InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Zoutstrooien beschadigt de lak en carrosserie van de auto

Zoutstrooien beschadigt de lak en carrosserie van de auto

Zoutstrooien beschadigt de lak en carrosserie van de auto In Nederland zijn in de winter van 2009-2010 werkelijk miljoenen kiloís zout gestrooid op de wegen om gladheid zoveel mogelijk te voorkomen. Belangrijk om zoveel mogelijk ongevallen te voorkomen, maar niet zo goed voor de auto. Zoutstrooien beschadigt namelijk de auto. De lak en carrosserie lijden er namelijk enorm onder. Het spul eraf wassen is de enige remedie. Maar dan moet je wel weer oppassen met wanneer je de auto wast, want een compleet bevroren vehikel helpt niet qua veiligheid.

Laklaag auto wordt aangevreten door zout

Autoís zien er na een winter waarin veel zout is gestrooid niet alleen vies uit en zijn bedolven onder een grauwe pekellaag, het zout vreet ook ongezien gaten in de lak. Zeker als de auto al niet al te nieuw was en hier en daar wat gaatjes had, wordt het metaal dat onder de lak zit direct aangevreten. Door de sneeuw laag die vaak ook nog eens op de auto zat heeft vocht vervolgens veel kans om door te vreten. Ook de vuiligheid die ontstaat door het strooien en het opspatten van de pekelsoep heeft zo zín invloed. Dit vreet namelijk nog meer in, terwijl vocht (bijvoorbeeld doordat er sneeuw op de auto ligt of iemand in de sneeuw rijdt) voor roest zorgt.

De oplossing voor strooizout op de auto: de wasstraat of de handwasmachine

Het enige wat helpt tegen het invretende zout is het verwijderen. Zo snel mogelijk de auto door de wasstraat rijden of hem met de hand wassen en dat de komende weken vaak herhalen zorgt er voor dat de pekel niet door kan blijven vreten. Overigens heeft niet alleen de lak te lijden onder het zout. Zelfs de kunststof en rubberen delen van een auto zijn niet bepaald blij met de pekelsoep die alles aantast. Een waarschuwing is trouwens wel op z'n plaats: de auto wassen als het nog vriest is niet aan te bevelen. Daarmee worden bijvoorbeeld de rubberen onderdelen weer beschadigd of vriezen ze vast. Wacht dus tot het dooit.

Koud of lauw water gebruiken bij wassen auto in de winter

Natuurlijk gebruiken mensen het liefst warm water om hun auto mee te wassen. Maar voor het afwassen van pekel is dat niet handig. Warm water lost het zout namelijk op en daardoor gaat het nog meer in alle kieren en gaten (waaronder de beschadigde gebieden) zitten die een auto al heeft met nog meer schade tot gevolg. Overigens is ook vogelpoep heel slecht voor een auto. Het zuur daarin beschadigt de lak ook erg snel, dus ook dit moet zo snel mogelijk verwijderd worden.

Auto met de hand wassen om zout te verwijderen

Wie dat wil kan de auto ook gewoon handmatig wassen. Gebruik daarvoor dan steeds schoon water, omdat niet steeds opnieuw de pekel er weer in te duwen in plaats van hem eruit te wassen. Neem bovendien steeds 2 emmers water; in de ene zit het water met de shampoo, in de andere schoon water om het af te spoelen. Verschoon dat water zo snel mogelijk, want het risico is groot dat het zout steeds weer in het water terechtkomt. Gebruik ook het liefst twee sponzen. Eentje om de auto met het water en de shampoo schoon te maken en eentje om hem af te spoelen met schoon water. U kunt ook steeds een nieuwe emmer met schoon water over de net schoongemaakte plek gooien om het zout eraf te spoelen. Let dan wel op dat dit op een plek gebeurt waar niet opnieuw zout opspat op de auto, want heel Nederland is momenteel bedolven onder een laag pekel. Werk bovendien van boven naar beneden, beginnend bij het dak dus en eindigend bij de bumper en de wielen. Maak alles daarna droog met een zachte zeemlap. Gebruik bij voorkeur een wasshampoo, want die zorg voor een beschermende laag, die waterafstotend is en ook beschermd tegen strooizout.

In de autowasstraat om zout te verwijderen

Niet elke wasstraat is hetzelfde. Bovendien rijdt een echte autoliefhebber zín auto vaak niet door de wasstraat omdat de rollers en borstels het voertuig vaak beschadigen. Mensen die daar niet zoín probleem mee hebben, kiezen voor een wasprogramma dat ook de onderkant van de auto aanpakt. Daar zit namelijk het meeste zout verzameld en dat kan op termijn voor grote problemen zorgen.

