InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Politie heeft het rijbewijs ingenomen, rijbewijs ingevorderd

Politie heeft het rijbewijs ingenomen, rijbewijs ingevorderd

Politie heeft het rijbewijs ingenomen, rijbewijs ingevorderd Indien men een ernstige verkeersovertreding maakt, bestaat de kans dat de politie het rijbewijs inneemt. Het zorgt ervoor dat men niet verder mag rijden, omdat door de vordering ook de rijbevoegdheid is ontnomen. Wil men verder reizen, dan dient daartoe een familielid of kennis naar de plaats van aanhouding te rijden. Met welke aspecten dien je rekening te houden als je rijbewijs is ingenomen en hoe kun je het weer terugkrijgen?

Rijbewijs ingenomen, rijbewijs ingevorderd

De aanleiding dat je het kwijt raakt

We verplaatsen ons graag op de openbare weg met ons favoriete vervoermiddel de auto. Met je eigen auto heb je alle vrijheid om te doen wat je wilt en kun je overal zo heen gaan. Om ongelukken te voorkomen dient iedereen aan de geldende verkeersregels te houden, opdat iedereen op een verantwoorde manier rijdt. Door onoplettendheid of door onverantwoord gedrag kan de automobilist overtredingen begaan, waarvoor men staande kan worden gehouden. Indien de ernst van de omstandigheid dermate groot is kan ter plaatse het worden ingevorderd.

Alcoholcontrole en overtreding

Wordt men staande gehouden na een delict, dan loopt men kans op een zware boete en dat het papiertje wordt ingenomen. De agent zal een blaastest afnemen waarbij:
  • beginnende autobestuurders niet meer dan 0,2 promille mogen blazen, terwijl dit voor ervaren bestuurders 0,5 promille is;
  • een weigering van een blaastest resulteert in direct inname.

Heeft men echter vijftig kilometer of meer bij auto’s of dertig kilometer of meer met een bromfiets te hard gereden dan wordt het per ommegaande ingenomen (inclusief de correctie over de snelheid).

Zwaarte van feit en rijbewijs ingevorderd

Afhankelijk van de omstandigheden en de ernst van het begane verkeersdelict zal de Officier van Justitie zich over de situatie moeten buigen. Wat was de aanleiding en hoe ernstig zijn de feiten geweest. Daarbij telt het eveneens mee of het een eerste overtreding betreft of dat er reeds enkele de revue zijn gepasseerd. Veelplegers worden vaak zwaarder bestraft. Indien het gaat om een ernstige situatie dan zal men het bewijs niet snel terug zien en zal mogelijk een juridische uitspraak uitsluitsel geven. Betreft het echter een lichte overtreding dan krijgt men het rijbewijs vaak na tien dagen terug.

Wat gebeurt er verder?

Is het rijbewijs ingenomen dan mag men niet verder een voertuig besturen. Men krijgt een bewijs mee waarmee wordt aangetoond dat het is ingevorderd. Daarin staat eveneens contactinformatie van de Centrale Verwerking Openbare Ministerie vermeld. Normaal zal de Officier van Justitie de omstandigheid binnen drie werkdagen bekijken, waarna in tien werkdagen het oordeel volgt. Krijgt men het terug dan was het voorval minder ernstig. Dit is uiteraard anders indien het langdurig wordt bewaard.

Een zwaarder verkeersdelict

Heeft men beschonken achter het stuur gezeten of veel te hard gereden dan wordt het voor de lange termijn ingehouden. Het houdt in dat de situatie voor de rechter ter verantwoording moet verschijnen. Er wordt afgewogen of het noodzakelijk is dat er een complete ontzegging van de rijbevoegdheid wordt aangezegd. Om goed de omstandigheid te beoordelen zal de overtreder ook worden gehoord. De rechter weegt de argumenten van de pleger alsmede van het Openbaar Ministerie af. Uiteindelijk heeft de rechter altijd het eindoordeel omtrent of men het rijbewijs retour krijgt of dat het permanent is ontzegd.

Bezwaar maken en rijbewijs ingenomen

Wordt het rijbewijs blijvend ontzegd, dan mag men geen voertuig meer op de openbare weg besturen. Is het eenmaal besloten dan krijgt men het niet zonder goede reden terug. Bij iedere beslissing van de overheid is er altijd de mogelijkheid om bezwaar te maken. De argumenten dienen dan wel dermate zwaar te zijn dat de beslissing van de rechter in twijfel kan worden gebracht of dat een procedurele fout kan worden aangetoond. Daarnaast is het van belang dat men niet in herhaling valt. Valt de inname te wijten aan boetes dan kan men na het voldoen van die boetes weer de openbare weg op gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rijbewijs ingenomen door de politie en dan…De politie kan uw rijbewijs innemen om verschillende redenen, bijvoorbeeld een grove snelheidsovertreding of overmatig a…
Rijbewijs kwijt door alcoholRijbewijs kwijt door alcoholJaarlijks worden er gemiddeld 30.000 automobilisten aangehouden, waar vervolgens het rijbewijs van ingevorderd wordt omd…
Rijbewijs ingevorderdRijbewijs ingevorderdIn het verkeer is het van belang dat iedereen zich aan de regels houdt. Op overtredingen staan strenge straffen die verg…
Het autorijbewijs voor jongeren onder 18 jaarHet autorijbewijs voor jongeren onder 18 jaarTegenwoordig mogen jongeren vanaf 17 jaar al beginnen met het nemen van rijlessen en al zelfstandig de weg op met 17 jaa…
Bronnen en referenties
  • http://www.webzorg.nl/?pid=334&itemid=137&contentitemid=64

Reageer op het artikel "Politie heeft het rijbewijs ingenomen, rijbewijs ingevorderd"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 08-06-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Special: Rijbewijsregels
Schrijf mee!