De Chevrolet Camaro
Als concurrentie voor de Ford Mustang, die al twee jaar succesvol bleek te zijn, wilde Chevrolet ook een pony car op de markt brengen. Dit werd uiteindelijk de Chevrolet Camaro, die met enkele jaren onderbreking, tegenwoordig nog steeds leverbaar is.
Onthulling
In 1965 deden diverse geruchten de ronde dat Chevrolet een pony car aan het ontwikkelen was onder de codenaam “
Panther”. Op 21 juni 1966 kwam er bij diverse persjournalisten een telegram binnen dat de wenkbrauwen deed fronsen:
Please save noon of June 28 for important SEPAW meeting. Hope you can be on hand to help scratch a cat. Details will follow... John L. Cutter – Chevrolet Public Relations – SEPAW Secretary."
Een dag later volgde er wederom een raadselachtig telegram:
“Society for the Eradication of Panthers from the Automotive World will hold first and last meeting on June 28... John L. Cutter – Chevrolet Public Relations SEPAW Secretary."
De verbaasde journalisten verzamelden op 28 juni, daar werd de
Chevrolet Camaro voor het eerst voorgesteld. Op 12 september 1966 zou de auto voor het eerst te zien zijn op een autoshow in Detroit. Enkele dagen later, op 29 september, was de auto al verkrijgbaar bij de Chevrolet dealers. Uiteindelijk zou de Camaro 35 jaar lang onafgebroken geproduceerd worden en is de auto tegenwoordig weer terug als een retro model.
Eerste generatie
De eerste generatie Camaro’s werden gebouwd vanaf 1966 (modeljaar 1967) tot en met 1969. Er waren twee carrosserievarianten mogelijk: een
coupe en een
cabrio. De keuze in motoren was het eerste jaar al meteen vrij uitgebreid: Standaard was er een 6cilinder 4.1L motor met 140 of 155pk, optioneel kon gekozen worden voor diverse
V8’s, met 210pk, 255pk of 275pk. Daarnaast was de nu legendarische naam
Z-28 in het leven geroepen, met een 290pk sterke V8. Versie’s met de naam
SS waren verkrijgbaar met 295pk, 325pk of 375pk, allen V8’s. Het eerste modeljaar zou meteen al goed verkopen, met zo’n 100.000 verkochte Camaro’s in diverse uitvoeringen, waarvan 609 Z-28’s. Uiteindelijk zou er in het laatste modeljaar zelfs een V8 met 430pk verkrijgbaar zijn.
Tweede generatie
In februari 1970 werd de tweede generatie voorgesteld. Deze zou uiteindelijk gebouwd worden tot en met 1981, waarbij de carrosserie enkele veranderingen onderging in 1974 en 1978. De styling was totaal anders dan de eerste generatie en vertoonde nu de typische “
haaienneus”. Ook bij deze generatie was er weer een uitgebreid motoraanbod.
Derde generatie
Van 1982 tot 1992 werd de derde generatie gebouwd. Deze werd standaard nu met een 4 cilinder geleverd, echter waren er natuurlijk ook diverse V8’s verkrijgbaar. Het gewicht was nu een flink stuk omlaag gebracht en het design kan tegenwoordig gekenmerkt worden als typisch jaren tachtig. Onder liefhebbers is deze generatie minder gewild, in tegenstelling tot de vorige twee generaties. Ze zijn dan ook vaak al vanaf zo’n 5000 euro te verkrijgen.
Vierde generatie
Vanaf 1993 tot 2002 werd de vierde generatie geleverd, waarmee in 2002 tevens een einde kwam aan de onafgebroken productie van het model. Standaard lag er een 3.4L
V6 in, maar in 1996 werd een 3.8L V6 de nieuwe standaardmotor (in 1995 was deze al als optie verkrijgbaar). Ook bij dit model was er de optie tot een V8, welke bij de Z-28 werd standaard werd geleverd. In 1998 zou het uiterlijk iets gemoderniseerd worden. Helaas was de slecht presterende markt voor sportauto’s de reden voor het stoppen van de productie in 2002.
Vijfde generatie
In 2006 haalde Chevrolet de naam
Camaro weer uit de mottenballen bij de presentatie van de
Camaro conceptcar. Op 10 augustus werd naar aanleiding van de positieve reacties hierop, alsmede de groeiende
retro trend, het groene licht gegeven om de Camaro weer opnieuw in productie te nemen, waarop in 2007 een cabrioversie van de Camaro als conceptcar werd gepresenteerd. De productie is sinds 16 maart 2009 opgepakt en inmiddels zijn ze verkrijgbaar met een 3.6L V6 met 304pk, een 6.2L V8 met 426pk of een V8 met 400pk. Het uiterlijk van de nieuwe Camaro is een rechtstreekse verwijzing naar de allereerste generatie, het zou ook het uiterlijk zijn dat in 2010 de World Car Design of the Year award binnenhaalde, die de jaren daarvoor door de Fiat 500, de Audi R8 en de Audi TT waren gewonnen. Daarnaast werden in 2009 nog de Wheels magazin’s 2009 Best Sports Car Award en de Middle East Car Magazine’s 2009 Best Muscle Car award gewonnen met het nieuwe model. De topuitvoering is nu de SS, verkrijgbaar in twee mogelijke 6.2L V8’s: een met 400 en een met 426pk. Vanaf 2011 is de Chevrolet Camaro waarschijnlijk leverbaar in
Europa.