InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Je auto wassen in de winter

Je auto wassen in de winter

Je auto wassen in de winter Ook in de winter is het heel belangrijk om je auto periodiek goed te wassen of te laten wassen. We wassen onze auto enerzijds om deze er mooi uit te laten zien, maar het wassen heeft ook een andere functie. Door het autowassen worden met name het lakwerk van de carrosserie en rubberen en lichtmetalen onderdelen ook beschermd tegen invloeden van buitenaf.

Winterse weersomstandigheden en beschadiging van de auto

In de zomer kan de felle zon leiden tot schade aan de lak, maar ook in de winter kunnen de weersomstandigheden schade veroorzaken. Denk hierbij aan de invloed van de vele neerslag en modder. Wat echter nog veel erger is, is de schade die pekelresten kunnen toebrengen aan de lak en rubberen en lichtmetalen onderdelen van de auto.

Schade aan carrosserie door pekel

Als er pekel of zoutresten achterblijven op de auto, dan kunnen deze vooral schade aanrichten op plaatsen waar de carrosserie al zwak is of waar de lak al beschadigd is. Pekel in combinatie met sneeuw- of ijsklonters zie je vooral in de wielkasten en aan de onderkant van de auto zitten. Dit zijn nu ook net de plekken waar de carrosserie al het meeste te lijden heeft door bijvoorbeeld steenslag. De carrosserie vertoont hier dan ook bijna altijd zwakkere plekjes of krasjes, waar de pekel als het ware inkruipt en rechtstreeks in contact komt met het al beschadigde metaal. Pekel, vuil en vocht zorgen er dan voor dat het proces van roesten aanzienlijk wordt versneld op deze plekken. Je beseft het beste hoeveel vuil er op de auto komt, wanneer je in en na periodes dat er veel sneeuw is gevallen de zwarte sneeuwresten ziet liggen naast de weg.

Pekel beschadigt ook rubberen, lichtmetalen en kunststoffen onderdelen

Strooizout is niet alleen slecht voor de carrosserie, maar ook voor bijvoorbeeld die mooie lichtmetalen velgen, de kunststoffen bumper en portierrubbers.

Verwijder voldoende vaak de pekel van je auto

Omdat pekel aanzienlijke schade aan je auto kan veroorzaken, is het dus van belang om deze regelmatig te verwijderen. Doe dit dus niet alleen na een periode waarin er gestrooid is, maar ook tussendoor! Juist in de winter is het ook van belang om iedere keer dat de auto wordt gewassen, ook de onderkant mee te nemen. Let hier in het bijzonder op wanneer je naar de wasstraat gaat en kies een programma waar ook wielwassen en bodemwassen bij inbegrepen zijn. Ter bescherming van de lak van je auto, is het ook aan te raden om de optie van een waxbehandeling te kiezen. Wanneer er zich namelijk een laagje wax op de lak bevindt, dan hecht strooizout zich minder snel hieraan, waardoor er weer minder snel schade op kan treden aan de lak.

Hoe was je je auto wanneer het vriest

Wanneer je je auto gaat of laat wassen wanneer het vriest, dan moet je ook nog aandacht besteden aan de volgende punten:
  • Smeer een speciaal rubbermiddel zoals vaseline of glycerine op alle rubbers van portieren en kofferbakdeksel om te voorkomen dat deze uitdrogen
  • Spuit alle sloten in met een antivries slotspray, zodat deze na het wassen niet vastgevroren zijn.
  • Doe speciale ruitenwisserhoezen om de ruitenwissers heen, zodat deze niet aan de ruiten vast vriezen.
  • Dep na het wassen alle rubbers droog.
  • Wrijf ook alle randen van alle portieren en motorkap en kofferbakdeksel droog na het wassen.
  • Wanneer je zelf je auto met de hand wast, gebruik dan lauw water, want wanneer je warm of heet water gebruikt, dan krijgen pekelresten nog meer de kans om op dat moment in te vreten in het metaal.
Gerelateerde artikelen
Zoutstrooien beschadigt de lak en carrosserie van de autoZoutstrooien beschadigt de lak en carrosserie van de autoIn Nederland zijn in de winter van 2009-2010 werkelijk miljoenen kilo’s zout gestrooid op de wegen om gladheid zoveel mo…
Autowassen, handwerk of automatiserenVoor de een is de auto alleen maar een vervoermiddel om je van A naar B te brengen, voor de ander is de auto veel meer d…
Auto: handige tips tegen roestvormingAuto: handige tips tegen roestvormingRoestbestendige materialen en beschermende afwerklagen zijn voor de meeste delen van de auto gebruikt om het aanzicht, d…
Auto probleemvrij houden in de winterJe auto probleemvrij houden in de winter is belangrijk. Dat vergt goed onderhoud en goede maatregelen voor als sneeuw en…
Auto wassen zonder krassenAuto wassen zonder krassenHet is natuurlijk makkelijk om uw auto door een wasstraat te rijden, maar dit is niet altijd krasvrij. Ook is het niet e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Je auto wassen in de winter"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 02-05-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!