Wielen en banden
De wielen en banden zijn enorm belangrijk voor een auto. Ze hebben ook verschillende functies. Ten eerste dragen ze het voertuiggewicht, ze nemen de oneffenheden in de weg op, verminderen de rijgeluiden, brengen zowel de aandrijf- als de remkrachten over en nemen de dwarskrachten, die voorkomen in bochten, op. De band draagt dus zowel bij aan het comfort en de veiligheid van de inzittenden en ze dragen bij aan een langere levensduur van de auto.
Soorten banden
Er zijn twee typen banden te onderscheiden. Dit zijn de diagonaalband en de radiaalband. Het verschil tussen deze twee banden is dat bij een diagonaalband de verschillende koordlagen diagonaal van hiel tot hiel lopen. Bij een radiaalband is de band uit verschillende lagen opgebouwd. Deze lagen liggen elk naast elkaar onder een hoek van 90° met de rijrichting deze lagen lopen ook van hiel tot hiel. Verder zijn er onder het loopvlak, waar de band contact heeft met het wegdek, ook nog verschillende lagen aangebracht die een hoek van 13° tot 20° vormen met de rijrichting.
De radiaalband heeft een aantal voordelen ten opzichte van de diagonaalband. Diagonaalbanden worden ook niet meer toegepast op personenauto’s:
- Een radiaalband is veel soepeler dan een diagonaalband en hierdoor kan het loopvlak goed in contact blijven met het wegdek.
- Tijdens het remmen worden de schouders van de band tegen het wegdek gedrukt en hierdoor wordt er meer grip en wrijving gecreëerd waardoor de remweg afneemt.
- Door de ligging van de koordlagen ontstaat er bijna geen wrijving in de band en daardoor neemt de levensduur niet zo drastisch af als bij een diagonaalband het geval is.
- Door de grote verticale doorbuigmogelijkheid wordt het comfort verhoogd.
Betekenis bandmarkering
Op een band staat altijd een markering. Een voorbeeld van een dergelijke markering is: 205/55R16 90S. Hierbij staan de gegevens voor het volgende:
- 205 De bandbreedte in millimeters.
- 55 De hoogte/breedteverhouding in %. De hoogte is in dit geval 55% van de breedte.
- R Dit is een radiaalband.
- 16 De velgdiameter in inch.
- 90 Een codecijfer voor het draagvermogen.
- S Een codeletter voor de maximale toegestane snelheid.
Doordat een band tijdens het rijden veel krachten te verduren krijgt zijn er verschillende banden op de markt. De ene band kan beter tegen hogere krachten dan de andere band. Hierdoor heeft elke band een codeletter gekregen met de maximumsnelheid waarvoor die band geschikt is.
- N 140 km/h
- P 150 km/h
- Q 160 km/h
- R 170 km/h
- S 180 km/h
- T 190 km/h
- U 200 km/h
- H 210 km/h
- V 240 km/h
- W 270 km/h
- Y 300 km/h
- VR > 210 km/h
- ZR > 240 km/h
Bandenspanning
Door de banden van een juiste bandenspanning te voorzien zorgt men ervoor dat er veiliger, zuiniger en langer met de auto gereden kan worden. Toch rijden veel automobilisten met een te lage bandenspanning. De spanning van de band moet gecontroleerd worden wanneer deze koud is. Wanneer de temperatuur stijgt, neemt ook de druk binnen in de band toe. Om het verbruik van de auto af te laten nemen doe je er goed aan om de bandenspanning 0,2 bar meer bij te vullen dan staat aangegeven.
Onafgeveerd gewicht
Het onafgeveerde gewicht bestaat uit onderdelen van een auto die het oppervlak van de weg volgen en dus bij elke hobbel van de weg mee op- en neer bewegen. Oftewel, zoals het woord het al zegt het zijn alle onderdelen die niet boven de vering van de auto zitten. Dit is een van de meest belangrijke punten die de wegligging van een voertuig beïnvloeden. Wanneer het onafgeveerd gewicht hoog is zal dit te merken zijn aan een zenuwachtig gedrag van de auto omdat als gevolg van de massatraagheid de wielen en de assen de neiging hebben te gaan stuiteren bij snel op elkaar volgende bewegingen. Daarom is het belangrijk voor zowel het comfort als voor sportief rijgedrag het onafgeveerd gewicht zo laag mogelijk te houden.