormen en maten en onderverdeeld in de kwaliteitsklasses Tourbus, Tourist Class en Royal Class. In dit artikel een overzicht van zaken waarmee je rekening kunt houden bij het huren van een touringcar.

Inhoud

Bus of touringcar huren

Wanneer je met een grote groep op reis wilt of een uitstapje wilt maken is een touringcar een perfect vervoersmiddel. Standaard heeft een touringcar circa 50 zitplaatsen, maar meer of minder is ook mogelijk. Een groot voordeel van dit type vervoersmiddel is dat het mogelijk is om zeer gericht naar een bestemming te rijden. Met de trein ben je immers gebonden aan stations die soms ver van de bestemming af zijn gelegen.
Hoeveel geld het kost voor de huur is niet exact te zeggen, dit is namelijk afhankelijk van vele factoren. Voorbeelden hiervan zijn hoe groot de bus is die je wilt huren (hoeveel personen), datum, tijdstippen, afstanden, etc. Het beste kan een offerte bij een of meer touringcarverhuurbedrijven worden opgevraagd. Wie goed zoekt op internet vindt vaak een aanbieder die een speciale actie heeft of kortingen aanbiedt.

Luxe en kwaliteit

De touringcarbranche heeft in overleg met de ANVR kwaliteitseisen gesteld voor de verschillende classificaties van touringcars. Het belangrijkste verschil zit in de afstand tussen de stoelen. Om een bus tot een bepaalde klasse te laten behoren moet minimaal worden voldaan aan:

KlasseOnderlinge stoelafstandBreedte zitvlakVerstelbaarheid stoel
Standard Class68 cm40 cm0 graden
Tourist Class75 cm40 cm30 graden
Comfort Class85 cm40 cm35 graden
Royal Class94 cm40 cm45 graden

Verder telt uiteraard ook mee hoeveel faciliteiten er aanwezig zijn. Zo kunnen er bijvoorbeeld catering, toiletten, koffiezetapparatuur, een koelkast en een DVD of videospeler aanwezig zijn. Roken is in touringcars niet toegestaan.

Wat mag u allemaal meenemen in een touringcar?

Een touringcar wordt gekenmerkt door de aanwezige bagageruimte onderin de bus. Het is dan ook toegestaan om je eigen bagage mee te nemen. Meestal geldt hier wel een maximum aan, bijvoorbeeld 20 kilogram. Of huisdieren mee mogen in de bus is per verhuurbedrijf anders, soms zullen ze in een bench moeten worden vervoerd. Ook is het meestal mogelijk om rollators, rolstoelen en zelfs scootmobielen mee te vervoeren. De opslag hiervan zal in sommige gevallen wel in de bagageruimte plaatsvinden.

Veiligheid

Gelukkig staan touringcars als veilig te boek. Het aantal dodelijke ongevallen is relatief zeer laag. De maximumsnelheid is vaak begrensd en ligt vaak op maximaal 100 kilometer per uur. Het is wel belangrijk om een touringcar te huren van een bedrijf dat is aangesloten bij bijvoorbeeld het Keurmerk Touringcarbedrijf. Deze bedrijven moeten voldoen aan diverse voorwaarden om het keurmerk te mogen dragen. Denk aan verplicht onderhoud, scholing van chauffeurs, opvolgen van de rij- en rusttijdenwetgeving, etc.
In een touringcar bent u ook wettelijk verplicht verzekerd. Deze verzekering geldt uiteraard alleen voor de tijd dat u in de touringcar bent, daarbuiten geldt deze verzekering niet. Om dit te ondervangen kunt u bijvoorbeeld een reisverzekering afsluiten.
Een extra veiligheidsmaatregel is dat het verboden is om een touringcar zonder chauffeur te huren (verzekering vervalt dan ook). Kinderen tot en met één jaar mogen bij een volwassene op schoot komen zitten, kinderen die ouder zijn moeten op een eigen stoel plaatsnemen. Tevens is het niet toegestaan om drie kinderen op 2 stoelen te vervoeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
OV-fiets huren: kosten & tarievenTreinreizigers kunnen een OV-fiets huren op het station: een geelblauwe fiets om korte afstanden te overbruggen. De kost…
Skala - verhuur van apparatuurBij het bedrijf Skala kan men allerlei verschillende apparaten huren: tv's, computers, wasmachines, fietsen, enzovoort.
Hoe werkt het puntensysteem bij een huurwoning?Hoe werkt het puntensysteem bij een huurwoning?Wil je een huis huren? Wanneer je je inschrijft bij de woningstichting van jouw gemeente, is de kans groot dat je te mak…
Verhuur springkussenVerhuur springkussenEen kinderfeest is pas echt leuk als er activiteiten bij zijn. Veel ouders nemen de kinderen mee naar een speeltuin of e…
Statafels: huren of kopen?Statafels huren is handig als je een grote groep mensen verwacht en geen ruimte hebt om iedereen te laten zitten. Met st…
Bronnen en referenties
  • www.sktb.nl
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Huren bus of touringcar"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 10-11-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Special: Auto
Schrijf mee!