InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Vijf redenen om geen nieuwe auto te kopen

Vijf redenen om geen nieuwe auto te kopen

Vijf redenen om geen nieuwe auto te kopen Het kopen van een nieuwe auto is een grote investering. Daarnaast is het een slechte investering, want de waarde van een auto daalt snel. Een nieuwe auto biedt veel comfort en gemak, maar het nadeel is dat de aanschafkosten hoog zijn. Toch kunnen de meeste mensen niet zonder de auto. Het kopen van een gebruikte auto heeft als grootste nadeel dat u vooraf niet weet hoeveel onderhoudskosten u aan de auto gaat krijgen. In dit artikel treft u vijf redenen aan, waarom u geen nieuwe auto moet gaan kopen.

Lening af moeten sluiten om een nieuwe auto te kopen

Na een vakantie is het aankopen van een auto de slechtste reden om een lening af te sluiten. Het gevaar dreigt dat u uiteindelijk de lening nog aan het afbetalen bent, terwijl u de auto niet meer hebt. Door een lening af te sluiten voor een auto, blijft u achter de feiten aan lopen. De betalingen om de lening mee af te lossen zou u beter kunnen gebruiken om te sparen voor de volgende auto. U kunt beter geen nieuwe auto kopen, maar een kwalitatief vergelijkbare gebruikte auto van een paar jaar oud. Dit kan u tot de helft van de aanschafkosten besparen, en dat kunt u mogelijk betalen zonder een lening af te sluiten. Moet u toch lenen? Zorg dan in ieder geval ervoor dat het te lenen bedrag zo laag mogelijk blijft.

De jaarlijkse afschrijving op een nieuwe auto

De eerste jaren dat u de nieuwe auto bezit, gaat u al duizenden euro’s per jaar afschrijven. Op het moment dat u de nieuwe auto komt ophalen bij de dealer, bent u al een groot bedrag kwijt, doordat de auto niet meer nieuw is. Om deze reden kunt u beter een auto kopen die al drie tot vijf jaar oud is. De auto zal nog geen grote onderhoudskosten voortbrengen, en u kunt profiteren van de lagere aanschafkosten van een dergelijke auto.

Aanschafkosten van een nieuwe auto zijn hoog

Een nieuwe auto spreekt aan omdat u de auto volledig naar wens kunt kopen, maar daar hangt wel een prijskaartje aan. U wordt naar de dealer gelokt met de “vanaf” prijs, mar uiteraard hebt u aanvullende wensen, waardoor de kosten verder gaan stijgen.

Nieuwe auto moet uitgebreid verzekerd worden

Een nadeel van een nieuwe auto is ook dat u voor de auto een duurdere verzekering moet afsluiten. Een oudere auto kunt u verzekeren tegen uitsluitend de verplichte WA-dekking, maar een nieuwe auto moet u ook verzekeren tegen schades die u eventueel door uw eigen schuld gaat toebrengen. Voor de zogenaamde WA/Casco dekking betaalt u maandelijks een veel hogere premie.

Druk maken om krasje en deukjes

Een nieuwe auto wilt u uiteraard in perfecte staat houden. U kunt er echter vanuit gaan dat de eerste krasjes binnen een paar maanden op uw auto zitten. Een nieuwe auto wilt u mooi houden, maar u moet wel beseffen dat het een gebruiksvoorwerp is die u onmogelijk in perfecte staat kunt houden. Indien u een gebruikte auto koopt, zult u zich hier minder druk over maken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vijf redenen om geen nieuwe auto te kopen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 22-03-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!