Alarmbellen auto gaan af door zoutstrooien

Het zout heeft overigens ook nog een andere onverwachte uitwerking: het zorgt ervoor dat allerlei lampjes kunnen gaan branden op het dashboard. De gevoelige apparatuur en de sensoren worden verstoord doordat zich zout vormt en dat kan betekenen dat ze allerlei alarmsignalen gaan afgeven, terwijl er niets aan de hand is. Dat risico kan overigens niet genomen worden. Bij een alarm moet een bezitter van een auto altijd wel even nagaan of er werkelijk iets aan de hand is of niet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schade veroorzaakt in een geleende auto! Wat nu?Schade veroorzaakt in een geleende auto! Wat nu?Stel, jij leent de auto van een vriend. Door jouw schuld wordt er een schade veroorzaakt. Wie draait op voor deze schade…
Je auto wassen in de winterJe auto wassen in de winterOok in de winter is het heel belangrijk om je auto periodiek goed te wassen of te laten wassen. We wassen onze auto ener…
Auto uitlenen, en beschadigd terug krijgenDe veroorzaker van een ongeval moet de schade dragen. Beter kunt u zeggen dat de schade moet worden betaald door de verz…
Autoverzekering: welke verzekering past het best bij je autoAutoverzekering: welke verzekering past het best bij je autoJe hebt een auto gekocht en bent daarom verplicht om je te verzekeren. Wettelijke aansprakelijkheid is de autoverzekerin…
Schade veroorzaakt in geleende auto! Wat nu?Schade veroorzaakt in geleende auto! Wat nu?Het maakt voor de te betalen premie voor de autoverzekering een groot verschil wie de schuld van het ongeval krijgt toeg…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kentdufault, Pixabay
  • Bovag
  • Autogids Belgie

Reageer op het artikel "Zoutstrooien beschadigt de lak en carrosserie van de auto"

Reacties

Sébastiaan Bal, 23-03-2018 10:57 #2
Beste,
Ik ben het helemaal niet eens met wat u schrijft over het feit dat auto's wassen in een wasstraat beschadigingen aan de wagen te weeg brengt. 20 jaar geleden zou dit het geval kunnen geweest zijn, maar de wereld staat nu eenmaal niet stil. Ook de carwash industrie evolueert. In de meeste wasstraten van vandaag zitten speciale borstels die geen enkel krasje te weeg brengen. Zelfs bij het nabehandelen van de wagen worden microvezeldoeken gebruikt. De meeste krassen worden gemaakt door mensen die hun wagen zelf proberen te wassen maar dit op de verkeerde manier doen.
Het is dus helemaal niet correct wat u schrijft over de wasstraten. Ik zit namelijk al een aantal jaren in de industrie.

Met vriendelijke groet,
Sébastiaan Bal

Lont, 25-02-2010 13:49 #1
Het zoutstrooien met al "zijn beste bedoelingen" is daadwerkelijk een ramp voorbereiden over enkele jaren. Men kan waarschijnlijk spreken over honderd duizenden ton zout dat op de wegen (bij mijn weten zeker in België en Duitsland ook). Iedereen doet maar helemaal (on)bewust op. Op vele plaatsen is hetzelfs zo dat men zou denken dat het vriespunt ligt tussen 2 en 6°C zo paniekerig wordt er gereageerd en voorbarig met de pekelkar rondgereden. De gevolgen van deze zware tekortkomingen zal de komende jaren merkbaar zijn. Zoals al beschreven hoe slecht dit niet verwijderd worden. Maar niemand vindt dit erg, men koopt toch om de vier à vijf jaar een andere auto nietwaar?
Het is nu te laat, men kan dit zout niet meer uit grond halen. Vooraleer men zout gaat strooien, zou men eens eerst goed moeten nais voor de bodem, dieren en planten zijn er ook de wegen zelf die er rampzalig uitzien. Een hoop ellende en verspilling dus, en het is de gewone man die dit betaalt en zal betalen. Het zout is na een regenachtige week nog lang niet verdwenen van de weg. Het duurt minstens weken, en men mag wellicht al vrezen voor een paar maanden, na de laaste strooiing vooraleer de weg iets of wat proper wordt. Ondertussen rijdt iedereen in elkaars pekelnevel op de weg, dit zorgt dat het zeker en vast in alle spleetjes, holle ruimten, kieren kan binnendringen. De auto isi weliswaar 100% behandeld met pekelsoep. Men kan zich hierbij toch wel voorstellen dat dit met wassen nooit meer kan teniet doen. En niet 3 tot 5 keer dag gaan nutteloos strooien. Een voorbeeld hoe men bij koud en helder weer juist wel intensief gaat strooien. Weet men dan bijvoorbeeld niet dat ijs uit water ontstaat? De weg is droog, men strooit, weg is wit, 's anderdaags opnieuw, enz. Ja maar mensen, zo ben je echt aan het moedwillig vernielen.
En preventief strooien idem dito, men gelooft echt dat zout een wondermiddel is of alle gevaar wegneemt? Er zijn dan juist zoveel automobilisten die daardoor een abnormaal naar omstandigheden toe aannemen. Als er gladheid is moet men voorzichtig is zijn, zo simpel is dat.
Maar men kan ook niet ontkennen dat het ook een winstgevende activeit is en werk is? Dit klopt helemaal, maar dit is heel kort termijn denken zoals hierboven. In plaats van honderd duizend euro's zout te verrijden. Kan men beter in duurzame sneeuw/ijs ruimers investeren. Want het hoeft niet gezegd, zolang men maar zover kijkt als zijn neus lang is, zijn de beschadigingen aan de wegen nog eens factor groter. Meestal zag men de gevolgen pas in de vroege lente, nu zijn ze maanden te zien. Maar niemand vindt het erg om binnenkort aan te schuiven, omleidingen te volgen, voor korttermijn reparaties. Het was wel om te lachen hoe sprak over monsterfiles en zouttekort enkele weken geleden. Hypocriet als men 's anderdaags 6 strooikarren en vrachtwagens bakkevol met strooi ziet rondrijden. Het is een dikke business geworden, leve de economie, leve de wegwerpmaatschappij. Dit is de hoofdreden waarom zo veel, zo dikwijls, onnodig, inefficiënt gestrooid wordt.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 10-12-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Gladheidbestrijding
Reacties: 2
Schrijf mee!