Carver One: unieke auto met één voorwiel
Een auto met één voorwiel of een motor met twee achterwielen, hoe moeten we het noemen? Op het eerste gezicht een vreemde verschijning op de snelweg. Maar het is toegestaan en ziet er ontzettend mooi uit. Wanneer je er een door de bocht ziet rijden kun je niet anders dan je voorstellen wat een groot rijplezier dit voertuig de berijder zal opleveren.
Carver One
De Carver
De Carver is a
tilting three wheeler, dat wil zeggen een voertuig met drie wielen dat gebruik maakt van een automatische balanstechnologie waarvan de body in de richting van de bocht meehelt. De eerste commerciële Carver - de Carver One - werd ontworpen voor bestuurder met bijrijder, door het bedrijf Carver Europe. Dit is het voormalige Vandenbrink en is een Nederlands bedrijf. In juni 2009 is het bedrijf failliet gegaan maar dat betekent natuurlijk niet dat de voertuigen van de weg verdwenen zijn.
De Carver combineert in feite elementen van motor en auto, zowel qua uiterlijk als qua design. Van de Carver One wordt gezegd dat het het comfort, de controle en de stabiliteit van een auto heeft, terwijl het ook de dynamische bochtcontrole van een motor bezit.
Afmetingen, power en snelheid
De afmetingen van de Carcer zijn als volgt: 3.4 m in lengte bij 1.3 m in de breedte en 1.4 m in hoogte. Hiermee heeft de Carver een laag en smal profiel net als bij een gewone moter. De Carver weegt circa 640 kg. Dat is ongeveer de helft van een gemiddelde auto en zo'n drie tot vier maal het gewicht van een gemiddelde motor.
De Carver heeft een
660 cc 4-cylinder 16-valve motor met een turbo intercooler die een
power output geeft van 65 bhp (48 kW) bij 7,500 rpm en een
maximum torque van 100 N·m bij 4,000 rpm. Er bestaat de mogelijkheid om de ECU te upgraden zodat hij een 85 bhp (63 kW) output krijgt. De
versnellingsmechaniek is een
5-speed manual en alle wielen zijn uitgerust met
geventileerde schijfremmen. De voorwielen zijn een klein slagje groter dan de achterwielen (17" en 15").
De Carver One heeft onder normale omstandigheden een topsnelheid van 185 km/h. Hij heeft een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 8.2 seconde. Dit is normaal voor een gemiddelde auto en relatief langzaam voor een motor.
Een van de unieke eigenschappen van de Carver One is het "Dynamic Vehicle Control" systeem, dat voor de balans zorgt en volledige stabiliteit biedt onder vrijwel alle omstandigheden. In de regen of met harde zijwind rijden hoeft daarom bijvoorbeeld geen probleem te zijn. De DVC technologie is ontwikkeld door Carver Engineering en wordt nu ook aan andere producten verkocht vanwege de bewezen betrouwbaarheid binnen het vak. Dankzij de DVC technologie is het rijden van bochten gemakkelijk, natuurlijk en plezierig. Dit type techniek wordt nu ook gebruikt in bijvoorbeeld de Persu Mobility van Persu Hybrid.
Welk rijbewijs heb je nodig om te rijden op een Carver?
De Carver mag gereden worden door
iedereen met een autorijbewijs binnen de Europese Unie. Bepaalde landen buiten de Europese Unie accepteren alleen een autorijbewijs mogelijk niet als voldoende. De wegenbelasting die betaald moet worden voor een Carver is in de meeste landen overigens gelijk aan de kosten voor een motor.
Hoe duur is een Carver One?
Zoals gezegd is het bedrijf achter Carver One opgehouden te bestaan. Veel mensen die er een aan willen schafeen zullen dus aangewezen zijn op de tweedehands-markt. De prijzen voor een Carver One beginnen meestal rond de € 25.000 euro. Voor een wat ouder model kun je echter soms al met minder een exemplaar aanschaffen. Daarnaast kun je hem natuurlijk met zo veel extra's uitrusten dat de prijs ook nog duizenden euro's kan stijgen. Wie er over denkt om er een aan te schaffen zou er goed aan doen om er eerst een te
huren. Het huren van een Carver One is in Nederland goed te doen bij een aantal gespecialiseerde verhuurders. Je kunt er dan ook mee op een circuit rijden.