InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Wat kan je doen als je auto een motorstoring heeft?

Wat kan je doen als je auto een motorstoring heeft?

Wat kan je doen als je auto een motorstoring heeft? Je bent aan het rijden en plots begint een motorstoringlampje te branden. De meeste bestuurders hebben geen idee wat er aan de hand is. Het lampje zou veel dingen kunnen betekenen. Het signaal negeren zou veel dure schade kunnen veroorzaken. Daarbovenop komt de storing vaak heel ongelegen, juist wanneer je ergens naartoe wil. Rij je verder door naar je belangrijke afspraak of zet je je auto beter aan de kant?

Wat is het motorstoringlampje?

Het motorstoringlampje is een deel van het diagnosesysteem in de wagen. Het diagnosesysteem is het systeem dat checkt of alle elektronica in je voertuig wel goed werkt. Sinds 1980 zijn voertuigen meer en meer gevuld met elektronica. Ze regelen alles van de manier waarop de wagen accelereert tot de manier waarop de elektrische ramen openen en sluiten. Al deze elektronica heeft diagnosesystemen, zodat wanneer er iets misgaat, de fout opspoorbaar is. De motorcomputer of motorstuurdoos heeft ook zon ingebouwd diagnosesysteem. Wanneer het diagnosesysteem een probleem tegenkomt dat het zelf niet kan oplossen dan komt er een motorstoringlampje tevoorschijn.

De oorzaak van de motorstoring

De motorstoring kan veroorzaakt worden door allerlei oorzaken. Een vaak voorkomend probleem is bijvoorbeeld dat de motorstuurdoos een signaal binnenneemt dat niet geloofwaardig is. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een temperatuursensor aangeeft dat de motortemperatuur -70°C is. Om de automonteur in de juiste richting te wijzen, zal de motorstuurdoos een foutcode opslaan in het intern geheugen wanneer de fout zich voordoet. De foutcode die bestaat uit één letter, gevolgd door vier cijfers, kan uitgelezen worden met de juiste apparatuur. De automonteur sluit het uitleesapparaat aan op de EOBD-stekker (European On-board Diagnostics) van de wagen om verbinding te maken met je auto. Elke foutcode heeft een specifieke betekenis. Zo betekent P0073 dat de temperatuursensor een te lage waarde geeft. De automonteur kan met een foutcode gericht op zoek naar de oorzaak van de motorstoring.

Kan je zelf de oorzaak achterhalen?

Het is mogelijk om met een OBD-scantool (On-board Diagnostics) zelf foutcodes uit te lezen. De code die dan tevoorschijn komt, kan je dan opzoeken op het internet in combinatie met het merk en model van je auto. Vaak wordt een foutcode in Engelse documentatie een DTC genoemd. Dit staat voor diagnostic trouble code. Als je geluk hebt, kan je zelf de fout vinden in een DTC-codelijst. Een erkende automonteur beschikt over de nodige kennis en gereedschap om op een snelle betrouwbare manier een diagnose uit te voeren. Tenzij je zelf over die dingen beschikt, is het niet aangeraden om een diagnose zelf uit te voeren.

Wat moet je doen als het lampje verschijnt?

De bedoeling van het motorstoringlampje is dat je als bestuurder weet dat er iets aan de hand is en dat je het best zo snel mogelijk je wagen laat nakijken door een erkend automonteur. Lukt dat niet direct, gebruik dan je zintuigen om op te merken of je iets verschillends voelt, hoort of ziet. Merk je niets uitzonderlijks dan kan je je reis voorlopig verder zetten. Check zeker eens de verschillende instrumenten op je dashboard. Beginnen andere lampjes te branden, hoor je plots een luid geklop of andere verontrustende symptomen, zet je dan aan de zijkant van de weg. Het is beter om voortijdig te stoppen dan verder te rijden en mogelijk jezelf of andere mensen in gevaar te brengen.
© 2019 Kriri, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: J Iglar, Openclipart
  • Automotive Handbook(10de editie), Dec 2018, John Wiley & Sons,1778 p. ISBN: 978-0-7680-9567-8

Reageer op het artikel "Wat kan je doen als je auto een motorstoring heeft?"

Infoteur: Kriri
Gepubliceerd: 18-01-2019
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!